Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Hemma igen från läkarbesöket

Corydoras duplicareus

Läkarbesöket idag gick både bra och dåligt. Läkaren har jag träffat en gång tidigare när jag låg kvar på Radiumhemmet sista gången jag tappade lungan och buken på vätska och fick första cellgiftsomgången. Han är väldigt rolig, snabbtänkt och skärpt.

Vad som inte var så bra var senaste blodprovet. De vita blodkropparna var alldeles för dåligt för en omgång gift till, men… eftersom jag tog det blodprovet i onsdags morse var antagligen värdena bra idag (fredag). Jag skulle ju egentligen ta provet igår (torsdag) men fick ju venporten inopererad då.

Vi bestämde att jag åker in på måndag 1,5 timme innan jag ska vara på avdelningen för behandling nr 3. Då går jag och tar blodprov på deras provcentral som ligger i Radiumhemmet så hinner de analysera provet före kl 09,00.

Det positiva var att han knackade och lyssnade på mina lungor och höll med om att det verkade som om det inte fanns någon vätska alls där längre. Jag har inte hostat en enda gång på flera veckor nu.

Jag lovade också att jag går ut på promenad varje dag. Spelar ingen roll hur kort det blir, bara jag går ut. Så idag tog jag 3:ans buss till Slussen när jag var klar på Karolinska och gick till Pandorabutiken på Hornsgatan. Sen tog jag T-banan till City och köpte två schalar till, på Indiska.

När jag kom hem var jag helt slut, åt lite och somnade på soffan en stund. Jag tror det blir tidigt i säng ikväll också.

Under är en nytagen bild på blåögonynglen jag skrev om strax innan malarna lekte. Det finns ett 15-tal kvar och dom ser fina ut. Dom största ser jag skillnad på kön på redan, dom är ca 15 mm nu och snart kan jag släppa ner de 4-5 största ihop med föräldrarna.

Malyngelbilden ovan är helt nytagen också. Fyra lite större har börjat äta nu, det är trevligt.

Pseudomugil gertrudae, prickiga blåögon

januari 15, 2010 - Posted by | akvaristik, sjuk

12 kommentarer »

  1. Vad bra att lungorna mår bra. Säg till en annan gång om du ska ta en sväng inne i stan, så kanske vi kan göra vår lilla rehabsväng tillsammans, jag ska ju också ut och lufsa 🙂

    Kommentar av Anna | januari 15, 2010 | Svara

    • Jovisst… men jag orkar inte åka in om jag inte ska till läkarbesök eller liknande före, och jag vet inte om jag orkar efter det. Jag är för trött för att kunna planera sådant. Det här slog tillbaks på en gång, jag har sovit i soffan några timmar när jag kom hem och nu ska jag lägga mig för jag är fortfarande slut och klockan är bara 21… men det blir säkert bättre så småningom.

      Sen är det en sak till, jag bör inte utsätta mig för smittorisker så länge jag går på cellgifter, och knalla i stan är inte så smart med alla hostande och snörvlande människor märkte jag.

      Ursäkta att jag låter gnällig, men jag är så trött nu så jag orkar inte tänka.

      Kommentar av sonjac | januari 15, 2010 | Svara

  2. Jag hoppas dina blodvärden rättar sig. Skönt att du blivit av med vätskan i lungorna i alla fall!

    Väldigt fina yngel! Nån gång när jag skaffar en extern blixt blir det nog lättare att få lika fina akvariebilder… nu får jag köra utan eller med den inbyggda och det är ju inget vidare… Dina akvariebilder är ju helt underbara.

    Kommentar av Anna (taiyo) | januari 15, 2010 | Svara

    • Åh, du flyttade med akvariet? Kul att du gillar mina akvariebilder, det var för folk på Zoopet ville att jag skulle fota mina fiskar (malar) digitalt som jag köpte min första digitala kamera, en lite mer avancerad kompakt med inbyggd blixt som fälldes upp på en liten arm en bit. Just den kameran fungerade hyfsat faktiskt. Det var lite väl lite pixlar så bilderna blev lite brusiga, men på den tiden var det helt ok.

      Kommentar av sonjac | januari 16, 2010 | Svara

  3. Sista bilden är högklass i min ögon! Superskön färger och den är en av dina absolut bästa bilder! Hoppas att allt blir bra med dig.

    Kommentar av msunphotography | januari 16, 2010 | Svara

    • Mjaaa… det här kan jag göra mycket bättre om jag tar mer tid på mig. Bilden är inte helt skarp, den fungerar inte i större format 😉 Dom här krabaterna är svårfotade, dom står aldrig still i vattnet. Men jag ska försöka få till något bättre 🙂

      Kommentar av sonjac | januari 16, 2010 | Svara

  4. Du får fortsätta hålla lågan uppe Sonja! Jag tycker om dina akvariebilder!!

    Kramar!

    Kommentar av Malin H | januari 16, 2010 | Svara

    • Tack Malin. Ja nu börjar det hetta till, tredje behandlingen ev på måndag och veckan efter två röntgenundersökningar. Sen får jag veta hur cellgifterna påverkat cancern och om det går att operera nu eller om jag ska ha fler behandlingar.
      Både spännande och lite ruggigt.

      Kramar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | januari 16, 2010 | Svara

  5. Vilka fina bilder du har gjort igen! Trodde aldrig att livet i ett akvarie kunde vara så intressant, men nu måste man ju helt enkelt följa dina firrar :).
    Vad skönt att det gått bra med porten…trist med uppskjutningen av behandlingen, men du torde ha bättre värden på fredag. Bara det visar tendens på uppåtgående så brukar de ju köra igång behandlingen.

    Kommentar av Erika Ahlberg | januari 16, 2010 | Svara

    • Det är verkligen roligt om mina akvariebilder kan skapa lite intresse för fiskar mm även hos icke akvarister.

      Behandling nr tre är inte uppskjuten än, den är fortfarande inplanerad till nu på måndag kl 09,00, men jag ska åka in 1,5 timmar innan och ta blodprov där på Radiumhemmet. Troligen har de vita blodkropparna ökat tillräckligt till dess.

      Jag måste kolla om jag virrade till det när jag skrev inlägget. Jag märker att jag flummar iväg mer än vanligt. Kan det vara en biverkning tro?

      Ha! ha! Jodå, jag virrade till det. Jag ändrar lite i texten, så vet du att jag skrev konstigt när du skrev ditt inlägg Erika.

      Kommentar av sonjac | januari 17, 2010 | Svara

  6. Håller tummarna Sonja att de vita blodkropparna stiger, härligt att höra att lungorna är ok 🙂

    Så söta de ser ut. Yngeln 😀

    Kram

    Kommentar av CD | januari 16, 2010 | Svara

    • Tack för de trevliga orden CD 😀

      Kommentar av sonjac | januari 17, 2010 | Svara


Kommentera

