Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Piggare igen

Badande mumie i Sims3

Jamen nu mår jag bra igen, ganska bra i alla fall. Jag har lite ont i ryggen som vanligt och är hungrig, men bägge kommer snart att fixa till sig. Frukosten är på gång och jag har petat i mig lite smärtstillande 😀

Jag sov bra, inga större svettvallningar. Det låg en hög med stora badlakan bredvid sängen ”i-fall-att” men jag behövde inte använda dom.

Igår kväll låg jag och tittade på några avsnitt av gamla CSI Las Vegas. Nu har jag börjat med den sista boxen jag har, den åttonde, och är på andra skivan, av sex. Jag hoppas fortfarande att säsong nio ska hinna släppas innan jag är klar med den här, men det är kanske tveksamt.

Jag har börjat fundera mer och mer på operationen. Vad jag borde göra i förväg för att underlätta. T ex måste jag skaffa några nya rena 10-litershinkar som jag kan fylla med begagnat akvarievatten till mina krukväxter. Jag vattnar alltid med akvarievatten och nu när ljuset kommer tillbaka ute så börjar växterna dricka lite mer, och jag har 77 krukor med växter i mina fem fönster 😀 Det är både större och mindre krukor, mest olika Hoyor (porslinsblommor) och St.Paulior, samt lite Stapelior (asblommor) och sjöborrekaktusar och några Kohlerior (narrhuvor). Jag måste tänka på att vattna med halvfulla kannor också, dom jag har är på två liter och jag får inte lyfta mer än ett kg, det blir väl ca en liter när det är fråga om vatten.

Idag är det mulet ute och lite snö far runt i luften. Koltrastarna och skatorna har fått sockerkaka. Jag saknar alla fåglar jag hade här förra vintern innan grannarna släppte ut sin monsterkatt 😦 Den stackaren verkar inte få vara inne överhuvudtaget längre. På radion hörde jag att Vikingarännet har startat. Jag lyssnar på Radio Uppland, och tror denna långfärdsskridskotävling kanske börjar någonstans uppåt Uppsala. I alla fall ska dom åka 8 mil med mål i Sthlm. Det är inte så ofta det finns isar så det går att åka hela sträckan, men några etapper brukar det bli. Jag gissar att de åker hela sträckningen den här vintern. Det var visst sol när dom startade. Det är någonting jag aldrig provt, långfärdsskridskoåkning. Det ser kul och jobbigt ut, och lite småfarligt 😉

Nu ska jag sluta tramsa här i bloggen och äta frukost. Det blir filmjölk med havrekuddar, thé, två smörgåsar Lingongrova, ena med skivat nykokt ägg med Kalles Kaviar och en med bakad gräddleverpastej med några ättiksgurksskivor. Smask!!! Jag har förstås gått ner lite till i vikt efter de här två kräkomgångarna, nu ligger vikten på 60. Jag är inte alls underviktig, är bara 159 lång, men jag vill inte vara mager, jag vill ha lite kurvor. Det här är inget jag oroar mig så mycket för, jag har bra aptit och äter allt utom maträtten bruna bönor och paltbröd. Allt annat jag provat har gått ner, tom surströmming tyckte jag var gott, men där protesterade magen lite och blev lite väl gasig efter den måltiden tillsammans med min kompis Therese för några år sedan 😀

Förresten, jag är så sugen på fet salt mat nu, tänk en tallrik med en riktigt god grillad hamburgare med bacon och ost på, och pommes frittes till, och sallad. Eller natchos med stekt kryddad köttfärs, ost och tre goda dipper till. Krogen Lasse Maja i Barkarby är inte dum den heller, eller, eller… sardellpizza med svarta oliver…  pasta med gorgonzolasås…

Igår åt jag jasminris och fiskbullar, snällt mot magen, väldigt gott, men stillar inte mitt sug efter fett och salt 😀

Mot ägg och kaviarsmörgåsen med språng…

februari 14, 2010 - Posted by | sjuk

17 kommentarer »

  1. Hej Sonja!

    Skönt att höra att du är piggare igen – det lät inte roligt att må så där dåligt. Hmmm…fast jag precis har ätit frukost så blir jag hungrig av att läsa ditt inlägg. 😉

    Sköt om dig!

    Kram Linda

    Kommentar av muppins | februari 14, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha Linda. Jag har fått i mig frukosten men är fortfarande sugen på fett och salt 😀

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | februari 14, 2010 | Svara

  2. Ja, skönt att du är piggare.

    Att åka långfärdsskridskor är superskoj, ett härligt sätt att komma ut i naturen på vintern, tyst och fint. Man åker i den takt man själv vill, det viktiga är bara att ha dubbar, pik och lina, samt att aldrig åka ensam. Jag har hjälm också, en kombination av cykelhjälm och skridskohjälm, så att man inte behöver köpa dubbelt.

