Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Janne fotar porträtt

Janne tog bl a de här porträtten på mig idag, visst är han fantastiskt duktig? Det är väl det här som kallas highkey resp. lowkey tror jag. Men det gäller att man inte tittar på den mörka på en för mörk skärm. Det finns teckning bak i bilden också, bl a örat, sidan på huvudet och nacken neråt.

Jag ville ha massor av porträttbilder med olika örhängen. På den ljusa bilden bär jag ett av två par som jag fick av min bästa vän, efter Janne, i julklapp (Hej T, jag tänker mycket på dig). T och jag träffas inte så mycket i den här fasen av våra liv, hon är gift och har två små flickor. Men det tar vi igen lite längre fram, eller hur 😉 Jag tänker rätt ofta på hur vi tillbringade kvalitetstid på Shakespear Inn när vi båda var singlar och jobbade skift 😀

januari 6, 2010 - Posted by | ditt och datt, Janne, jämförelse, porträtt

30 kommentarer »

  1. Bilderna på dig är också snygga så klart 🙂 Ni är bägge två sådana duktiga fotografer.. Örhängen, ja jag gillar också sådana men jag har slutat att byta för jag kan inte ha för stora för jobbets skull. Förr bytte jag ganska ofta men det är så knepigt att ta av dem jag har på för jämnan så jag låter det vara..

    Kram

    Kommentar av CD | januari 6, 2010 | Svara

    • Jag har varit örhängesfetishist, eller nästan i alla fall. Jag gillar långa örhängen, men som du kan jag inte ha långa örhängen i jobbet, av andra orsaker. Jag kan ju fastna med dom i tåget mm. Så jag har haft samma små guldhjärtan i öronen i säkert 4-5 år tills när jag rakade av håret.
      Då blev jag sugen på att leta i gömmorna. Så länge jag går hemma spelar det ingen roll hur långa örhängen jag har.

      Kul att du gillar bilderna. Både Janne och jag fotar helst natur, men vad gör man när tempen är så låg och jag inte bör krypa runt i snödrivorna 😉

      Kram!

      Kommentar av sonjac | januari 6, 2010 | Svara

  2. Jättevackra bilder! (hälsa Janne det! ;))

    Den översta påminner väldigt mycket om de enda porträttbilder jag någonsin tagit (på mig själv i ett väldigt ljust badrum)… 🙂 Jag fotar ju också helst natur.

    Kram Linda

    Kommentar av muppins | januari 7, 2010 | Svara

    • Ja jag är så glad att Janne är så duktig, jag får ju en massa fina porträttbilder på mig själv 😀

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | januari 7, 2010 | Svara

  3. Oj, vad häftiga bilder. Det kallar jag ljussättning.
    Önskar jag hade lite större lokal att laborera i för det finns inte så mycket utrymme att flytta belysningen något nämnvärt. Inspirerad blir man hur som helst.

    Kommentar av elexidor | januari 7, 2010 | Svara

    • Du, jag ska ta ett foto på hur det ser ut när vi fotar nästa gång vi håller på, hur lite utrymme vi egentligen har. Ev finns det en sådan bild redan som Janne tog igår, men jag är inte säker. Det är hursomhelst inte många kvadrat det är frågan om, väldigt spartanskt men med bra fantasi och kreativitet om hur vi ska lösa bakgrund mm.

      Kommentar av sonjac | januari 7, 2010 | Svara

      • Oj, oj, oj. Jag såg allt bildbevis på NF vilka lyxiga ytor ni har att breda ut er i 🙂
        Själv är jag inhyst i ett litet rum på övervåningen med knappa 3×3 m och nätt och jämt ståhöjd. Dessutom med snedtak från 1,2 m vilket omöjliggör justering av softboxarna i höjdled. Dom står där dom står. 😦
        Men du har rätt, med bra fantasi kommer man långt. Man får i stället skruva en del med ljusstyrkor, rigga reflexskärmar och använda spotbelysningar. Trångt men kul och lärorikt 🙂

        Kommentar av elexidor | januari 7, 2010

      • OK, då förstår jag 😀 Snedtaket är nog det värsta… har du funderat på en motorsåg 😉
        Jag fick bilden av Janne också i lämplig bloggstorlek. Han såg den här tråden, men då såg du ju bilden i bättre storlek på NF. Men jag lägger upp den ändå här senare.

        Kommentar av sonjac | januari 7, 2010

      • Ja, snedtaket är det värsta plus att det saknas någon meter på bredden. Jag ska se om jag inte hittar ett alternativ till motorsågen. Om jag fjäskar med lite barnbilder kanske sambon går med på en rokad hemma i helgen 🙂

        Kommentar av elexidor | januari 8, 2010

      • Ja, ja det är förstås ett alternativ till motorsågen 😉

        Kommentar av sonjac | januari 8, 2010

  4. Fantastiska bilder…vet i f-n om jag vågar mig på att satsa på studio nere i källaren…det är kanske bortkastade pengar iom att jag är så ”datahandikappad” också…det är inte bara ett handikapp utan två!! 😉 Mycket inställningar å sånt… Nä, men allvarligt Janne är ju så jäkla duktig på sånt där…fast å andra sidan…det är väl bara å köra på så får det väl bli som det blir…då har man ju i alla fall testat…vad är det man brukar säga…”Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge…” tror jag det var…jaja, vi får se…det är dyrt å testa.. 😉 🙂

