Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Chicagoexpressen i Helsingfors

Jag hörde precis på radion att fyra vagnar från ett intercitytåg lossnat och rullat rakt igenom en betongstoppbock i Helsingfors och fortsatt 10 meter in i ett hotell. En person skadade handen lite men hotellet är svårt skadat, evakuerades och tågtrafiken är lamslagen.

Tåget fick på något sätt fel på bromsarna och fyra vagnar lossnade, vad jag förstod det som. Tåget ska ha haft tvåvåningsvagnar så det blev stora skador högt upp i byggnaden som vagnarna körde in i, det var en konferenceavdelning som var folktom som tur var.

Folk som väntade på stationen för att kliva på tåget hann varnas för förloppet var så pass långt.

Kommentarerna har varit att någonting sådant här inte ska kunna hända.

Jag tänker inte spekulera i vad som kan orsaka sådana här saker, det kommer vi att få tids nog att få veta.

Här är en länk till DNs artikel som sent omsider dök upp.


Annonser

januari 4, 2010 - Posted by | ditt och datt, humor, järnväg

9 kommentarer »

  1. Det var bilder i Aftonbladet webb, så kan du kolla in.

    Kommentar av Anna | januari 4, 2010 | Svara

  2. I dagens Hufvudstadsbladet spekulerar en olycksutredare i att allvarlig isbildning kan ha varit en orsak.

    http://www.hbl.fi/text/helsingfors/2010/1/4/w41623.php

    Själv låg jag på knä under stora delar av kvällen med spett och yxa och försökte få loss de hopfrusna bromsarna på ett gäng vagnar som en slarvig kollega hade ställt av utan att lossa bromsen på. Is, is, is och litet mera is. Grrr….

    Hur har det gått med dina mini-malar? Har alla kläckts nu?

    /Joakim

    Kommentar av Joakim | januari 5, 2010 | Svara

    • Det är säkert is och hård kyla som bidragit på ena eller andra sättet.
      Hur ser tågsettet ut egentligen? Det talas om både tvåvåningsvagnar och lok??? Men människor som inte håller jobbar i järnvägsbanschen vet inte skillnaden, det kan man inte begära.
      Är det lokdraget funderar jag om tåget varit delat och kopplet inte ”tagit”, eller som vi råkade ut för i pendeln för några år sedan, man har gjort ett misslyckat försök att dela och så har det gått isär senare.

      Sen kan ju mänskliga faktorn varit i farten också, obs bara spekulationer nu, man kan har trott att bromsarna varit fastfrusna, lossat bromsen manuellt och slarvat med bromsprovet för man har tänkt göra det nere vid perrongen strax före avgång. Det har sedan varit en iskoka i slangarna någonstans mellan lok och andra vagnen så att det aldrig fyllts på luft i den bakre delen av tåget.

      Hur som helst ska det bli väldigt intressant och lärorikt att få höra vad orsaken var.

      Jodå malungarna växer lite, men håller fortfarande på att absorberar gulesäcken och äter inte än. Så de ligger gömda under kanten på den ditsiliconade bakgrunden. Det är en springa på 2-3 mm och går inte att fota in där, jag får inte in ljuset dit.
      Jag måste komma på en annan lösning så jag kan fota nästa omgång yngel när dom kläcks om ett par dagar.

      Hälsningar Sonja!

      Kommentar av sonjac | januari 5, 2010 | Svara

      • Finska tvåvåningståg är lokdragna. I detta fall backade man väl ett tågsätt från Bölö till säckstationen i centrum. Görs mängder av gånger per dag men denna gång gick något uppenbarligen snett.

        Kommentar av Jan L | januari 5, 2010

      • Tack ska du ha Jan, du är en klippa som vanligt. Jag misstänkte att det var någonting liknande, att de backade ner vagnar om det nu var lok och vagnar.
        Om du får reda på någon orsak längre fram kan du väl låta mig veta?

        Kommentar av sonjac | januari 6, 2010

  3. En sak är säker… det var ingen ko som orsakade det iallafall!

    Åkte en gång med ett tåg som körde på en flock kor, som av någon anledning befann sig på spåret. Läskigt!

    Det dåsiga lugnet avbröts tvärt,tåget studsade och skakade plötsligt fram under vassa smällande ljud, samtidigt som det tvärbromsade (nå, tåg tvärbromsar kanske inte) så rumpan lättade från sätet och gardinern stod rakt ut.
    Tåget stannade efter en mindre evighet – kändes det som – och det blev väldigt tyst. Vad hade hänt? Utanför föll snön, dikena var djupa… dessutom med taggtrådsstängsel i botten.

    Åker inte tåg särskilt ofta… men erkänner att jag varje gång tänker på korna…

    Kommentar av Lilla Damen | januari 5, 2010 | Svara

    • Åh vilken läskig upplevelse. Jag förstår att du tänker på det.
      Jag har kört på några älgar, rådjur och sex får. Älgar och rådjur har kastats ut sidan så då blir det ”bara” en smäll. Men fårflocken hamnade under och då blir det precis som du beskriver. Jag vet inte om du egentligen vill veta vad de vassa smällande ljudet är? Benpipor som knäcks. Jag hörde det då fåren slogs sönder under tåget. Jag körde inte pendeltåg då utan lokaltåg som går betydligt långsammare, så jag hörde det där obehagliga ljudet som jag uplevde det rätt länge.

      Kommentar av sonjac | januari 5, 2010 | Svara

  4. Kan förstå att du hörde det ljudet länge… gjorde jag med, fastän jag inte behöve vara nära ett tåg.

    I efterhand misstänkte jag nästan att det var det som orsakade ljudet… men då, mitt i allthop… trodde jag att tåget hoppat av spåret och vi skulle välta.

    Hua, finns väl dessutom statestik på hur mycket man ska köra på under en lokförarkarrier…

    Kommentar av Lilla Damen | januari 5, 2010 | Svara

    • Ja, jo visst finns det väl någon statistik. Men man kan aldrig veta ändå.
      Jag har aldrig kört ihjäl någon människa fast jag kört på heltid i 23 år, och var konduktör tre år innan.

      Men det finns kolleger som råkat ut för det många gånger. Man får aldrig sitta och tänka att det händer inte mig.

      Kommentar av sonjac | januari 5, 2010 | Svara


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: