Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Latrabjarg, västfjordarna, Island

När Janne och jag var till Island 2007 åkte vi till Latrabjarg, västfjordarna. Det är ett mycket berömt fågelberg där lunnefåglar häckar bland massvis med andra fåglar.

Jag undrar hur vulkanutbrottet kommer att påverka fågellivet? Just Latrabjarg ligger bra till just nu, ingen aska. menfågelbergen på sydkusten, hur går det där i år? Flyger fåglarna till andra ställen eller försöker de häcka ändå där de brukar hålla till och kanske bli förgiftade?

Tretåig mås, Latrabjarg 2007.

april 18, 2010 - Posted by | Island

15 kommentarer »

  1. Åh vilka fina bilder. Den tretåiga måsen ser nästan konsgjord ut.

    Kram, kram Inger

    Kommentar av Inger Linde | april 18, 2010 | Svara

    • Tack Inger. Jag har en hel serie på den där den sitter och putsar varenda fjäder tror jag.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | april 18, 2010 | Svara

  2. Hej Sonja.
    – snygga bilder. Ja – man kan ju undra hur det ser ut nu. (var där året innan er).
    Island är verkligen ett fantastiskt land.

    Hoppas det är bra med dig!

    /Mats

    Kommentar av Mats Andersson | april 20, 2010 | Svara

    • Ja jag undrar hur fåglarna på fågelbergen på sydkusten gör, om dom hann börja häcka mm. Det finns en del lunne där också, och alla korpar och sjöfågel/vadare mm som häckar på land.
      Det ser förskräckligt ut där det är som värst.

      Jag hankar mig framåt. Behandling och operation har gått bra men jag är mycket tröttare nu. Kanske är det bara tre behandlingar kvar nu om jag har tur.

      Hälsningar!

      Kommentar av sonjac | april 20, 2010 | Svara

  3. Bilden på lunnefågeln är bara så j-kla bra. Fantastiskt vacker. Bilden på måsen är också mycket känslosam. Och visst undrar man hur det går för fåglarna på Island i dessa tider.
    Hälsningar/Jukka

    Kommentar av jukkalausmaa | april 22, 2010 | Svara

    • Tack Jukka. Janne och jag fick ett magiskt ljus den kvällen/natten vi var på Latrabjarg. Vi fotade i nästintill midnattssol, underbart.

      Hälsningar Sonja!

      Kommentar av sonjac | april 22, 2010 | Svara

  4. Åhh Lunnefåglarna är så vackra 😀 Mås bilden var urtjusig, du är en otroligt duktig fotograf sonja…

    Hoppas det är bra med dig och att du känner dig piggare för var dag som går !

    Kommentar av Jenny | april 23, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha Jenny. Nja inte blir jag piggare just nu, men snart så 😉

      Kommentar av sonjac | april 25, 2010 | Svara

  5. Hej Sonja, ledsen att jag varit dålig på att kommentera på senare tid. Den tretåiga måsen är helt fantastisk, färger, komp och hur den poserar är kanon!
    /P

    Kommentar av Per | april 23, 2010 | Svara

    • Det gör ingenting Per. Du får absolut inte ha något dåligt samvete. Nu ska man inte hänga vid datorn utan vara ute och njuta 😀

      Kommentar av sonjac | april 25, 2010 | Svara

  6. Tretåiga måsen är ju som ett konstverk, växtligheten runt omkring gör den bara WOW!

    Kommentar av Ulla | april 24, 2010 | Svara

    • Ja ibland har man tur. Det fanns så enormt mycket fågel på det fågelberget, vi gick omkring uppe på platån och kom åt att fota rätt bra. Det är svårt att välja ut var man ska fota då när fåglarna bara myllrar omkring, orädda.

      Kommentar av sonjac | april 25, 2010 | Svara

  7. Fantastiska Islandsbilder, de också! Några av bilderna från vår bröllopsresa 2002 sitter uppe på väggarna hemma. Nå’n dag ska jag ta fram skannern igen och skanna dem. Hoppas att allt är väl med dig, efter omständigheterna! Keep uo the spirit!

    Kram,

    /Johan

    Kommentar av Johan Hellström | april 24, 2010 | Svara

    • Hej Johan! Jag är trött och sliten men orkar ta mig ut på timmespromenader så gott som varje dag ändå. Jag måste tvinga mig att göra det, sen efteråt känns det fint 😀

      Kramar!

      Kommentar av sonjac | april 25, 2010 | Svara

  8. Jag älskar verkligen bilen på måsen! En av de vackraste bilder jag sett, faktiskt… det är otroligt mycket känsla i den! Jag skulle gärna vilja köpa en utskrift på akvarellpapper!

    Kommentar av ÅsaV | maj 12, 2010 | Svara


Kommentera

