Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Shoppat idag

Jag åkte med Janne till Jakobsberg igår, det var ett tag sedan jag var här. Igår var jag trött och hade rejält ont i magen med jämna mellanrum, jag var småhungrig mest hela tiden också och sprang på muggen väldigt många gånger. Konstigt. Jag funderar på om det beror på att jag ätet lite rå lök på mina grillade mackor flera gånger nu på senaste tiden. Jag hällde i mig både filmjölk och ProViva jordgubb också. Idag har det känts mycket bättre.

Jag ville åka till Akvarielagret, så det gjorde vi idag. Det var så trevligt att träffa dom som jobbade där. Jag har ju handlat där i så otroligt många år nu och periodvis säljer jag ungfisk dit. Speciellt malar.

Christer som äger lagret visade några nyheter, han har små nykläckta bläckfiskar i ett saltvattenkar. Dom var ju fantastiskt söta, tre småttingar som mest såg ut som sepiabläckfiskar.

Han hade också ett fantastiskt lekpar av någon mindre superelak ciklid som äter upp alla andra fiskar som vågar sig ner i deras kar. Det var en slags bågciklid, innan dom började leka så skulle han ha 2500 kr/paret men nu säljer han dom inte längre 😉

Jag handlade det jag skulle ha, två slangbitar till ett Eheimytterfilter, en 2211, som jag måste byta slangar på. Dom gamla är så stela så jag är rädd de ska brista om jag petar till dom för mycket.

Det blev några växter också och en liten burk flingfoder.

Sen åkte vi till IKEA. Mina gångjärn på köksskåpen hemma har börjar gå sönder. Jag tror det är IKEAskåp, så jag köpte två gångjärn för att prova om dom fungerar. Är det rätt så måste jag ha två par till.

Jag köpte en liten ram också. På Vårgårda såg jag denna ram och fick nya ideér. Den är inte så stor, men väldigt tjock och man kan sätta passeportouten mot glaset med en trädistans och lägga bilden 4-5 cm längre in. Jag ska exprimentera lite med min idé så lägger jag upp en bild senare.

Efter det blev det ett besök på El-Giganten, jag behövde byta kolsyretub till Sodastreamen. Kikade lite på DVD-filmer också och hittade första Alienfilmen för 49 kr.

Därefter tog vi en sväng till MediaMarkt, och fyyy vad jag hade ont i nederdelen av ryggen. Den låser sig helt när jag går på platta hårda golv, och det gör ont 😦 Janne handlade lite där och jag kikade på mer filmer. Hittade resten av Alienfilmerna men dom var inte lika billiga som på El-Giganten, fast visst fick dom följa med hem ändå 🙂

Till sist avslutade vi med onyttigheter på Max, det var flera månader sedan jag shoppade där uppe. Förresten så provad jag Jannes Levis 501 jeans och dom passade väldigt bra. Förut har jag inte fått dom över rumpan 😉 Någon gång när jag orkar tror jag att jag ska handla ett par 501 uppe i Outletområdet, Barkarby.

Jag undrar hur jag mår i ryggen imorgon, men jag får väl stoppa i mig lite tabletter extra om det blir för jäkligt.

januari 24, 2010 - Posted by | akvaristik, filmer, ikea, sjuk

9 kommentarer »

  1. Alienfilmerna! Kvalitets-rymd-rullar! 🙂

    Har du tänkt på att filmerna är litet som att köra radioloksturer med diesellok? Slem, kladd, dånande maskiner, ångest och farligt gods (borde vara klass 988) om vartannat… Och tusan vet om jag inte har sett en del chefer som påminner om Ash… Fast det är klart, jag har ju inte någon tjänsteeldkastare. Det kanske går lika bra med en växelkvast? 😉

    Hoppas att ryggen inte känns allt för elak i morgon!

    /Joakim

    Kommentar av Joakim | januari 24, 2010 | Svara

  2. Ibland är det värt en extra tablett för att knoppen inte ska få spader när kroppen egentligen vill ligga i soffan. Det är det värt.

