Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Parning och äggläggning

Nu är det full rulle i akvariet med lekgruppen. Dom håller på och parar sig och gömmer rom. Bilden ovan är precis i parningsögonblicket. Strax släpper den stora honan ner ett romkorn i fickan som bildas av hennes hopklämda bukfenor och det kornet befruktas i samma stund. Honan virvlar ner mjölke från hanen under sin buk till romkornet, ev med hjälp av gälarna. Det är därför hon ligger med nosen mot hanens buk. Det ser lite lustigt ut för dom svävar fritt i vattnet, hanen ligger inte på botten.

Här simmar hon omkring med ett romkorn mellan bukfenorna för att leta efter ett bra gömställe medan hanarna ivrigt fortsätter uppvakta henne. Honan är den större som är underst i bild.

Här simmar hon vidare och letar efter något växtblad som kan passa som gömställe. Romkornet finns fortfarande mellan hennes bukfenor.

Här ser man ett romkorn som är fastklämt på undersidan av ett växtblad precis över nacken på den övre fisken, som är en av hanarna. Honan pustar ut lite.

januari 1, 2010 - Posted by | akvaristik

8 kommentarer »

  1. F-n vilka bra bilder du får på firrarna fast det är akv:m o glas…helt suveränt!

    Steffe

    Kommentar av Stefan Pettersson | januari 2, 2010 | Svara

    • Tack Steffe. Det var precis det här som gjorde att jag började fota digitalt för ett antal år sedan. Lek och romutveckling hos mina pansarmalar.

      Jag började med en lite mer avancerad kompaktkamera och fotade tusentals bilder.
      När jag sedan bytte upp mig på kameramodell var det en av mina högsta önskningar att få till lek på dessa malar igen, men det blev inget jag hann med. Man bör vara hemma då de håller på. Dom äter gärna upp rommen så man måste passa på dom rätt noga.

      Nu verkar det inte som om just dom här pansarmalarna som leker äter upp rommen så gärna, men istället är dom mycket svårare att trigga igång så dom börjar leka.

      Kommentar av sonjac | januari 2, 2010 | Svara

  2. Jag fattar inte varför jag alltid blir så sugen på att pyssla i mina akavrier när jag läser din blogg…;)(speciellt lilla köksakvariet som är helt övervuxet med javamossa :()
    Jättehärliga bilder!

    Kram Linda

    Kommentar av muppins | januari 2, 2010 | Svara

    • Kul om jag kan locka dig till akvariepyssel Linda 😀
      Jag redigerar din dubbelpost och den under.

      Kramar!

      Kommentar av sonjac | januari 2, 2010 | Svara

  3. Måste bara säga att det är vackra bilder, speciellt den sista med all ”vegetation” 😀

    Kram

    Kommentar av CD | januari 2, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha, du ser romkornet också va?

      Kramar!

      Kommentar av sonjac | januari 3, 2010 | Svara

      • Hmm, jag tror det 😀 är det den lilla runda bruna ”saken” som är romkornet? 😀

        Kommentar av CD | januari 3, 2010

      • Ja det stämmer, den sitter liksom på undersidan av ett litet blad precis över nacken på den övre fisken.

        Kommentar av sonjac | januari 3, 2010


Kommentera

