Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Nykläckt…

… med ett utseende som enbart en mor kan älska 😉Rakt framifrån. Man ser bröstfenorna och kan ana de små skäggtömmarna som är riktade nedåt.

Vänster sida, man ser ena skäggtömmen bättre här.

Ynglet ser i princip ut som en stor gulesäck med en ryggrad över. Nu kommer ynglen att hålla sig rätt stilla och absorbera gulesäcken. Dom ändrar sakta form och om kanske 4-5 dygn börjar de bli hungriga och söka efter mat utefter botten. Då kommer jag att ha nykläckt artemia som första foder, det är det bästa att ge dom. Storleken är exakt rätt och artemian som jag sprutar ner i akvariet med en pipett hamnar på botten där ynglen är.

Höger sida, här syns också ena skäggtömmen.

Leken igår gav en skörd på 10 st romkorn som nu är flyttade till yngelkaret.

januari 2, 2010 - Posted by | akvaristik

16 kommentarer »

  1. Fullständigt fantastiskt!

    Kommentar av MariaH | januari 2, 2010 | Svara

    • Jag är lika fascinerad själv 😀

      Kommentar av sonjac | januari 2, 2010 | Svara

  2. Jättefina och intressanta bilder! Det måste vara spännande att allt går så fort också -det händer ju nya saker varje dag.

    Nu blir jag sugen på att skaffa ett akvarium igen… 🙂

    /Joakim

    Kommentar av Joakim | januari 2, 2010 | Svara

    • Ja det är kul. Nu händer det väl inte så mycket som jag kommer åt att fota på 4-5 dygn tror jag.
      Ynglen som kläckts har dragit in under bakgrundskanten, dom är lite ljuskänsliga så här i början. Dom kommer att ligga och absorbera gulesäcken. Sen börjar dom fara runt utefter botten och leta efter mat, då borde det gå att fota på dom igen.
      Fast jag har ju ny rom att fota på också 😀

      Vad hade du för fisk tidigare då?

      Kommentar av sonjac | januari 2, 2010 | Svara

      • Jag hade ett akvarium när jag var liten, så det var inte direkt någon klar linje eller så i fiskbeståndet. Jag fick överta akvariet av en vän till familjen som skulle flytta, så det var ganska stort. Med akvariet kom också en del fiskar, bland annat ett par scalarer som jag hade länge. Sedan var det litet blandad kompott: Några slöjsjärtar och kampfiskar vill jag minnas, och litet neontetror och guppisar (som nog mest blev mat åt de större fiskarna!). Jag hade också en mal som ”städfisk”, som växte och blev rätt så stor. Tja, jag antar att det var den sedvanliga fiskgrytan av sådant som såg roligt eller spännande ut. 🙂

        Så småningom tappade jag akvarieintresset och donerade det vidare i min tur till en granne, som tydligen snöade in rejält på det och så småningom blev saltvattensakvarist.

        Jag (och framförallt min sambo) har senare haft en del små ”gerillaakvarier” med vatten, växter och smådjur från lokala vattensamlingar -dykbaggar, minisnäckor och annat spännande. Just nu bor vi väl litet för trångt för sådant, men när vi får tag i en större lägenhet lär det nog bli litet sådant igen. Tills dess hänger vi oss bland annat åt chiliodling i fönsterbänkarna istället!

        /Joakim

        Kommentar av Joakim | januari 2, 2010

      • Det låter precis som en sådan fiskblandning man börjar med då intresset är helt nytt.
        Jag skaffade det första akvariet 1978, och det hänger med än. Det är på 153 liter. Jag har hunnit med precis varenda tabbe man kan göra under åren, men nu fungerar det rätt bra.

        Om man skaffar snabbkopplingar till en slang så man kan koppla in den till en duschblandare är inte vattenbytena jobbiga heller, då finns knappt någon hejd på hur många kar man kan ha 😉

        Fast jag har en massa växter i fönstrena också 😀

        Kommentar av sonjac | januari 2, 2010

  3. Fantastiska bilder, kul att få följa med och se utvecklingen.

    Kommentar av Micke | januari 2, 2010 | Svara

    • Tack Micke. Det är det här jag velat fota sen jag bytte upp min kompaktkamera, men malarna har inte samarbetat tidigare 😉

      Kommentar av sonjac | januari 2, 2010 | Svara

  4. Säger som de andra, fantastiska bilder och fascinerande. 🙂 Så kul att det går bra hitills.
    Kram

    Kommentar av CD | januari 2, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha CD, jag är lika fascinerad.

      Kommentar av sonjac | januari 3, 2010 | Svara

  5. Ja, söta som nyfödda hundvalpar eller kattungar är de ju inte precis…
    Jag fick 6 st av ”dina” Endleri guppies från Micki, för att få mitt 325 liters kar att se lite bebodd ut. Och guppies gör guppies som bekant… Det är väldigt välbebott numera!
    Är det vanligt med den bleka varianten, de går mer i gul/vit/orange än det vanliga svart/orange färgerna? Och det är både lyrstjärtar, över- och undersvärd och vete vad!
    Ska bi kul att se fler bilder av malarna!