    Kommentar av Steffe | januari 7, 2010 | Svara

    • Steffe, det här har inte så mycket med bildbehandling att göra. Vi fotar så gott som alltid i jpeg och efterbehandlar minimalt. Den ljusa bilden har Janne ljusat lite till, men den mörka är nog rätt ur kameran. Det hänger på bakgrund och hur man riktar ljuset, och hur starkt det är.
      Det här: Lyss till den sträng… det är så bra, så rätt. Och skulle det inte fungera så går det ju alltid att sälja vidare studioblixtar. Lite förlorar man, men inte allt 😉

      Kommentar av sonjac | januari 7, 2010 | Svara

  5. Riktigt bra bilder på dig Sonja! En bra fotograf, men en fantastisk modell!!

    Håller fortfarande mina tummar för att allt ska gå bra för dig och att du snart kan kolla in vädret PÅ Island!

    Kram!

    //M

    Kommentar av Malin H | januari 7, 2010 | Svara

    • Tack Malin. Januari blir hektiskt, ska till Karolinska sex gånger och till min vårdcentral två gånger. Men det blir säkert bra 😀

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | januari 7, 2010 | Svara

  6. […] Key och Low Key 7 01 2010 Sonja har på sin blogg lagt ut två bilder som jag gjort på henne i dessa […]

    Pingback av High Key och Low Key « ARLEKLINT PHOTOGRAPHY | januari 7, 2010 | Svara

  7. Kanonfina porträtt. Low key är nog mest i min smak.

    Kommentar av jukkalausmaa | januari 8, 2010 | Svara

    • Ja jag är väldigt förtjust i mörkare bilder själv. Men det är väldigt roligt att exprimentera.

      Kommentar av sonjac | januari 9, 2010 | Svara

  8. Snygga bilder. Hoppas du blir bättre o bättre !

    /Mats

    Kommentar av Mats Andersson | januari 9, 2010 | Svara

    • Tack Mats. Det känns ju som jag mår bättre, men hur det ser ut på insidan får jag veta i slutet på januari då jag ska på två olika röntgenundersökningar.

      Jag sitter och bläddrar i din bok då och då, vackert och spännande 😉

      Hälsningar Sonja!

      Kommentar av sonjac | januari 9, 2010 | Svara

  9. Håller med! 🙂 Verkligen vackra bilder (även från tidigare inlägg här). Hoppas det är så bra det kan bli med dig.
    Och ha ett bra 2010!
    /Leo

    Kommentar av Leonard | januari 9, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha Leo. Hoppas du får ett fint 2010 också 😀

      Kommentar av sonjac | januari 9, 2010 | Svara

  10. Att vi kommer! 🙂 Du finns alltid nära… ❤ Vad fin du är! Massa kramar, T

    Kommentar av Theres | januari 10, 2010 | Svara

    • Kram, kram , kram!!!!!

      Kommentar av sonjac | januari 11, 2010 | Svara

  11. Kanonfina bilder på dig, vännen!!
    Jag gillar det mörka porträttet allra mest.. så läckert med det stora halsbandet till.

    Örhängena du fått av din väninna är jättesöta. Själv är jag så lat att jag använt samma smycken lääänge… kanske vore på plats att köpa något nytt :)).

    Stor kram
    Ulrica

    Kommentar av Ulrica | januari 11, 2010 | Svara

    • Tack Ulrica. Jag är också lat när det gäller örhängen, eller har blivit lat. Men nu när öronen syns så bra fick jag en nytändning och har dels letat fram ur gamla gömmor och fått två par ursnygga, långa hängen av min kompis T.

      Kramar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | januari 11, 2010 | Svara

  12. Jag har nu tittat ordentligt på bägge porträtten och måste säga att low key-versionen är otroligt stilfull och snygg. Det är något klassiskt över den, men ändå så modernt. Ett verkligt toppjobb av Janne!

    Kommentar av Staffan H | januari 12, 2010 | Svara

    • Kul att du gillar dom Staffan. Det är ett lyft att ha studioblixtarna.

      Kommentar av sonjac | januari 13, 2010 | Svara

  13. hej! hur är den ljusa bilden fotad? riktigt snyggt! 🙂

    Kommentar av philip | oktober 2, 2010 | Svara

    • Hejsan! Kul att du gillar den, den är fotad med väldigt mycket ljus och överexponerad i kameran. Jag frågade Janne och han minns inte riktigt. Vi använde två mindre studioblixtar med stora softboxar. Antingen hade vi den ena softboxen som bakgrund och den andra gav ljus framifrån eller så använde vi ett vitt lakan som bakgrund och belyste det med blixt plus ljus på mig framifrån. Bilden är i alla fall inte mycket redigerad alls utan så gott som klar i kameran.

      Kommentar av sonjac | oktober 2, 2010 | Svara

    • Och så är den förstås konverterad till sv/v 🙂

      Kommentar av sonjac | oktober 2, 2010 | Svara


Kommentera

