Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Biverkning från Taxol

Igår började jag känna av en biverkning från ett av de två cellgifter jag blir behandlad med.

Det är från den äldre typen som heter Taxol. Det har börjat krypa och pirra i fingertopparna och känns lite konstigt under fötterna. Jag är förvarnad, många får den här biverkningen efter några omgångar. Det är de fina nervändorna som påverkas och det är en sak att se upp med. Jag måste prata med en läkare om det i morgon. Det finns en risk att nervändorna skadas permanent och man kan skippa Taxolen sista/de sista gångerna.

Idag tvingade jag mig ut på promenad. Jag tog tåget två hållplatser bort med Konken på ryggen (det fungerade bra även med venporten) lastad med kameran med det lättaste objektiv jag har, en 50/1,8 och en halv förpackning franskbröd. Sen började jag gå hemåt, det tar ca 30 min. På ett ställe passerar jag en å med rinnande vatten som aldrig fryser. Där håller en stor andflock till under vintern. Det är säkert 50 änder, om inte mer.

Jag började mata och hela gänget kom flygande och gående till mig. När mitt bröd var slut började en snubbe med hund mata änderna på andra sidan ån och hela gänget flög/gick dit istället. Då fick jag rätt roliga bilder. Det blev väl runt 65 exponeringar.Inget direkt bra kanske, men roliga bilder och så var det ju kul att fota lite utomhus.

När jag kom hem hade Janne kaffet klart och vi grillade varsin dubbelmacka i mackgrillen 😀

januari 17, 2010 - Posted by | fåglar, sjuk

12 kommentarer »

  1. Härlig röresle i bilden med alla änder. Gillar att den är tight komponerad/beskuren. Och visst är det skönt när man får lite frisk luft i ansiktet utomhus 🙂 Hoppas det löser sig med bivekningsgrejerna, håller tummarna för dig!

    Kommentar av Lisa | januari 17, 2010 | Svara

    • Tack Lisa. Änderna kompade själva bilden, den är obeskuren, men dom var så många så det var omöjligt att få med alla på en bild 😀
      Jag kommer nog att lägga på någon till på änderna längre fram.

      Kommentar av sonjac | januari 17, 2010 | Svara

  2. Låter inget vidare med biverkningar. Bra jobbat med promenaden, låter det som. Såna där bilder med så många individer på är ofta roliga att titta på ett tag, alla är olika.

    Mackgrillen fick jobba här hemma också ikväll. Så enkelt, och så gott 🙂

    Kommentar av Fredrik | januari 17, 2010 | Svara

    • Jag tycker också det är kul med bilder med många individer. Ljuset var rätt trist, men änder mot solbelyst snö är ingen höjdare att få till heller 😉 Man ska förstås kolla på en sådan här bild i större format, här blir det en andgröt av allt 😉

      Visst är det trevligt med mackgrill, mackan blir så lättäten, och mycket roligare konsistens än en vanlig färdigskuren vit macka.

      Kommentar av sonjac | januari 18, 2010 | Svara

  3. Visst är det skönt när man väl har gjort sin dagliga lilla utflykt! Jag åkte till Uppsala i dag. Det är bara ett rödljus på hela vägen och jag har cruiser, så även om det känns går det hyfsat och skallen blir lite gladare.

    Vad trist att du har fått biverkningar, hoppas att de har något bra medel att ersätta det där med till de kommande behandlingarna då. Men du skulle inte få någon i morgon, var det inte så? Utan på fredag? (eller fattade jag fel).

    Varma mackor är supergott. Om du gillar kaviar, testa att ha i kaviar och finhackad lök, det är en riktig höjdare.

    Kommentar av Anna | januari 17, 2010 | Svara

    • Jag skrev väldigt konstigt om läkarbesöket, försökte rätta till det tidigare idag men det kanske fortfarande är obegripligt. Jag vet inte om cellgifterna påverkar hjärnan också, jag tycker absolut att jag fått sämre närminne.

      Det är inte uppskjutet än, jag ska in dit i morgon som planerat, men tidigare. Jag tar ett blodprov som hinner analyseras och sen bestäms om jag får en omgång till. Läkaren trodde att det inte skulle vara några problem, jag tog förra blodprovet en dag för tidigt, och så har helgen varit mellan så de vita blodkropparna borde ha hunnit återhämta sig.

      Kaviar och lök måste jag absolut testa. ost som vanligt gissar jag?
      Har du andra tips på enklare fyllningar?

      Kommentar av sonjac | januari 18, 2010 | Svara

      • Vad sägs om söndersmulad fårost, litet oliver (ev skivade) och ett par tunna ringar rödlök?

        Jag har litet fler förslag, men nu närmar sig äntligen mitt tåg, så jag får knalla iväg och byta av kollegan. 4140, om du vill titta på eländet i TFÖR 🙂

        /Joakim

        Kommentar av Joakim | januari 18, 2010

    • Ooh det låter väldigt gott Jocke, måste nog handla lite.
      Jag kommer inte åt tfor heemifrån längre 😦 Dom har gjort om sidan och min brandvägg gillar den inte 😦 Fan, det är ju kyl att följa tåg där, eller kolla hemifrån vad fjärren skrivit när man haft strul själv.

      Kommentar av sonjac | januari 19, 2010 | Svara

  4. Härlig bild på änderna! Och så blev jag ju frestad igen då av den undre bilden. 🙂 Fast kl är för mycket nu för att äta. Jag har börjat låta bli att äta efter kl 18, har gjort så under lång tid tidigare, men slarvat sista tiden.

    Hoppas det löser sig angående biverkningarna.

    Många kramar!!

    //M

    Kommentar av Malin H | januari 17, 2010 | Svara

    • Smart att inte äta för sent. Det är så lätt att trilla dit på dåliga vanor om man fuskar några gånger, jag vet allt om det 😉
      Av någon skum anledning, men bra, är jag inte speciellt sugen på godis längre. Kaffe är inte lika gott heller och då försvinner fikabrödet också. Chips går ner i mindre mängder, men ingen glass. Gissa om jag gått ner i vikt 😀 Fast det är dumt att rasa i vikt just nu, så jag försöker verkligen äta, även sent på kvällarna.

      Det är lite oroande med den här biverkningen. Men jag vet nog mer om det här när jag kommer hem i morgon igen. Fast om jag fått den tredje behandlingen är jag antagligen trött som ett murmeldjur i januari och stupar i säng. Så det kanske inte blir något bloggande i morgon.

      Kramar tillbaks till dig Malin!

      Kommentar av sonjac | januari 18, 2010 | Svara

  5. Härlig bild 🙂 Jag påminns om ett par bilder jag tog för många år sedan, ska visa dig någon gång. Trist med biverkningar, hoppas att det inte blir värre för det låter inte kul. Håller tummarna för dig idag

    Kram

    Kommentar av CD | januari 18, 2010 | Svara

    • Blodvärdena hade blivit bättre och biverkningarna inte så stora så jag fick hela behandlingen idag. Jag blev så trött, så trött. Sov under precis hela behandlingen i en timmesintervaller då jag släpade med droppställningen till toaletten och sedan sov igen.
      Sen sov jag hela vägen i taxin också, jag hade kunnat hamna var som helst utan att ha märkt det 😉

      Jag ska bara äta lite och sen lägger jag mig igen på riktigt. Om det är som förra fången är jag hyfsat pigg i morgon.

      Porten var ju helt suverän förresten, nu har jag bara ett litet mjukt porten på själva porten.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | januari 18, 2010 | Svara


Kommentera