    Kommentar av Ulla | januari 4, 2010 | Svara

    • Du det låter lite skumt med ljusa endleri, har dom inget svart pigment alls menar du?
      Jag har sett albinoendleri, alltså utan svart pigment, och de andra fägerna nedblekta några steg, snygga, men jag har aldrig haft sådana själv.
      Stjärtarna låter också lite skumt. Har Micki haft någon annan guppy ihop med dom, någon som kan ha hoppat över eller så? Endler brukar vara väldigt likadana i både färg och stjärt, vad jag sett. Stjärtarna är väl lite mer lyrstjärt än över- eller undersvärd? Jag har inte kvar sådana alls, bara en ”vildform” från Trinidad. Snygga som sjutton och tåååliga. Nästan ännu tåligare än endlers.

      Det blir nog några dagars uppehåll på malbilder, dom har dragit in under kanten på BTN-bakgrunden (tunn variant) och smälter gulesäcken. Dom kommer väl fram om några dagar igen, fast jag har iofs ny rom på gång också.

      Måste komma på en smartare lösning så jag kan fota de nykläckta ynglen hela tiden.

      Kommentar av sonjac | januari 4, 2010 | Svara

  6. Helt albino är de inte, lite svarta fläckar finns. Men inget orange.

    De här har inte gått med andra guppies vad jag vet men jag ska luska lite på saken.

    Heles, Mickis mammas, oscarciklid Oskar har fått en del guppies som levandeföda ( de blir ju bara för många!) då har jag försökt spara hanar med fina fenor i lite varierande format.

    Så det kan ju hända att det är därfär fenorna är så olika… Och de bleka guppyna har jag sparat på också, bara nyfiken på hur det hela utvecklar sig!

    Ska bli kul med mer malbilder. Du kan inte ha karet stående så att du kommer åt att fota från baksidan,in under kanten på BTN?

    Kommentar av Ulla | januari 4, 2010 | Svara

    • Nej det ser inte ut så. Det är en sådan där platt BTN, bara typ 1 cm djup och den siliconas fast tight mot bakglaset. Man kan bygga filterhörnor mm, det är lätt att såga i den.

      Nu kom jag ihåg, slimline heter den. Det är vinsten från Zoopet, jag vann ju förstapris i finalen med den där prickiga blåögonhonan som skulle hugga mygglarven. Dessutom några andra priser, flera förstapris i månadsfinalerna.

      Förstapriset i årsfinalen var en 150 cm vanlig BTN, men jag har inte så stora kar och fick byta mot slimline. Jag har för mig att jag fick sisådär 15-20 slimline, den röda versionen.
      Så jag limmar in bakgrunder i mina småkar vartefter jag nystartar dom.

      Men det här karet ynglen är i har jag inget grus/sand på botten. Det är en springa på 2-3 mm i nederkant baktill, och där drar ynglen in. Dom kommer inte in bakom, där är det siliconat noggrant.
      Vartefter de börjar äta och växer kommer de inte att komma in där under i alla fall.

      Fast vända på det, eller ställa någon annanstans, är en bra idé. Mitt på köksbordet kanske 😉

      Btw, har du kvar några orupar?

      Kramar!

      Kommentar av sonjac | januari 4, 2010 | Svara

  7. Japp, tror att det är 5 orupar kvar + 6-8 stycken Brigittae. som jag hittade på Akvarielagret,i det lilla kökskaret. De verkar trivas ganska bra där! Bara 4 som dött de senaste 3-4 åren, tycker jag är ganska otroligt i den lilla byttan.

    Träffade Micki idag, hans Endleri kommer inte från dig utan från Akvarielagret, så de hr troligen gått med vanliga guppies av nåt slag. Men det är bara svart/orange (med liten blå fläck) och de gula jag har. Inte några andra färger.

    Kommentar av Ulla | januari 5, 2010 | Svara

    • Ahaaa, vad synd. Det är säkert så att det gått blandat i karet på A-lagret. Även om man plockar bort första kullen yngel så har ju honorna förmågan att spara mjölke i flera omgångar i någon depå.

      Du det är otroligt att dessa små Boraras blir så gamla. Jag har fortfarande kvar av den allra första omgången B.maculatus som jag köpte. Jag fick ett gäng yngel i spontanlek så från början var det 10 st, sen blev det 19.
      Rent matematiskt kan jag se att det fortfarande finne några gamlingar kvar, fast de ser lite slitna ut nu. Jag köpte dom då jag hade kompaktkameran fortfarande. Så de äldsta är i alla fall någonting på 5 år tror jag.
      Jag kan kolla exif på de första bilderna jag har på dom.

      Hälsa Micki så mycket från mig 😀

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | januari 5, 2010 | Svara


Kommentera

