Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Emmas Julkola

Här är  kolareceptet. Jag använder en frityrtermometer i kolasmeten för att kunna veta exakt rätt temperatur på den. Det är viktigt för konsistensen. Det går inte att säga hur länge den ska puttra på spisen, det beror på hur kastrullen/grytan ser ut och hur mycket eller lite det bubblar. Vad man gör är att koka bort vatten så att smeten ska kunna bli hetare än 100 grader.

2 dl vispgrädde

1 dl ljus sirap

3 dl strösocker

100 gr smör

2-3 msk kakao

(1-1,5 snabbkaffepulver)

Jag blandade kakaon med strösockret, sen ner mad allt i en kastrull, jag använder en 3-liters.

Koka upp försiktigt och rör om lite i början, sen ner med frityrtermometern, eller godistermometer och låt sakta sjuda utan att röra om mer.

I grundreceptet finns inget snabbkaffepulver men jag provade och tycker det blev väldigt gott. Jag använde ett snabbexpressopulver.

Efter ett tag har det bildats ett skum runt kanterna i kastrullen. Jag tog försiktigt bort det med en sked. Om man får med det när man häller ner smeten i en form så blir det lite konstigt.

I grundreceptet ska tempen upp till 120 grader. Då är kolan härligt mjukseg. Andra gången jag gjorde den lät jag tempen gå upp mot 124 istället för att få en lite hårdare kola. Jag gillar det, den var fortfarande inte så hård så man knäcker tänderna när man tuggar men räcker längre  😉

Förbered en liten form på något sätt. Jag använde en som är ca 20×15 cm och klädde den på insodan med bakplåtspapper. Häll över kolasmeten och låt svalna ett tag. Lyft ur kolakakan med pappret och försök skära upp i fyrkanter. Det här är nog det jobbigaste. Smeten är seg och fastnar på kniven så man måste skölja den efter varje gång man skurit och gärna dra bladet i lite smör också.

Slå in bitarna i smörpapper eller annat så de inte klibbar ihop med varandra sen.

april 17, 2010 - Posted by | godis

4 kommentarer »

  1. Tack. Man får prova den trots att det inte är jul va 🙂 Tar du temperaturen med en ugnstermometer, eller vad? Jag brukar göra ”vattenprovet” när jag gör knäck, kanske kan man göra samma sak med denna, om man inte har någon termometer som funkar? (eller så får jag köpa en)

    Kommentar av Anna | april 18, 2010 | Svara

    • Jag bara döpte kolan till Emmas Julkola för jag och Janne fick en vacker plåtburk full med denna ljuvliga kola till jul av Jannes dotter som heter Emma.
      Klart du kan göra kulprovet i vatten. Jag har en frityr- och baktermometer som går upp till 220 grader. Ugnstermometer borde också fungera om den är graderad tillräckligt högt.

      För övrigt tycker Janne bättre om konsistensen på kolan när den är kommit upp till 120 grader. Den är ljuvligt kolaseg då. Kör man den till 124 som jag gjorde sist blir den lite hårdare.
      Slå gärna in bitarna i smörpapper eller något så de inte klibbar fast på varandra sen.

      Kommentar av sonjac | april 18, 2010 | Svara

  2. Jag har gjort Emmas julkola. Då jag inte har ngn termometer
    gjorde jag kulprov.
    Hur som helst var den jättegod. Vi åt upp den på tre dagar.
    Ett mycket trevligt recept!
    Jag kommer att göra den fler gånger!

    Kommentar av Evamari Hådén | april 25, 2010 | Svara

    • Vad kul att det föll i smaken. Jag kör med snabbkaffepulver i och tycker det blir enormt gott.

      Kommentar av sonjac | april 25, 2010 | Svara


Kommentera

