Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Giftomgång 4 avklarad

Igår var det dags för behandling nr fyra. Jag tog med kameran den här gången, men hade bara min 50/1,8. Merparten av min fotoutrustning ligger hos Janne, det är ju där jag fotar mest. Hemma hos mig har jag bara makrot 150/2,8 och 50/1,8 och stativet, för akvariefotandet.

Den här gången hamnade jag i ett dubbelrum tillsammans med en underbar pensionerad busschafför som ursprungligen kom från Dalarna. Jag blev konstig nog inte alls lika trött den här gången och satt och pratade en hel del med min sänggranne.

Jag kunde inte fota några överskiksbilder utan det blev mest detaljer.

Här är slangen inkopplad i min venport och fixerad med en häfta. Jag tog en mer urringad tröja under, och kofta så det skulle gå lätt att få nålen på plats. Jag gillar verkligen min venport. Nu har jag armarna fria och det är ingen risk att råka böja till armen så att det blir stopp i flödet som annars kan hända. Och så blir inte vener i armarna skadade, det är ett väldigt starkt gift jag får.

Och här hänger giftflaskorna 😀 Färdiga för just mig. Dom bereds just för mig samma morgon jag kommer dit, apoteket har en blandningscentral precis i närheten. Jag minns inte om det är vägg i vägg eller en våning upp eller ner, men nära är det i alla fall. Det är nog med hur mycket man väger också, så att blandningen blir ultimat för just mig just då.

Här passerar dropparna en droppräknare. Det är väldigt viktigt att det går i rätt takt, inte för fort. Men innan jag får cellgifterna får jag motmedel och ett uppehåll på en halvtimme, eller var det en timme? Då får jag Tavegyl och kortison, det är mot ev allergiska reaktioner och mot illamående. Jag kommer inte ihåg om det är annat jag får också innan.

Vid dörren finns handfat och papper samt spypåsar 😉 Det är inte bara på Radiumhemmet det finns spypåsar utan det finns överallt. Det är bra om man känner att man mår pyton, då kan man lägga en på sitt sängbord.

Vad jag missade att fota var själva sängen. Det får bli en annan gång. Jag blev som sagt inte lika trött den här gången så när allt var klart efter lite drygt fem timmar åkte jag hem kommunalt istället för tog taxisjukresa. Det passade så bra i tiden, buss 73 stod inne vid hållplatsen vid Karolinska och på Östra station stod tåget hem inne, jag behövde bara vänta fem minuter innan det var dags för avgång.

Hemma var jag fortsatt ganska pigg och matade fiskarna, åt mm, men orkade inte blogga. Jag tittade på några avsnitt av CSI och pratade länge, länge med två väldigt goda vänner som jag inte pratat med på väldigt länge. Hej M och N, det var så otroligt trevligt att snacka lite 😀

Efter samtalet tänkte jag bara titta klart på det avsnitt jag höll på med, vad händer… somnar i soffan förstås 😉 Jag vet inte hur länge jag låg där men kl var 23,30 när jag vakande och då lade jag mig på riktigt istället. Skönt att det inte blev senare, i morse vakande jag 7,30 och det är mer lagom än kl 11 eller så. Det är så lite dag kvar och jag känner att jag behöver lite ljus.

februari 10, 2010 - Posted by | sjuk

10 kommentarer »

  1. Hej tjej! Samma lika tycker vi att det var att snacka med dig. Vet du? Du är en riktig kämpe. Du har sån skön inställning till eländet och det är nog det som behövs. Keep on fighting. Kram Nettan & Micke

    Kommentar av Anette Lutteman | februari 10, 2010 | Svara

    • Hejsan på er! Ja det var kul. Du hörde direkt att jag började bli trött, före jag märkte det. Det var väl därför jag somnade i soffan efteråt istället för att direkt lägga mig 😉
      Vi måste se till att vi ses så småningom.
      Kramisar till er båda!

      Kommentar av sonjac | februari 11, 2010 | Svara

  2. Jag gillar att du mår bra och att du är pigg.

    Om jag skulle vara med mina thailändare i en sådan bra situation skulle jag göra tummen upp och säga ”check”, och dom skulle svara ”check” unisont 😉

    Kommentar av Janne Arleklint | februari 10, 2010 | Svara

    • Check!!!!

      Kommentar av sonjac | februari 11, 2010 | Svara

  3. Håller med, skönt att du är piggare. Det blir också en väldigt fin serie med dokumentärbilder av det, du ser det säkert väldigt annorlunda än någon som inte får behandlingen utan bara är på plats för att fota (alltså en hypotetisk fotograf som skulle göra ett reportage). Det är intressant att följa både berättelse och bilder.

    Kommentar av Anna | februari 10, 2010 | Svara

    • Jo jag ska försöka få med kameran lite oftare. Jag drar mig lite ifall jag skulle bli sådär urtrött, lätt att glömma en väska någonstans då i en taxi eller buss och då är nog kameran puts väck.

      Kommentar av sonjac | februari 11, 2010 | Svara

  4. Skönt att läsa om att det verkar funka bra för dig. Intressant att få följa med, genom kameran och dina texter.

    Kommentar av Fredrik | februari 10, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha Alcedo 😀

      Kommentar av sonjac | februari 11, 2010 | Svara

  5. Skönt att höra att du är piggare! Mina tankar går till dig då & då! Roligt att du tar med kameran och visar bilder! Sonja tack så mycket för dina fina rader på min blogg! bugar ödmjukast!

    Ha en fin helg

    Kommentar av Magnus | februari 12, 2010 | Svara

    • Tack Magnus för de rara orden.
      Det var riktigt, riktigt bra inlägg du hade i din blogg som jag kommenterade, och andra kommentarer var väldigt intressanta också 😀

      Kram på dig!

      Kommentar av sonjac | februari 13, 2010 | Svara


Kommentera

