Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

En liten förrätt

Är ni hungriga?

Jag provade två nya rätter idag som jag hittade recept till i Aftonbladet för några dagar sedan. Här är en liten smaskig förrätt, som jag mer tänkte mig att jag ska smaska i mig sent ikväll då jag kikar på CSI-boxarna.

Jag var tvungen att improvisera lite, att handla på ”mitt” ICA i närheten är som det var på IKEA i början på 80-talet… alltid någonting som är slut på listan 😉 IKEA har bättrat sig, det har inte ”min” ICA. Jag borde verkligen sluta handla där och ta tåget två hållplatser ner till Centrum och gå till Konsum istället 😀 Men jag är för slö emellanåt 😉

Receptet lyder såhär:

3 inlagda grillade paprikafiléer

1/2 citron

1/2 vitlöksklyfta

2 krm nymald svartpeppar

2 krm salt

1,5 dl Crème fraiche

8 tunna skivor Serranoskinka

raps- eller solrosolja

3 msk mellanstora kaprisar

Finhacka paprikan och riv det yttre gula av den väl tvättade citronhalvan. Blanda med Crème fraiche, pressad vitlök, salt och pepper. Fördela på skinkskivorna och rulla ihop.

Låt kaprisen rinna av på hushållspapper och fritera i ca en min i en liten kastrull med ca 2 cm olja. Ha locket i närheten i-fall-att.

Jag fuskade med paprikan, det fanns inte, så jag blev tvungen att ta soltorkad inlagd tomat istället, och så hoppade jag över friteringen och bara lade över lite avrunnen kapris ovanpå.

Det blev gott 😀

Jag gjorde en kycklingrätt också, den beskriver jag senare 😀

Och så köpte jag nachos, guacamole, salsasås och… inte gräddfil utan resten av Crème fraichen. Köttfärssås finns i kylen sen igår, likaså riven ost… kanske kommer en bild på det med senare 😉

februari 16, 2010 - Posted by | mattips

7 kommentarer »

  1. Mmmmm,det där låter smarrigt. Jag har precis ätit en semla, men det hindrar inte min mage från att vara sugen ändå när jag ser nåt gott.
    Kram Nettan

    Kommentar av Anette Lutteman | februari 16, 2010 | Svara

  2. Jaha… idag stekte jag bacon för att du bloggat om det o jag blev så sugen o nu vill jag ha lufttorkad skinka. såg väldigt gott ut det där!
    Jag skall köpa lite sardeller nästa gång jag skall göra den här; http://www.dn.se/mat-dryck/recept/spaghetti-puttanesca-1.264548

    Kommentar av MariaH | februari 16, 2010 | Svara

    • Mmmmm… sardeller är aldrig fel 😉

      Kommentar av sonjac | februari 17, 2010 | Svara

  3. Jag har ätit oxfilé i dag jag, helt utan anledning, eller kanske får skylla på os-gulden 😛 men hungrig är jag inte längre i alla fall. Däremot kan jag ha kvar det här för kommande, det låter gott, men då undrar jag hur man lägger in och grillar paprikan? Eller är det något man köper färdigt som heter så? resten fattar jag.

    Kommentar av Anna | februari 17, 2010 | Svara

    • Det ska finnas färdigt på burk, borde ju stå vid inlagda soltorkade tomater, men jag är inte helt säker. Jag ska kolla i en riktigt butik så återkommer jag.

      Kommentar av sonjac | februari 17, 2010 | Svara

    • Grilla paprika är inte alls svårt, och gott blir det!

      Tag så många paprikor du vill ha, dela dem på längden och ta ur kärnorna.

      Grilla dem sedan på mycket hög värme, t ex i en elugn med grillelementet på läge ”härdsmälta” eller på ett trådnät ovanför gaslågan på en gasspis. Skalet skall vara närmast värmekällan.

      Grilla paprikorna tills skalet är rejält svart och får blåsor som poppar upp. Fruktköttet skall ha mjuknat litet, men inte blivit helt genombakt. Lägg sedan paprikorna i en bunke och täck med en tallrik eller litet plastfolie, och låt dom ligga i 10-15 minuter.

      Skala sedan paprikabitarna. Skalet bör lossna av sig självt, men en liten vass kniv kan vara bra att ha i kanterna. Om någon liten bit skal eller sot sitter kvar paprikan gör inget, det blir bara litet mer grillsmak. Försök att undvika att skölja paprikan -de tappar mycket smak på det.

      Skär paprikabitarna i önskad storlek och lägg dem i en skål, Du kan äta dem precis som de är, t ex i en sallad, eller så kan du lägga in dem -kanske med en dressing av pressad citron, litet olivolja, en nypa salt och vitlök, skuren i papperstunna skivor.

      Chilipeppar, åtminstone litet större sådan, går också bra att behandla på det här viset. Den kräver dock kortare grilltid.

      Glufs!

      /Joakim

      Kommentar av Joakim | februari 18, 2010 | Svara

      • Åh tack Joakim. Du är en klippa när det gäller mat. Jag har sett ”recept” på hur man grillar paprikor, men inte vad som menas med inlagda. Men jag var lite slö när jag skulle testa förrätten.

        Kommentar av sonjac | februari 18, 2010


Kommentera

