Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Skitväder

Oj vilket busväder det är, och då har det inte riktigt börjat än. Det är skönt att slippa gå ut, fast lite tidigare idag var Janne och jag till IKEA. Jag ville ha mera värmeljus, speciellt de stora som är till min nya ljushållare från IKEA. Det är en svart träplatta med nio metallskodda hål för den större värmeljusmodellen. Dom ljusen räcker i nio timmar, det är länge det. När vi kom dit såg jag att det finna doftvärmeljus, även av den större modellen. Men inte samma dofter som den lilla. Jag köpte några förpackningar små med rosdoft, och rätt många förpackningar med vanliga vita doftlösa stora.

Sen skulle jag ha en matta eller liknande för att skydda parkettgolvet under min kontorsstol vid datorn. Mattor var det riktigt dåligt med. Däremot fanns det riktiga golvskydd, genomskinliga i rätt storlek. En sådan fick följa med hem, och en ny bäddmadrass. Den gamla är över 10 år gammal och inte speciellt spänstig längre. Så nu har jag en i reserv, den gamla. Det är bra om jag blir så där dålig igen så jag svettas floder på nätterna.

Jag var på vattengympa på Karolinska igår, fredag. Det kändes riktigt bra. Jag tog det mycket lugnare, kände efter mer i kroppen och jobbade ordentligt med motståndet i vattnet istället för att försöka hålla takten med någon hysterisk popmusik. Jag struntade även i att öka takten då ledaren ville att vi skulle göra det, vi var sex i gruppen den här gången. Jag mådde fint efteråt, även om jag kände att det hade tagit riktigt bra. Idag har jag lätt träningsvärk lite här och där, och det känns väldigt fint. Jag kommer inte att hinna med så många gånger till innan operationen, men lite hjälper det nog i form en anings aning bättre kondis och genomkörning av musklerna. Jag måste få bättre muskulatur i ryggen.

På måndag är det vattengympa igen och på tisdag ska jag på ”planeringsmöte” inför operationen. Jag kommer att få träffa den läkaren som ska operera, men även narkosläkare och sjuksköterska. Jag har inte fått något datum för operationen än, men den ska bli första veckan i mars. Jag gissar att det blir direkt i början på veckan för man brukar få åka hem före helgen. Sen blir jag väldigt handikappad igen några veckor, men ”slipper” cellgifterna i sammanlagt sex veckor.

Skatan är en av de fyra ungskator som höll till på min tomt i somras. Ett riktigt charmtroll 😀

februari 20, 2010 - Posted by | fåglar, ikea, sjuk, vinter

9 kommentarer »

  1. Jag har lagt överblivet pergogolv under min kontorsstol…det rullar bra med hjulen på det om man nu har hjul vill säga men det skulle ju funka bra ändå utan hjul eftersom det är en hård yta och det blir bättre glid då…när man sitter så mycket som man gör så vill man ju ändra ställning/position ofta och då är det bra om det inte blir något motstånd med stolen mot mattan…a ba tänkte lite där…

    Fan vad det snöar här nu och yr…

    Cellgifterna…hur många omgångar och ggr var det kvar för dig…hoppas du slipper fippla med det i sommar sen…

    Steffe

    Kommentar av Steffe | februari 20, 2010 | Svara

    • Ja det var ju en bra tanke med hjulen. Jag tänkte att jag ville ha en kortluggig matta så storlen inte skulle glida så mycket. Det blir nog bättre med den här hala skivan istället.

      Jag har inga omgångar kvar före operationen, men efter den ska jag få fyra till. Sen blir det en utvärdering om hur det gått. Kanske det räcker med det, eller så får jag fortsätta.
      Om allt går superbra borde jag kunna börja jobba i början på sommaren hoppas jag.

