Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Operation i morgon

I morgon bitti är det dags, då ska jag in på operation för att få en venport som cellgifterna sen ska in genom. Jag ska vara på Karolinska 7,30. Det är väl fullsmockat med bilar på vägarna vid den tiden så jag måste åka in i tid.

I kväll och i morgon bitti ska jag duscha och använda ett speciellt rengörningsmedel som jag fick tag i på Apoteket.

Operationen görs under lokalbedövning så jag ska få åka hem efter några timmar. Sen ska jag in igen dagen efter för att träffa en läkare inför cellgiftsomgång tre. Hoppas jag orkar med det. Fast skulle jag inte orka måste jag dit ändå 😉

I måndags och idag var jag nere på provtagningen hos min husläkare och tog blodprover.

Bilderna föreställer ett beteende jag aldrig tidigare sett under mina 30 år med Corydorasmalar i akvarierna. Det är de två hanarna i min lekgrupp som tillsammans med en hona som lagt den rom jag tagit vara på och fått yngel av.

På övre bilden ligger hanarna och trycker sig mot varandra och de är på helspänn. Jag gissar att de mäter kraft på något sätt.

På bilden här ovan har de rest sig upp i vattnet och balanserar på stjärtfenorna medan de fortfarande trycker sig mot varandra.

Och här ovan simmar de iväg. Kanske har de nu bestämt vem av dom som får para sig med honan nästa gång det är dags.

januari 13, 2010 - Posted by | akvaristik, sjuk

22 kommentarer »

  1. descotantvätt gissar jag på? Lycka till imorgon. Kram!

    Kommentar av MariaH | januari 13, 2010 | Svara

    • Japp, descutanscamp var det, och så var det med descutanlösning för hårtvätten 😉

      Tack Maria och kram tebax!

      Kommentar av sonjac | januari 14, 2010 | Svara

  2. Lycka till i morgon! Jag håller alla tummar för dig.
    Kör försiktigt är du gullig, det är dimmigt och halt ute!!

    Stor KRAM

    Kommentar av ulrica | januari 13, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha Ulrica. Jag behöver inte köra själv, har ingen bil. Men jag får sjukresor så jag tar en taxi, hoppas han/hon kör försiktigt 🙂

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | januari 14, 2010 | Svara

  3. Hej Sonja! Vilken intensiv vecka och Janne är intenvsiv på sitt håll. Hoppas att allting går bra. Jag tänker på dig hela tiden!
    Vilka fantastiska bilder du har tagit! Det är så viktigt att ha intressen som man kan ägna sig åt när man orkar och har lust för att få ett avbrott.
    Jag är så imponerad av att du orkar hålla humöret uppe även om jag förstår att det inte är så hela tiden.
    Jättekram från Inger

    Kommentar av Inger Linde | januari 13, 2010 | Svara

    • Hejsan Inger. Jo det har verkligen kört ihop sig med mycket denna vecka, både för mig och Janne.
      Jag är väldigt glad att jag har mina fiskar och datorer, och kameran, nu. Det är skönt att ha någonting att pyssla med när man orkar.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | januari 14, 2010 | Svara

  4. Första bilden är helskön 🙂
    Lycka till imorgon!

    Mvh
    Jonathan

    Kommentar av Jonathan Björklund | januari 13, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha Jonathan 🙂

      Kommentar av sonjac | januari 14, 2010 | Svara

  5. Åh vilka bilder på de konkurrerande hanarna. Har nog aldrig tänkt ”kön” på fiskar förut men det här är verkligen alfahane-utmätning haha… Väldigt fint och skarpt fotat.

    Lycka till imorgon, hoppas det går bra 🙂

    Kommentar av lisa | januari 13, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha Lisa, eller är det Iisa?
      Man tänker inte mycket på kön på fiskar när det gäller stim av t ex tetror tror jag. Även om de har sina beteenden de med förstås.
      Men det här var verkligen ovanligt att få se. Jag har hållit på så många år med just Corydorasmalar och har aldrig sett eller ens hört talas om det här beteendet.

