Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Hos doktorn idag

Ingen bild idag heller. Hu vad slö jag är som inte ens orkar leta fram en gammal bild 😉

Jag och Janne var och pratade med min läkare idag och jag fick höra ungefär det jag visste och misstänkte. Jag hade skrivit ner lite frågor på ett papper, så nu har jag namnen på alla fyra kirurger som opererade mig… japp dom var fyra.

Min läkare berättade att det var helt bekräftat att all cancer kom från äggstockarna. Det finns två ställen kvar med cancer som inte var tillräckligt opererbart för att de skulle göra ett så enormt stort ingrepp det skulle innebära. Ett område kände jag till, längst ner bakom livmodern finns en sammanväxning och ett annat område väldigt långt upp mot höger lunga. Det hade jag inte hört tidigare även om jag förstod att någonting måste ju ha påverkat att jag fick så mycket vätska i lungsäcken hela tiden innan jag fick börja med cellgifterna.

Dom här två områdena är det meningen att en fortsatt behandling med cellgifter ska påverka så mycket att alla cancerceller slås ut. Jag påbörjar nästa omgång i morgon bitti och ska efter det få två till med tre veckors mellanrum. Efter det blir det röntgenundersökningar mm och jag får träffa min läkare igen. Då bestämmer hon om jag ska få en sista omgång, den sammanlagt åttonde, och att det sen kanske är… klart 🙂

Efter det följer kontroller var tredje månad första året, sen var fjärde och längre och längre mellan, om inget händer. Jag undrar förstås hur länge jag ska ha porten inopererad, men det tar jag ett snack om senare.

Som det känns just nu tror jag inte jag kommer att känna mig stressad av att gå på återbesök, om allt gått bra till dess. Jag tänker som så att nu är källan till cancern borta, äggstockarna. Vad som kan hända är att lite cancerceller gömmer sig i kroppen och börjar växa. Det kommer att visa sig vid ett återbesök och då får man väl hoppa på cellgiftståget igen… det kan väl inte vara så svårt för  mig, jag menar att det är ju bra om det hittas fort om det sprider sig igen. Jag kommer inte att hinna gå så länge med det som jag gjorde nu innan det upptäcktes.

Men visst är jag medveten om att jag kanske inte orkar vara så pigg, nyfiken och intresserad en gång till? Men å andra sidan är mitt valspråk: När jag inte är nyfiken längre kan jag lika gärna lägga mig och dö! Och det kan inte gå för sig, det finns fortfarande fåglar och blåsippor att fota, och mer av Island att se. Nu finns ju en aktiv vulkan som om man har tur fortsätter att spy ur sig en glödande lavaflod och massvis med aska i flera år framöver… det skulle jag vilja se 😀

… tillsammans med min älskade Janne 😀

mars 29, 2010 - Posted by | sjuk

8 kommentarer »

  1. Du Sonja!

    Har du tänkt på att i höst, när du har klarat dig igenom alla dina behandlingar kanske både du och jag har tid att åka till Island och kolla in vulkanutbrottet 😉

    Kommentar av Janne Arleklint | mars 29, 2010 | Svara

    • Det skulle vara någonting att se fram emot 😀

      Kommentar av sonjac | mars 30, 2010 | Svara

  2. Någon skrev tidigare att en stor del av läkningen säkert kommer från dina positiva tankar och det håller jag gärna med om. Givetvis ska man få fin behandling också, men du har mycket vunnet med din inställning och den är härligt att läsa om.

    Det där om svettningar, min pappa får något, eftersom hans cancerbehandling gav sig på hormonerna också och han började svettas kopiöst, men med vad-det-nu-är mår han mycket bättre. Det kan vara samma sak, men jag lovar att kolla vad han har i alla fall, putta på om jag glömmer, tror att man blir lite puckad av smärtstillande medicin och värk (ska i alla fall till doktorn i morgon)

    Kommentar av Anna | mars 29, 2010 | Svara

    • Jag vet inte, kanske… mina svettningar kommer av att mina kvinnliga hormoner slagits ut, samma som vid klimakteriet. Fast det kan ju vara samma tabletter han får, Belladonna?

      Kommentar av sonjac | mars 30, 2010 | Svara

  3. Det är rätt inställning Sonja!
    Och med Janne vid din sida går det säkert bra.
    /P

    Kommentar av Per | mars 30, 2010 | Svara

    • Jajamensan, jag kunde inte haft någon bättre 😀

      Kommentar av sonjac | mars 31, 2010 | Svara

  4. Din inställning till saker och ting ger tillsammans med cellgiftbehandlingen cancercellerna en rejäl omgång stryk som de inte klarar. Jag känner mig övertygad om att du och Janne kommer att åka både till Island och andra intressanta ställen. Dessutom vet du även att om jag har bestämt något, då ska det ta mig f-n också bli så (vad då dominant – jag?)!

    Fortsatt heja dig och Glad Påsk!

    Kommentar av Staffan H | april 1, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha Staffan, det känns fint med glada tillrop 🙂
      GLAD PÅSK!

      Kommentar av sonjac | april 2, 2010 | Svara


Kommentera