      Kommentar av sonjac | februari 20, 2010 | Svara

  2. Ja se det snöar, ja se det snöar, det var väl roligt, hurra. Nä, nu tycker jag inte det längre. Nog för att mina muskler säkert behöver jobba, men det börjar bli lite överdrivet nu, att pulsa i denna snö. Den där skatan är supergullig. Va glad jag blir för din skull att du mår bra efter vattengympan. Simma i kapp med pop-musik? Men Sonja då, va tossig du är, jag skrattar gott åt dig.
    Kram Nettan

    Kommentar av Anette Lutteman | februari 20, 2010 | Svara

    • Ha! ha! Nänä, vi simmar inte alls, vi står eller går/joggar genom vattnet. Vissa rörelser förstärker vi med frigolithantlar eller halvstora flytande runda plattor som vi gör olika saker med. Trycker ner genom vattnet, rör i cirklar under vattenytan mm. Det är tungt som sjutton, man ska både hålla prylarna under utan och dessutom flytta vattnet med dom. Rörelserna blir liksom tvärtom mot om det var tyngder ovanför vattnet.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | februari 20, 2010 | Svara

      • Ha ha ha! Ja där ser du vad tokig jag är. Det verkar enklare/lättare att simma än det du gör, jösses låter riktigt tungt och jobbigt. Nu är det dags att ge sig ut i snön och pulsa så töserna får göra ifrån sig.
        Go’ natt å kram Nettan

        Kommentar av Anette Lutteman | februari 20, 2010

  3. Vilken underbar bild på ungskatan!

    Själv har jag varit utlånad och kört ämneståg i snöyran? glädjeyran? yrselanfallet? Villervalla har det varit i alla fall! Det är faktiskt litet småmärkligt när man brakar in i en snöfylld bergskärning och snömassorna är så kraftiga att de bromsar upp ett tåg på 2700 ton. Kommer jag att fastna? Står verkligen loken kvar på spåret? Hur många ton is hänger det under varje vagn egentligen?

    Fast det var ju litet kul (och troligtvis en riktigt bra ide) när fjärren skickade mig före en ensam motorvagn för att ploga upp banan, så att inte fönstertåget skulle fastna.

    Apropos det där med hantlarna, så bodde jag i samband med utlåningen några nätter på ett s k ”designhotell”. Designen yttrade sig bland annat i att de hade självlysande blå plasthandtag till vattenkranen i badrummet -och på väggen i rummet hängde en uppsättning högglanspolerade hantlar med hotellets logga på och en tränings-DVD, så att man kunde köra ett gympass på rummets alla fem kvadratmeter. Jag vet inte riktigt vad som var mest vrickat, hantlarna eller programmmen som visades på hotellets internkanal, men det var nog ett av de konstigaste hotellen jag har besökt. De hade även flingor av torkade alger till frukostbuffen och en CD-box med ”Sven-Göran Erikssons Favorite Hit Songs Selection” på rummet… brrr!

    Jag håller tummarna för att allt skall gå bra med planeringsmötet!

    /Joakim

    Kommentar av Joakim | februari 20, 2010 | Svara

    • Det är riktigt kul att få lite beskrivningar av hur din vardag ser ut Joakim. Smart av fjärren att skicka dig före och plöja undan snön före motorvagnen.
      Det där hotellet verkar lite knäppt. Är det meningen att du ska bli så förtjust så du väljer det före något annat nästa gång 😉

      Kommentar av sonjac | februari 21, 2010 | Svara

  4. första veckan i mars är ju snart…
    Jag önskade att min kamera var lite mindre knäpp o jag en bättre fotograf. Hade domherrar o rådjur vid fågelbordet.

    Kommentar av MariaH | februari 21, 2010 | Svara

    • Kul med rådjuren, och domherrar ser jag aldrig numera. jag får för mig att de minskat i antal.
      Jag har sett rådjursspår på min altan några gånger i vinter, dom äter nog att fågelfröna tror jag. Stackarna har det inte lätt med all denna snö överallt.

      Kommentar av sonjac | februari 21, 2010 | Svara


Kommentera