      Kramar!

      Kommentar av sonjac | januari 14, 2010 | Svara

  6. Trots att jag inte är någon fiskmänniska är jag väldigt impad av dina fina fiskbiler och berättelser om deras beteenden.

    Lycka till i morgon, det går säkert bra. Skönt att de kan göra det med lokalbedövning, alltid bättre att få komma hem och sova hemma ju.

    Kommentar av Anna | januari 13, 2010 | Svara

    • Tack Anna. Det är väldigt kul om mina bilder kan ge någonting till en icke fiskmänniska också. Jag lägger upp dom för det är det jag fotar just nu och en bild vill jag gärna ha med till inläggen.
      Det blir väldigt skönt att få komma hem idag. Fast lite misstänksam är jag, jag brukar bli kvar på Karolinska fast jag ”bara” ska kolla upp någonting 😉 Skämt åsido, jag är säker hemma i em med en öm skuldra, eller vad jag ska kalla det.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | januari 14, 2010 | Svara

  7. Sonja, vackra bilder på vackra fiskar 🙂 Håller ett vakande öga imorgon..

    Kram

    Kommentar av CD | januari 14, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha CD. Jag hoppas vara uppkopplad på bloggen i kväll, om jag orkar 🙂

      Kramar!

      Kommentar av sonjac | januari 14, 2010 | Svara

  8. Lycka till… tror säkert att du bloggar ikväll, eftersom man inte bruka bli särskilt tagen efter att opererats under lokalbedövning (åtminstonne har inte jag blivit det).
    Var glad att du ”slipper” Decutan i håret. Har tvättat långt hår i sådant och det blir svinto… jag var färdig att klippa mig på direkten!

    Kommentar av Lilla Damen | januari 14, 2010 | Svara

    • Du har rätt Lilla Damen, jag är hemma nu och det känns rätt ok. Men jag gissar att jag kommer att få rätt ont i armen/skuldran när bedövningen släpper.

      Kommentar av sonjac | januari 14, 2010 | Svara

  9. Lycka till med allt nu! Jag tänker på dig. 🙂

    Vad kul att du lyckades fånga fiskbeteendet på bild, när du aldrig ens sett det förut! Bra gjort 🙂

    Kommentar av Anna (taiyo) | januari 14, 2010 | Svara

    • Tack Anna. Ja gissa om jag blev superförvånad när jag såg hanarna hålla på sådär. Det var ju tur att jag satt med kameran beredd, höll på att fota på honan. Men ljuset blev lite knäppt. Jag kunde inte börja flytta blixten som låg på rampen, då hade jag stört hanarna.

      Kommentar av sonjac | januari 14, 2010 | Svara

  10. Hoppas allt går bra nu!

    Jag har aldrig sett fiskar stå på fenan så där 🙂 Kul upptäckt!!

    Kramar i massor!

    //M

    Kommentar av Malin H | januari 14, 2010 | Svara

    • Tack Malin, jo allt gick bra. Nej jag har inte sett något liknande tidigare heller, och då har jag ändå haft just den här typen av mal sedan 1978 då jag började med akvarier.

      Kramar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | januari 14, 2010 | Svara

  11. Väldigt fina och intressanta bilder på malarna. Det är nästan så att ens inre Konrad Lorentz vaknar till liv och undrar varför man inte slog sig på etologi istället för att bli leg. lokdomptör. 🙂

    Du kom väl ihåg att vinka till Tomteboda när du åkte till Karolinska?;-) Lycka till med alla läkarbesök nu!

    /Joakim

    Kommentar av Joakim | januari 14, 2010 | Svara

    • Hmmm… åkte jag förbi Tomteboda??? Jag kommer från Vallentuna och åker antingen Bergshamraleden eller Häggviksleden och sen mot Karolinska, ser jag Tomteboda då?

      Kommentar av sonjac | januari 14, 2010 | Svara


Kommentera