    Är man själv kan man åka på plogade banor, dels är det ju andra ute på dem också, men dessutom har de ju hållit för traktorn, de riskerar inte att köra igenom med plogen, utan kollar ju först. Sen tar man med sig termosen och några mackor och sätter sig i solen i strandkanten och har det bra. Att fota på isen är också kul, tipset är att ta åkarna i motvind, för då får man kämpa och det ser ut som att man åker och inte bara står och glider. En fotokompis fäste en coolpix på benet och fjärrutlöste en del bilder längs med skridskoskenan, jättehäftigt resultat.

    Tyvärr kan jag ju inte åka i år och saknar det supermycket, men även om jag kanske skulle kunna glida omkring en stund långsamt så törs jag inte ifall jag skulle ramla, så det blir väl till att ta igen det nästa år antar jag. Långfärdsskridsko verkar inte ha något med åldern att göra, har träffat många som är både 70 coh 80 som åker, så en förlorad säsong är väl inte så mycket att sura för antar jag 😛

    Kommentar av Anna | februari 14, 2010 | Svara

    • Det låter härligt Anna. Visst är det så att man behöver inte göra allt hela tiden. Isarna kommer igen och väntar på dig längre fram bara du får någon ordning på din rygg.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | februari 14, 2010 | Svara

  3. Jag och Åsa fick oss ett gott skratt när vi såg bilden!

    Apropos fett och salt och annat viktigt ur kostcirkeln: Stek fläsk i en rejäl gjutjärnspanna, och stek det så att fläsket blir knaprigt och fint, och du har rejält med flott i pannan. Ta sedan skivor av grovt rågbröd och stek i fläskflottet så att de får fin färg och blir litet knapriga de också. Ta upp dem, låt dom e v rinna av litet, och gnugga sedan brödskivorna med vitlök. Ätes tillsammans med fläsket, allra helst vid en brasa ute i skogen. Bordskick är frivilligt tillval, men däremot är några kalla pilsner obligatoriska (stout går också bra).

    Kardiologer och dietister undanbedes. 🙂

    /Joakim

    Kommentar av Joakim | februari 14, 2010 | Svara

    • He! he! Jag gillar era recept. Min lite förenklade mackgrillsfavorit har blivit den med riven ost, fetaosttärningar och skivade svarta oliver, och så lite riven ost till på det. Jag var tvungen att hoppa över rödlöken, magen blev lite väl konstig.
      Ibland byter jag ut fetaosten mot en hackad sardellfilé, salt och gott 😀

      Jag tror nog att min dietist skulle gilla ditt recept, jag ska ha i mig extra fett och kalorier, fast inte för svårsmält med jobbiga fibrer och sådan 😉

      Kommentar av sonjac | februari 14, 2010 | Svara

      • Tja… när dietisten för en gångs skull säger åt en att äta extra kalorier, så får man väl passa på… 🙂

        Rågbröd stekt i fläskflott med vitlök är egentligen en tjeckisk/böhmisk gammal klassiker, inte helt ovanlig som tilltugg eller småmat till ölen på tjeckiska ölhallar. Jag har för mig att Svejk i Stockholm har det, åtminstone i bland. Dom har åtminstone Utopenci, små trinda fläskkorvar som har lagts in i en rätt så bitig ättikslag med mycket lök och kryddpeppar. Livsfarligt gott tillsammans med en pilsner!

        Kul att du tyckte om förslaget med fetaost och oliver!

        Någonting som jag brukar göra som bjudmat ibland är en tapenade -en sydfransk röra på sardeller, oliver, kapris, olivolja, vitlök och rödlök, smaksatt med en dutt senap, en skvätt konjak, nymald svartpeppar och litet annat. Den kluttar man sedan på bitar av rostat hembakat halvgrovt lantbröd och njuter. En skål tapenade, litet hoummus, litet aubergineröra och litet oliver, sallad och cornichoner att plocka med brukar hålla folk lugna medan jag gör färdigt huvudrätten. Eller så tar vi helt enkelt och bullar upp en massa plockmat, så får folk smaska på det de tycker bäst om, och så slipper man en massa huvudbry med att få allt färdigt i exakt rätt tid.

        /Joakim

        Kommentar av Joakim | februari 14, 2010

      • Tapenade är gott, håller med er där. Jag har två olika recept, en grön och en svart. Den svarta är inte riktigt lik er.
        Grön: Helt enkelt en burk gröna oliver med antingen pimento eller mandelhalva, mixa med en vanlig persiljeknippe, en vitlök och kanske 5 msk olivolja, eller efter behag.
        Svart: Ca 20 svarta oliver (kärna helst ur själv), 1-2 sardellfileér, 1/2 msk kapris, 1/2 vitlöksklyfta (fast jag brukar inte dela den), 1-2 msk olivolja… eller så mycket som krävs.
        Jag ska prova er variant också.

