Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Filmer från vulkanutbrottet

Nu har Islandsbloggen skrivit ett långt inlägg om hur vulkanutbrottet utvecklat sig. Det finns flera filmer och speciellt andra och tredje filmen är riktigt, riktigt frestande. Det börjar öppnas upp för vulkanturister och folk är väldigt nyfikna förstås.

Kolla inlägget på Islandsbloggen här:

Igår tog jag en långpromenad i solen, ca en timme var jag ute. Men sen var jag väldigt, väldigt trött förstås och var tvungen att lägga mig i soffan och vila.

Under promenaden såg jag några vårtecken, bl a ett par ringduvor och en motorcykel som framfördes i ”bli-av-med-körkortet-på-plats-fart” 😉 Jag gissar att det kliade i gashandtaget 🙂

mars 25, 2010 - Posted by | Island, vårtecken 2010

6 kommentarer »

  1. F-n va häftigt alltså…det verkar vara stort också…såg snöskotern som kom åkandes och en människa som stod och kollade…det där vore nått att fota!
    Där skulle man ju kunna stå en hel dag å bara fascineras över naturens skådespel…å spännande skulle det vara också…undrar hur länge utbrottet kommer att vara…om de blir värre lr kommer att avta…?
    Bra med internet så man kan hänga med…

    Steffe

    Kommentar av Steffe | mars 25, 2010 | Svara

    • Det jag läst om vulkanen tidigare är att det är en långsam vulkan och att utbrottet skulle kunna hålla på ett par år. Islandsbloggen skriver att utbrottet har ökat något i intensitet men minskat lite i yta, om jag fattade det rätt.

      Det skulle vara så häftigt att få se det och fota på det. Det ligger rätt bra till på sydsidan av ön.

      Kommentar av sonjac | mars 25, 2010 | Svara

  2. Frånsett att det inte är bra för ryggen att åka hoj skulle jag gärna vilja ha en Sportster. Men jag har ett väldigt kliigt gashandtag/pedal, så jag måste undersöka om det går att montera cruise control först. På bilen är det helt klart den bästa uppfinningen sedan vindrutan.

    Du som gillar film, har du sett 2012? Gott om specialeffekter med utbrott o.dyl. Vet inte om den var någon riktig höjdare, med som vanligt med såna där filmer kan man se dem för effekternas skull. Den skulle väl gjort sig bättre på en bioduk än på min laptop bara 🙂

    Hoppas såret och hela du mår bättre och bättre efter operationen!

    Kommentar av Anna | mars 26, 2010 | Svara

    • Nu är du den andra som tipsar om 2012, och jag vet inte vad det är för film. Vad handlar den om?

      Såret ser finfint ut och jag mår oförskämt bra för att vara så sjuk 😀 Men jag är ännu tröttare än tidigare och behöver fler timmar sömn. Jag tror det har med läkningen att göra, det tar energi.

      Kommentar av sonjac | mars 26, 2010 | Svara

  3. Wow, det är riktigt häftigt och fascinerande! Jag börjar fundera på hur det såg ut för länge länge sen när jorden bildades, tänk vilka skådespel! Och att vi får se sånt även i vår tid, det ger respekt för hur jorden lever sitt eget liv! Mäktigt! 🙂

    Kommentar av Anna Henningsson | mars 26, 2010 | Svara

    • Det är verkligen fantastiskt. Hela Island är egentligen väldigt nytt så man får en känsla för hur det såg ut tidigare när man bilar där, speciellt i inlandet. Is och eld, finns det någon häftigare kombination egentligen 😀

      Kommentar av sonjac | mars 26, 2010 | Svara


Kommentera