    Växelkvasten är klart underskattad av tillverkaren. Det går säkert utmärkt att ha den som vapen också, både mot aliens och slemmiga passagerare.

    Kommentar av Anna | januari 24, 2010 | Svara

  3. Jajamensan, och när jag jobbade på Roslagsbanan hade vi riktiga spett på fordonen, dom kunde vara bra till lite av varje 😉

    Vad som är så läckert med Alienfilmerna är att det är olika regissörer på dom. Jag ser verkligen fram till att kika på dom igen.
    Jag hittade dessutom Stanley Kubrick’s 2001 idag, men tyvärr inte den andra.

    Kommentar av sonjac | januari 24, 2010 | Svara

  4. Lök, vill inte säga vad jag gör när jag inte ätit det på länge 😀 det tar ett tag för magen att vänja sig, lika med ett par andra livsmedel. I alla fall för mig.

    Alienfilmerna, de var bra. Har sett dem några gånger nu men jag vet inte om jag vill se dem igen. Ska säga att jag har lite svårt för 2001, däremot gillade jag A Clockwork Orange mer av honom 😀

    Kram

    Kommentar av CD | januari 24, 2010 | Svara

    • 2001 var det väldigt länge sedan jag såg, men jag gillade den mycket då, och jag har läst bägge böckerna efteråt. Jag är rätt förtjust i SF, även om jag inte läst, eller sett, så himla mycket.

      A Clockwork Orange har jag sett, men jag tyckte den var väldigt läbbig, väldigt skrämmande. Fast det var väldigt länge sedan, den borde jag nog se om någon gång.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | januari 24, 2010 | Svara

      • Om du gillar Science Fiction och tycker om att läsa böcker på engelska kan jag rekommendera en författare som heter Kim Stanley Robinson. Han brukar räknas till ”hård SF”, alltså den mer realistiska skolan. Han har skrivit en serie böcker som brukar gå under namnet ”Marstriologin” -Red Mars, Blue Mars, och Green Mars, som handlar om hur människorna börjar kolonisera planeten Mars någon gång på 2030-talet. Med sig i bagaget har de inte bara en upptäckarlusta och pionjäranda, utan också alla de motsättningar, den historia och de olika ideologier som präglar livet på jorden. Mycket intressant, inte minst eftersom hans böcker handlar minst lika mycket om vad som händer med människorna som om själva koloniseringen. K S Robinson använder sig också av böckerna för att diskutera hur vi bygger upp våra samhällen och vad vi förväntar oss av dem -och inte minst vad vi skulle kunna skapa för samhälle om vi s a s fick börja om från början.

        En anna bra bok av samma författare är ”The years of rice and salt”, som utspelar sig i en alternativ version av vår världshistoria, en version där pesten drabbade europa mycket hårdare och det medeltida västeuropa lades öde. Istället växer andra civilisationer fram och fyller upp tomrummet -det islamiska mellanöstern koloniserar stora delar av europa, kinesiska expeditioner når det amerikanska fastlandet västerifrån och i Bokhara sitter en alkemist och funderar över det där med gastryck och stjärnkikare…

        Borde gå att få tag på via Adlibris och de där andra internetbokhandlarna, om du tycker att de verkar intressanta.

        /Joakim

        Kommentar av Joakim | januari 25, 2010

  5. Finns en isländsk film som heter ”djävulsön”, vet inte hur lätt den är att få tag i men den borde du se om du inte gjort det..

    Kommentar av MariaH | januari 24, 2010 | Svara

    • Oj, nej, den har jag inte sett, eller ens hört talas om. Jag ska leta, men gissar att det kan vara svårt att hitta den.
      Tack för tipset 😀

      Kommentar av sonjac | januari 24, 2010 | Svara

      • hittade den på den isländska webbshoppen men vet inte om det finns nån text på den om man beställer därifrån…

        Kommentar av MariaH | januari 25, 2010


Kommentera

