Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Varför?

Jag undrar ibland varför jag är så förtjust i dessa mörka bilder jag ofta föredrar att göra. Varför vill jag göra bilder där man inte ser alla detaljer, där bilden är ”felexponerad”, där man får gissa sig till vad det är man tittar på. Det är ju inte en korrekt bild, men mitt hjärta vill att jag gör mörka bilder, då ger jag sjutton i vad ”andra” tycker att jag ska göra… det är väldigt skönt att bestämma själv 😀

februari 16, 2010 - Posted by | ditt och datt

18 kommentarer »

  1. Vacker bild!
    Jag föredrar också mörka bilder och felexponerar också bilder ”med flit” (eller ibland bara blir det så… ;)).
    Och nu blev jag jättesugen på granatäpple…. 😀

    Kram Linda

    Kommentar av muppins | februari 16, 2010 | Svara

    • Det var första gången jag köpte ett granatäpple, lite svårätna är dom allt 😉
      Men jag höll på och fnulade med det så jag fick alla kärnor i en skål som jag sitter och äter av, några i taget. Man gjorde visst mest juice av dom såg jag på nätet.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2010 | Svara

  2. För att sådana bilder är så otroligt vackra. Jag älskar bilder likt denna…

    Kommentar av Erika Photography - Afrikabloggen | februari 16, 2010 | Svara

    • Åh vad gullig du är Erika 😀
      Men visst är det både lite märkligt och väldigt härligt hur olika vi människor är när det gäller tycke och smak, och vad otroligt tråkigt det skulle vara om vi alla tyckte precis likadant om allt.

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2010 | Svara

  3. Mörka/kontrastrika/korniga (stryk det som ej önskas) bilder var moderna på 70-talet och för egen del har jag svårt att ta mig ifrån det. Jag både gillar och gör gärna bilder på det viset, även om jag har lärt mig att ”blåsa på” med blixtarna på sistone; ibland är det rätt sak att göra. Nu gör jag gärna bilder med inspiration av grafik och etsningar och ibland blir det bara svart eller vitt. Nu rådande mode med nästan genomskinliga bilder har jag aldrig känt för att försöka mig på, även om det vore roligt att ”lyckas fånga ett spöke på bild”. 😀

    Kommentar av Staffan H | februari 16, 2010 | Svara

    • Jo även om jag egentligen inte tittar på andra fotografers bilder, utom i de bloggar jag följer, har jag sett några highkeybilder som varit fina. Men i mina ögon är dom allt lite tråkiga jämfört med mörkare alster.
      Men det är bara min egen personliga åsikt, som inte stämmer med vad man ”ska” tycka 😉

      Jag funderar lite på att köpa ett gäng roliga frukter och leka loss lite med de stora blixtarna… kanske. Eller så blir det mörka bilder i naturligt sidoljus med långa exponeringar ändå 😀

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2010 | Svara

  4. Liknar en underbar renässansmålning tycker jag.
    ÄLSKAR sådana!!!
    Skulle passa alldeles utmärkt på vår vägg;-)

    Kramar Eva /evus

    Kommentar av Eva Ehrnström | februari 16, 2010 | Svara

    • Vad gullig du är Eva.

      Kram-kram!

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2010 | Svara

  5. Här kommer en liten synpunkt från ett icke-proffs. Urläcker bild. Jag har kollat dina foton på din hemsida och det slår mig att det är ett ”lugn” över alla dina bilder. Jag går från att vara jet-driven till att bli snigel. Helskönt. Känner riktigt hur andningen lugnar ner sig och jag bara sitter där och njuter. Lätt att fastna allt för länge.
    Kramisar Nettan

    Kommentar av Anette Lutteman | februari 16, 2010 | Svara

    • Tack Nettan 😀
      Vet du, synpunkter från det du kallar ”icke-proffs” är guld värt. Jag har inte, och har aldrig haft, en enda tanke på att någonsin sälja en bild. Men ska man göra det, då är det ju inte andra fotografers synpunkt som är det viktigaste utan de presumtiva kundernas.
      Jag blir väldigt glad att du tycker det är kul att kika på bilderna, jag borde lägga in lite nytt oftare, byta ut lite. Men det har blivit så att jag håller till här på bloggen mest.

      Många kramar!

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2010 | Svara

  6. Hel läcker bild 🙂 jag har också en bild som jag gillar skarpt. Tog den i ett mörkt utrymme i en lokal där man handhar muskotnötter på Grenada i Västindien för många år sedan. Det är 2-3 säckar med nötter som står i ett hörn. Jag har den på diabild som jag var väldigt förtjust i ett tag och den blir inte så bra när man skannar den. Ska se om jag hittar den bland mina skannade bilder.

    Kram

    Kommentar av CD | februari 18, 2010 | Svara

    • Åh det låter underbart CD. Om du hittar den så får du väldigt gärna maila över den 😀

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | februari 18, 2010 | Svara

  7. Vilken fantastisk bild!
    Jag håller helt med Eva, den är som tagen ur en renäsanns målning!

    Kommentar av Åsa | februari 18, 2010 | Svara

    • Tack vad snäll du är 😀

      Kommentar av sonjac | februari 18, 2010 | Svara

      • Jag ska se om jag hittar den i helgen. Även de andra jag pratade om för ett tag sedan. 🙂
        Kram

        Kommentar av CD | februari 19, 2010

      • Det är absolut ingen brådska CD 😀

        Kommentar av sonjac | februari 19, 2010

  8. härlig bild! Du får sätta några kärnor med? Granatäpple får små söta blad… tyvärr torkade mina två plantor in en höst men jag skall nog försöka igen när jag har lite mer tid till att pyssla med växter

    Kommentar av MariaH | februari 19, 2010 | Svara

    • Nej jag har inte plats för en enda kruka till, ännu mindre för ett träd 😀
      Det börjar klia lite i fingrarna när det gäller krukorna så jag ska nog börja plantera om lite snart, måste verkligen få ner en del av Hoyorna i omfång.
      Det ska bli kul att se om någon av de plantor jag har från dig möjligen kan visa någon knopp i år. T ex den där pyttelilla Wee Bella, den bor i en glascylinder med lite plast ovanpå. det blir fuktigt och vackert. Jag har små lecakulor på botten som fatet får vila på. Håller lecan väl fuktig.

      Kommentar av sonjac | februari 19, 2010 | Svara


Kommentera

