Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Ett bakslag

Fy helskotta vad jag varit dålig ett dygn nu igen 😦 Jag åkte till vattengympan igår, men tog fel på tiden. På måndagar är det kl 11 och på fredagar 13. Jag tänkte fel och var där redan 10,30. Vad gör man när man är där 2,5 timme före tiden? Det är för kort om tid att åka in till City, och jag hade inte riktigt lust med det heller. Jag hade en bok med mig så jag satt och läste och pratade med en annan patient som var för tidigt också. Det hör ihop med biverkningarna, att glömma saker.

När gympan började så var den riktigt tuff den här gången, och efteråt mådde jag lite illa. Men inte mer illa än att jag tog en promenad till den lilla butiken Lakritsroten som ligger i norra änden på Odengatan när jag tagit bussen till Östra station i närheten. Lite Isländska lakritschoklad fick följa med hem, det blev några påsar Djupur och några bitar Hit. Men jag har inte börjat äta på dom än, för när jag kom hem började jag få ont i magen igen och svettas och frysa om vartannat.

Ja det var bara att krypa i säng utan att ens orka mata fiskarna. Framåt natten började jag kräkas igen, men det var inte alls som när jag hade vinterkräksjukan utan jag tror det var en biverkning av fjärde behandlingen tillsammans med vattengympan och att jag slarvade med maten precis då. Möjligen var en smörgås jag köpte på Pressbyrån inte helt ätbar 😉

Det blev en mycket jobbig natt med enorma svettningar. Jag fick vända på och byta både täcken och kuddar flera gånger och byta kläder. Usch! Men nu känns det ok igen. Jag har inte ont och har fått i mig båda dryck och fil med havrekuddar.

Idag ska jag hålla mig väldigt lugn, men skulle gärna vilja orka gå till affären och handla lite fil och ProViva. Jag får se om jag orkar eller om jag ska snåla lite med det som finns kvar i kylen. Janne är i Örebro och kör Nikonkurs idag, sen fortsätter han till… hm… var det Falun eller Borlänge? för en kurs i morgon, och på måndag kväll är det kurs i Sthlm.

Ute är det mulet och småsnöar lite. Men det är ljust längre på kvällarna nu, det är stor skillnad 😀 Det kan bli en väldigt trevlig vår med dagsmeja, takdropp, kalla nätter och skare i skogen på fm. Jag hoppas det blir så.

Tråkigt inklägg, utan bild, jag vet, men jag orkar inte riktigt leta upp någon bild just nu 🙂

februari 13, 2010 - Posted by | godis, sjuk

11 kommentarer »

  1. Det känns som vi kan hantera inlägg utan bild också. De flesta av oss har det nog trots allt mycket bättre än du just nu, på många sätt. Bara det faktum att du tar dig framåt genom de jobbiga dagarna också, till synes fortfarande med gott humör, är upplyftande nog.

    Jag fortsätter imponeras av dig!

    Kommentar av Fredrik | februari 13, 2010 | Svara

  2. Håller med Fredrik ovan…och…du skriver så trevligt att du till och med kan få kräkningar att låta trevligt i text!
    Du är ett föredöme och en inspirationkälla till gott humör och positivt tänkande!

    Hoppas du får en fortsatt trevlig helg nu, helst utan att det kommer upp nå´t naturligtvis!

    Steffe

    Kommentar av Steffe | februari 13, 2010 | Svara

  3. Ja, det är bara att hålla med föregående talare.

    Kommentar av elexidor | februari 13, 2010 | Svara

  4. Men fy sjutton vilket elände. Skönt att det har gett med sig. Det blev nog för mycket helt enkelt och kanske för lite mat.
    Du är fantastisk på att alltid hålla dig på gott humör. Det är i alla fall så vi ser det hela som följer din blogg.
    Du måste höra av dig om du behöver hjälp med någonting när Janne är borta.

    Kram på dig
    Inger

    Kommentar av Inger Linde | februari 13, 2010 | Svara

  5. Tack ska ni ha allesammans. Det känns mycket bättre nu. Jag dricker och småäter hela dagen nu för att få i mig så mycket det går, och jag mår inte alls illa längre. Jag har inte ont i magen heller, är bara lite öm. Det är inte så konstigt 😀

    Men det kändes som det blev lite väl mycket så tätt inpå kräksjukan. Jag tror det allra värsta är att svettas så hela sängen blir blöt. Vad f-n gör man liksom? Försöker ligga på ena sidan och blöta ner den först och sen på andra 😀
    Efter det så lägger man sig i soffan istället, och vänder på täcken och kuddar.

    Just nu ligger två kuddar på tork på mina två största akvarielysrampar, med dubbla lysrör. Men jag kom på att jag ska nog slänga in ett av täckena i torkskåpet nu… har suttit och spelat Sims och glömt av tiden lite 😉

    Janne är strax framme i Falun i alla fall. Det var sol där uppe 😀

    Kramar till er alla som följer med på den här resan i min blogg 😀

    Kommentar av sonjac | februari 13, 2010 | Svara

  6. Kära lilla Sonja! Jag säger som de andra kommentatorerna, jag håller med dem alla, sen din sköna kommentar. Du är otrolig helt enkelt. Kram på dig. Nettan

    Kommentar av Anette Lutteman | februari 13, 2010 | Svara

    • Tack Nettan, ni är så himla gulliga du och Micke 😀
      Nu har jag petat i mig fiskbullar med jasminris till, och jag hittade minsann ett oöppnat paket nyponsoppspulver, så jag behöver inte alls gå ut idag 🙂

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | februari 13, 2010 | Svara

  7. I morgon eftermiddag, efter min kurs här uppe i Falun, åker jag ju tillbaka till Sthlm. Då kan jag handla. Jag bör vara i Sthlm vid 17-tiden.

    Kommentar av Janne Arleklint | februari 13, 2010 | Svara

    • Åh vad snällt av dig 😀
      Nu har jag iofs sovit riktigt bra så kanske jag tar en promenad till affären bara för att få lite luft och röra på mig, men vi hörs om det.
      Hoppas kursen i Falun går riktigt bra.
      Puss, puss!

      Kommentar av sonjac | februari 14, 2010 | Svara

  8. Jag tror att man blir glömsk av Oxyn också, har i alla fall fått höra det av en annan ryggpatient som jag pratat med, så var inte för fundersam om det.

    Jo, visst är det ljusare nu, i dag satt jag och läste till ungefär 16.20. Sen tog boken slut, men jag hade nog kunnat läsa en liten stund till utan lampa. Det är ju faktiskt bara fem veckor till vårdagjämningen nu, det är skönt att tänka på.

    Skönt att du mår bättre. Min pappa är som du, ingen som gnäller, men när han fick cellgifter var han verkligen däckad, sov mest hela tiden, så du får nog ändå må bättre, han hade aldrig orkat på någon vatten gympa (fast å andra sidan hade han ju operationen först och var väl sänkt av den också). Hoppas i alla fall att du får fortsätta må under omständigheterna hyfsat.

    Kommentar av Anna | februari 13, 2010 | Svara

    • Jo jag har förstått att man reagerar väldigt olika. Det är nog både personligt och beroende på vilka cellgifter man får, det finns en hel hög olika med olika biverkningar.

      Men självklart är det skillnad om man fått operationen innan eller mitt i. Jag försöker gympa just för att orka med operationen bättre, eller snarare rehabiliteringen efteråt.
      Inte kommar jag kunna skutta runt den närmsta månade efteråt. Då blir det nog mest soffan och DVD-filmer igen, och Sims 😀

      Kommentar av sonjac | februari 14, 2010 | Svara


Kommentera

