Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Superelaka Sonja i farten

Herrejäklar vad jag kan vara elak ibland om jag inte hinner hejda mig.

Jag känner mig inte helt kry ändå idag, var med min bror och hans grabb till morsan och käkade semor idag. Det gick bra, men sen fick jag ont i magen igen. Det var nog lite vääääl mycket grädde och mandelmassa. När jag kom hem igen blev det bättre, men jag är lite håglös och apatisk. Jag mår inte illa eller så men känner mig olustig liksom.

Ja då sitter jag då och svarar på mail när telefonen ringer, en karl från ICA undrar om han stör. Hmmmm… mja, nej det gör du väl inte, tyckte jag, och undrade vad fan en matkoncern vill mig.

Jo det berättade han, jag är kund på ICA, har ICA-kort osv. Nu ville han sälja en dj-a olycksfallsförsäkring till mig 😦 Jag tycker att matbutiker ska hålla sig till att sälja mat, inte några dj-a olycksfallsförsäkringar och blev rätt irriterad. Då bara hoppar grodorna ur min mun utan att jag hinner hejda mig: Höörö du, jag har cancer och är svårt sjuk. Jag tror knappast att den försäkringen skulle utfalla till min fördel på många, många år… om jag överlever!!!

Han blev lite tyst och försökte mumla någonting, men jag sade hej då och lade på… Det var rätt elakt va 😉

Men allvarligt… vad sjutton har en matkoncern med försäkringsförsäljning att göra, förutom att lura mig på ännu mer pengar än dom gör i butiken. Jag har kort på Konsum också, kanske dags att gå över dit helt.

Och ja, jag är med i Nix och har stora lappar med ”Nej tack till reklam” på min brevlåda 😀 jag hatar att folk försöker manipulera mig.

I morgon är jag på mitt vanliga soliga humör igen, men nu ska jag lägga mig i soffan och sura lite över alla som försöker lura mig på pengar 😉

februari 15, 2010 - Posted by | ditt och datt, reklam, sjuk

23 kommentarer »

  1. Usch jag är helt på din linje, jag veeet att det är deras jobb och jag försööker bita mig i tungan. Men när man Nixat och de ringer ändå.
    Du var iaf ärlig… jag var på skitdåligt humör en gång och sa till en strumpförsäljare att jag förlorat båda underbenen i en trafikolycka så jag hade knappast någon anledning att köpa strumpor av honom. Stackarn stammade fram 10 ursäkter på tre sekunder…. :S Jag vet, jag är hemsk!

    Jag drev med en tjej som sålde trosor med… sa att jag aldrig använde trosor. Det får man aldrig några följdfrågor på! 🙂

    Kram på dig Sonja! Skickar lite styrka åt ditt håll!

    Kommentar av Malin Tegelberg | februari 15, 2010 | Svara

    • Ha! ha! ha! Jo jag håller med dig, det är deras jobb och det är arbetslöshet, men det där du gjorde var ju väldigt roligt. Nu blev jag på väldigt gott humör igen, tack Malin 😀

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2010 | Svara

  2. Heja Sonja. På dom uslingarna bara. Man måste få bita ifrån ibland, även om människor bara gör sitt jobb. Man kan inte orka vara sååååå himla snälla och trevlig alltid. Samtidigt känner man sig inte så tillfreds med sig själv när det blir så där. Håller med dig, ICA kan hålla sig till att sälja mat. Ungefär som att teckna en försäkring och få hem en korg med bananer från förs.bolaget. Kramisar Nettan

    Kommentar av Anette Lutteman | februari 15, 2010 | Svara

    • Jag har kommit på varför dom samarbetar, pga Nix-registret förstås. Det är så många anslutna nu så om ett försäkringsbolag mutar ICA för att kunna säga att dom samarbetar får dom tillgång till alla ICAs kortkunder och ”får” ringa, och eftersom ”halva” sverige är kunder får dom många, många nya att ringa till som dom inte fick kontakta tidigare.

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2010 | Svara

  3. Tja, är du reggad hos nix får de väl skylla sig själv som inte kollar upp innan de ringer och stör… Hoppas du känner dig piggare och gladare imorgon 🙂

    Kommentar av lisa | februari 15, 2010 | Svara

    • Javisst, Nix är superbra och jag får inte många som ringer. Men är man redan ”kund” hos ett företag så ”får” dom ringa fast man är registerad hos Nix.
      Många gånger fungerar ju det. Både min mobil och nätleverantör ringer då och då och berättar om nya abonnemang som många gånger är bättre än det jag haft.

      Jo nu känner jag mig riktigt uppiggad 😀

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2010 | Svara

  4. Du är inte elak Sonja! Jag tycker det är bra att telefonförsäljarna blir medvetna om hur dåligt det är, och hur fel det kan bli, att bara slumpa bland sina kunder.

    Och framförallt! Är man kund hos ICA så skall dom inte sälja på en försäkringar. Vad kommer dom att försöka sälja på sina kunder härnäst..?

    Kommentar av Janne Arleklint | februari 15, 2010 | Svara

    • Jag tror dom kommer att sälja… hamstrar 😀

      Pussar och kramar!

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2010 | Svara

  5. He he… ge dem bara! Dom som ringer och försöker sälja hälsokostpiller till mig, brukar jag upplysa om att jag tar cellgift!
    De flesta tackar då snabbt och lägger på, eftersom de inte kan svara på hur nyttiga deras piller är tillsammans med mina medikamenter…
    Inte helt snällt – och definitivt inget att skoja om, jag vet… – men ett bra sätt att bli av med dem på.

