Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Är det sommar nu?

Men hoppsan, titta vad jag hittat 😀 Utslagna maskrosor… är inte det en sommarblomma 😀 och så en liten myra mitt i spenaten också.

Jag tvingade mig ut strax för 12 idag, HURRA!!!! Tog med kameran och småfotade lite strunt. Hade med en sprayflaska vatten också.

På ett ställe där jag går förbi, en södervänd sandig slänt, håller några skumma humlor på och bygga bo under marken. Dom gräver gångar och håller på. Jag har för mig att det är snylthumlorna som har nakna rumpor? Men jag kan inte komma på precis vilken sort detta är.

Fotot är inte bra, skärpan hamnade så fel. Men man skulle kanske kunna artbestämma den ändå?

april 28, 2010 - Posted by | vårtecken 2010

8 kommentarer »

  1. Jag såg också en maskros, för nästan två veckor sen – mellan trottoaren och en husgrund… såklart! 😛
    Har ingen aning om vad det är för sorts humla, men jag tycker bättre om ”vanliga” humlor… med luddig rumpa!

    Kommentar av Anna Henningsson | april 28, 2010 | Svara

    • Jo dom kan vara väldigt tidiga om dom får extra värme.
      jag föredrar nog håriga humlor också 😀

      Kommentar av sonjac | april 29, 2010 | Svara

  2. Jag skulle snarare gissa på någon sorts sandbi.

    Kommentar av Johanna | april 28, 2010 | Svara

    • Åh vad juste 😀 Jag försökte kolla på en sådan där bestämningsnyckel för humlor men hittade inget som passade. Sandbi låter mer troligt då. Det ska jag försöka kolla upp. Tack ska du ha.

      Kommentar av sonjac | april 29, 2010 | Svara

  3. Jag tycker att maskrosorna kommer tidigare för varje år.
    En liten fråga: Brukar du fortfarande lyssna på ljudböcker ?

    Kommentar av Guy Palm | april 30, 2010 | Svara

    • Hej-hej Guy 😀 Vad kul att se en rad från dig 😀

      Nej jag har inte lyssnat nu när jag är sjukskriven. På något sätt så passar det mig bättre att lyssna när jag är på väg till och från jobbet och när jag har väntetid på jobbet.
      Nu när jag är hemma läser jag istället.

      Många kramar!

      Kommentar av sonjac | april 30, 2010 | Svara

  4. Jag lyssnar nästan hela tiden när jag jobbar, så det brukar bli 1 till 2 böcker i veckan. Mest deckare, bl annat samtliga böcker av islänningen Arnaldur Indridason som jag gillar. Den första boken finns även som film, kanske lite svår att hitta eftersom filmen har ett annat namn. Glasbruket heter: Brottsplats Jar City, av någon underlig anledning.
    Kram tillbaks.

    Kommentar av Guy Palm | april 30, 2010 | Svara

    • Arnaldur Indridason är en författare jag också tycker väldigt mycket om, jag har läst och/eller lyssnat på alla hans deckare som kommit ut i Sverige.
      Hm, den filmen har jag aldrig hör talas om, vad skumt.

      Nu har jag precis läst ut Tre sekunder av Hellström & Roslund, den var enormt spännande, intressant och bra.

      Kram-Kram!

      Kommentar av sonjac | april 30, 2010 | Svara


Kommentera