        Hoummus är sååååå gott!!!! Hm… undrar om jag har allt till den hemma? Måste nog kolla 😀

        Och så har vi förstås hemgjord pesto… oj, oj, oj!!!

        Kommentar av sonjac | februari 14, 2010

  4. Hej Sonja!
    Jag köpte långfärdsskridskor får 2 veckor sedan. Det är lite skräckblandatd förtjusning. Jag har väldig respekt för isarna. Var ute med en kompis på Drevviken förra söndagen och provade och det är jättesvårt. Jag har ju lärt mig att åka på konståkningsskridskor så jag har ju inte lärt mig att åka på riktigt. Jag hade i alla fall stavar med mig som lite stöd och jag med min rygg vill ju absolut inte ramla och göra bort mig. Jag var ner till ishallen hemma idag för jag tänkte öva lite men där var det konståkningstävling för småtjejer. Vad duktiga de var! Jag ska försöka knäcka koden. Det måste gå att lära sig när det är så många som är ute och åker och tycker om det. Får väl gå ner och åka på Rudan.
    Sköt om dig.
    Kram Inger

    Kommentar av Inger Linde | februari 14, 2010 | Svara

    • Vad roligt Inger. Det tar säkert ett tag att komma på hur man ska göra, och isar är jag väldigt försiktig med jag med.
      Men jag tror det är riktigt, riktigt bra motion för hela kroppen. Hoppas du kommer på det och kan njuta riktigt mycket när det blir lite soligare dagar. Det är ju perfekt för dig att åka på Rudan, jag brukar kalla den sjön: ”Den stora vagntvätten”. Det var ett pendeltåg som körde ner i sjön för väldigt länge sedan. Då var det enkelspår mellan stationerna och tågen väntade in varandra. Det här tåget körde för tidigt och leddes ut i sjön via en säkerhetsväxel som förhindrade att den skulle krockat med mötande tåg 😀
      Men det är som sagt väldigt, väldigt länge sedan. Jag tror inte det fanns ATC på tågen då.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | februari 14, 2010 | Svara

      • Jag kommer ihåg den olyckan men då bodde inte vi i Handen. På den tiden bodde vi i Kungsängen. Det var väl i samma veva som ett tåg från Farsta körde in i en bergvägg. Fy vad läskigt!! Sedan har det inte hänt något tror jag. Jo förresten en gång när jag var på väg hem till Kungsängen spårade tåget ur vid Jakobsberg. Jag som alltid sitter och sover vakande till av att det var lite hoppigt. Allt gick bra men man blir trots allt lite chockad.

        Kram Inger

        Kommentar av Inger Linde | februari 14, 2010

      • Ja usch ja. Det hände mer förut, tekniken sprang före människan och säkerheten var inte så bra utbyggd som den är numera. Allt är så otroligt intensivt så det behövs tekniska hjälpmedel som ATC-systemet mm.

        Kramisar!

        Kommentar av sonjac | februari 14, 2010

  5. Ååå, så skönt att du mår bättre. Men snälla du vad hungrig jag blev när jag läste om allt gott. Jag kan få sån där ”salt-nojja”, bara måste ha salt. Då brukar det helt enkelt bli en paniklösning i form av en vanlig knäckemacka med Herbamare örtsalt. Hoppas du fortsätter att må bra. Kram Nettan

    Kommentar av Anette Lutteman | februari 14, 2010 | Svara

    • Ha! ha! ja alla har nog sina paniklösningar. En jag kom på just nu är att steka ett par ägg och salta mycket på dom. Inte vändsteka då, gulan ska vara riktigt salt 😀
      Eller bara steka bacon riktigt, riktigt hårt och knapra i sig 😀

      Kommentar av sonjac | februari 14, 2010 | Svara

  6. jaha… Nu blev jag tvärhungrig! o det är nästan så jag måste gå o steka bacon..

    Kommentar av MariaH | februari 15, 2010 | Svara

    • Ha! ha! Kul att kunna inspirera 😀

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | februari 15, 2010 | Svara

  7. Det där suget får man ibland, en fet hamburgare med ost och strips… mmm. Här blev det kycklingfilé, haloumi och pommes. 🙂 Väldigt gott!

    Jag hoppas slippa den där kräksjukan du beskrev tidigare här, huvva!! 🙂

    Många, många kramar till dig Sonja. Tänker på dig varje dag, vill du ska veta det.

    //M

    Kommentar av Malin H | februari 15, 2010 | Svara


Kommentera

