Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Några fler vårtecken

Ja jag vet, bilden är inget vårtecken precis 😉 men jag tänkte att jag kan lägga upp den också innan det gått för långt tid efter operationen. Janne tog den en eller två dagar efter op. Dom svarta markeringarna på häftan är för att hålla koll om det börjat blöda. Det fanns några små blodmärken direkt från början, men det blev inget mer. Jag var väldigt svullen där men det syns inte så bra, däremot syns det två mörka markeringar. Dom målades dit ifall det skulle visa sig att tarmarna var angripna och det måste tas bort delar av dom. Det fanns en risk att jag skulle fått påse på magen, och då skulle tarmen ledas ut på ena eller andra sidan… jag är väldigt lättad att det inte behövdes. Men hade det varit nödvändigt hade jag vant mig med det också. Sen vet jag inte vad som händer i framtiden förstås 🙂

Jag var hos Janne i Jakobsberg den här helgen. Vi åkte förbi MediaMarkt så jag kunde köpa sista utgivna DVDboxen med House. Sen fixade jag lite med Jannes akvarier och så gick vi ner till Centrum och åt natchos med köttfärs. Uj, uj, uj vad gott det var. Det var nog ett halvår sedan jag åt det, förutom en gång hemma. Efter det blev jag så trött så trött.

Dagen efter, idag, gick vi ner till Centrum en sväng och sen upp till Järvafältet. Jag tog med kikaren och vi gick ner bakom Säby Gård lite till en litet utkiksklippa i en hästhage. När man står där har man Säbysjön precis nedanför. Den var förstås istäckt fortfarande och det fanns mycket snö över våtmarken. Men några fläckar var bara och där gick en handfull kanadagäss och betade tillsammans med två tofsvipor. Vi såg ringduvor och hörde bofink och koltrast. Dessutom missade vi precis några sädesärlor som ett fågelskådarpar sett uppe vid stallarna vid Säby Gård, precis där vi gått lite tidigare. Vad sjutton lever sädesärlorna på då? Dom är väl enbart insektsätare och sådana har väl inte kommit fram än?

Efter det tog vi en kopp kaffe och en kaka på det dyra men supermysiga fiket vid gården och fortsatte hemåt med ett litet avbrott för att slinka in på IKEA bakvägen. Vi brukar gå in via kassorna, då ser man hur mycket folk det är där och kan vända om det ser hopplöst ut. Men det såg rätt ok ut så jag letade reda på de ljusstakar för stooora värmeljus som jag ville ha. Jag vill kunna tända bara en eller två såna. Dom är riktigt trevliga dom där stor värmeljusen. Brinner i ca 10 timmar och finns i olika färger och dofter, förutom vanliga neutrala vita. Det är bäst att passa på att bränna ljus, snart är det så ljust på kvällarna så det blir fånigt med fladdrande lågor 😉

I morgon ska jag och Janne till Karolinska för att träffa min läkare på Radiumhemmet. Jag ska ta ett ”akutblodprov” 1,5 timmar innan som snabbanalyseras. Jag har skrivit upp några frågor jag ska ställa och hoppas få reda på vad proverna som togs vid operationen visade. Sen bestämmer min läkare om jag ska påbörja en ny omgång med cellgifter, och det tror jag inte det finns några problem att inte göra. Det är därför jag ska ha helt nya blodprov. Om allt är ok så påbörjas nästa omgång dagen efter, på tisdag.

mars 28, 2010 - Posted by | sjuk, vårtecken 2010

8 kommentarer »

  1. Åhh jag blir så glad när jag läser din blogg 🙂 Du är en av de mest positiva människor jag vet ! Jag slår vad om att din positivitet gör halva läkningen av din för närvarande ”lite” trasiga kropp !!!

    Blir glad att läsa att du och Janne är ut på lite äventyr i naturen, det är balsam för själen det med 🙂

    Appropå fåglar såg jag i morse en stor uggla i diket utmed vägen. Tyvärr hann jag inte stanna och knäppa kort på den. Hade varit roligt att veta vad för sort det var (jag är dålig på fåglar). Och undrar vad den gjorde där i diket !?

    Önskar dig en toppen dag i vårens tecken 🙂

    Kommentar av Jenny | mars 29, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha Jenny.
      Vad spännande med ugglan. Först tänkte jag: Åh vad synd, en död uggla i diket. Men så var det visst inte. Jag skulle gissa att den höll på med något ätbart där nere i diket. Var den stor?

      Trevlig vårdag själv!

      Kommentar av sonjac | mars 29, 2010 | Svara

      • Kul att du tittat in hos mig och skrivit några rader 😀
        Ugglan såg väldigt levande ut iallafall när den tittade på mig 😉 Den såg ut att vara ganska stor, lite svårt att avgöra då vi ff har mycket snö ute i dikena, jag såg inte hela fågeln. Men eftersom den stack upp en hel del över kanten borde den varit ganska stor tycker jag ! Ska leta bilder sen och se om jag kanske kan lista ut vad det var för rackare 🙂

        Kommentar av Jenny | mars 29, 2010

      • Det finns rätt många ugglor i Sverige, men alla finns inte överallt. Jag är inte bra på deras utbredning alls men en som känner till den vet vilka ugglor det är mest troligt att man kan se i olika delar av Sverige. Om du känner någon som är bra på fågel där du bor kan du säkert få veta vad det var på din beskrivning och på hur stor den var. Fast ibland hamnar dom förstås fel också 😉

        Hälsningar!

        Kommentar av sonjac | mars 29, 2010

  2. Jag hoppas att din optimism smittar av sig på andra. Du är så positiv och det är riktigt härligt att se. Hoppas besöket hos läkaren går bra!!

    Kram

    Kommentar av Malin H | mars 29, 2010 | Svara

    • Om jag kan få andra på bättre humör är ju kanonbra Malin 😀
      Jag tycker nog det gick bra hos läkaren. Hon berättade ungefär det jag trodde och jag ska in på en ny omgång cellgiftsbehandlingar med start i morgon.

      Kramar!

      Kommentar av sonjac | mars 29, 2010 | Svara

  3. Hej syster.
    Det låter som det gått väldigt bra, skönt.
    Jag slår en pling när jag åker hem idag.

    Kommentar av Brodern | mars 29, 2010 | Svara

    • Vad bra, vi hörs 😀

      Kommentar av sonjac | mars 29, 2010 | Svara


Kommentera