    PS: Dessutom är det nästan sant… metrasate (säkert felstavat, men jag giter inte plocka fram en ask) är en typ av cellgift…

    Kommentar av Lilla Damen | februari 15, 2010 | Svara

    • Ha! ha! ha! Jag är mycket, mycket gladare nu, lite skadeglad faktiskt. Inget piggar upp som ett litet, litet ”krig” i telefonen 😀

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2010 | Svara

  6. På sätt och vis är det ju bra att de inte har tagit rätt på att du är sjuk, någon privat del av livet har man tydligen. Men jag håller fullkomligt med dig om att Ica bör sälja mat (inte ens såna där Maxi-tjosan roar mig speciellt mycket med sina skivor, brödrostar, gummistövlar och adventsljusstakar. Och för det andra är jag hysteriskt anti reklam över huvud taget. På dem bara!

    Kommentar av Anna | februari 16, 2010 | Svara

    • Du har rätt Anna. Men hade någon, säger NÅGON, snokat reda på att jag är sjuk och försökt sälja någonting till mig, då dj-ar hade det inte blivit roligt för den personen/firman 😀

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2010 | Svara

  7. Hallå Sonja!
    Har tänkt på dig och undrat om hur då mår ända sen jag möte dig på tåget i januari. Men först nu kom jag att tänka på din blogg, hur kunde jag glömma den?? Satt halva natten och läste igenom allt om hur du har fått kämpa mot sjukdommen. Herregud vad tufft! Du har fått kämpa. Hoppas verkligen att du har det värsta bakom dig och att du blir allt bättre.

    Tusen varma kramar!!
    Jonas

    Kommentar av Jonas Sjöberg | februari 16, 2010 | Svara

    • Hej Jonas! Vad superkul att du kom ihåg bloggen.
      Jo jag hankar mig fram rätt bra. Det går lite upp och ner beroende på var i behandlingsfaserna jag är men på det stora så fungerar det faktiskt. Ont i ryggen har jag, men jag har också väldigt bra smärtstillande som hjälper, även om det är starka grejer som gör mig lite trött och dåsig.

      Många kramar tillbaks till dig Jonas 😀

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2010 | Svara

  8. Telefonförsäljning hör till de saker jag tycker verkligt illa om. Jag har visserligen NIXat mig, men de företag jag är kund hos ringer ibland. De lyckas allt oftare locka fram mina riktigt oförskämda och elaka sidor. Den fritid jag har vill jag själv styra över och inte sitta i telefon och ta ställning till olika erbjudanden.

    Kommentar av Staffan H | februari 16, 2010 | Svara

    • Jag håller med dig Staffan. Jag blir på fruktansvärt dåligt humör när okända människor kränker mig i mitt mitt hem genom att försöka lura eller utnyttja mig för de tror jag är korkad nog att gå på det de svamlar om.
      Det är ytters sällan jag ens säger någonting då de ringer, oftast lägger jag bara på luren, utom just min mobil och min nätleverantör. Men, jag har faktiskt blivit lurad av bägge sist de ringde och blev tvungen att ringa kundtjänst och klaga, så nu är det slut med mitt tålamod med dom.

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2010 | Svara

  9. Hahaha… 😀 Va elak du va! :D:D Gillar heller inte telefonförsäljsare.. 😛

    Kommentar av Daniel (DT) | februari 17, 2010 | Svara

    • Ha! ha! Då är vi överens 😀
      Men jag vet att de bara gör ett jobb, men det är ett jä-a skitjobb och jag behöver inte alls vara snäll när de kränker mig i mitt hem 😀

      Kommentar av sonjac | februari 18, 2010 | Svara

      • LOL! 😉 Matkoncern och livsförsäkringar??.. Hmm.. Funkar inte alls i hop.. 😀 😀

        Kommentar av Daniel (DT) | februari 18, 2010

  10. Du är rakt på sak, jag är elak…

    När en kvinnlig telefonförsäljare upprepade gånger hade ringt hem och frågat efter J på ett sätt som fick det att låta som om de kändevarandra väl (bara förnamn ingen omedelbar pressentation av vilket företag hon företrädde) så tröttnade jag. Påföljande gång hon ringde gick konversationen som följer:

    -Heeej det är XX är Joakim hemma?

    -Hej XX! Det måste vara du som svarade på vår kontaktannons, Underdånig slavinna sökes…

    -Eeehhh… äum… Nä

    -Inte? vem är du då?

    -Alltså jag ringer för företaget YYY:s räkning…

    -Ja, jag vet det och jag driver med dig det finns ingen annons. Ge F-n i att ringa tiil folk och låt som om du kände dem, pressentera dig ordentligt! Och nej vi är forfarande inte intresserade av YYY:s tjänster. Adjö

    Händer något liknande funderar jag på att spela svarsjuk fru. 😉

    Pressenterar de sig ordentligt och accepterar ett nejtack är jag dock vänlig och normal hyfsad, men det finns gränser. 😀

    /Åsa

    Kommentar av Åsa | februari 18, 2010 | Svara

    • Ha! ha! Den var riktigt bra. Svartsjuk fru låter också som en kul idé.

      Kommentar av sonjac | februari 18, 2010 | Svara

  11. Det är rätta takter mot telefonförsäljare 😀

    Kommentar av Leonard | februari 20, 2010 | Svara

    • Ja jag tycker det jag med 😀

      Kommentar av sonjac | februari 20, 2010 | Svara


Kommentera

