Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

När Du får oväntat besök…

Hemligheten med att kunna få även väldigt små akvarier i biologisk balans är snäckor. Jag använder helst posthornssnäckor för de håller sig i precis lagom storlek. Dom äter alger och foderrester, de är helt enkelt städare, precis som räkorna jag också har i akvarier.

Posthornssnäckorna skadar inte rom från fiskar, åtminstone inte de lite större kornen, men jag tror inte de ger sig på de minsta heller.

Här har en halvstor posthornssnäcka tagit sig upp på glasskivan med rom. Den betar av skivan och knuffar rommen framför sig.

Här är en till på snäckan tillsammans med tre romkorn.

Och här blev jag ändå lite orolig då den började beta runt kornet där ynglet precis håller på och kläcks. Jag petade lite på snäckan för att styra bort den, då välte den med romkornet på sin fot. Strax efter släppte den romkornet och vred sig upp i rätt läge igen.

januari 1, 2010 - Posted by | akvaristik

2 kommentarer »

  1. Vilka fantastiska bilder!

    Jag blir riktigt akvariesugen fast jag aldrig haft ett tidigare.

    Jag vill också passa på att önska dig ett Gott Nytt År!
    Jag håller tummarna för dig. 🙂

    /Åsa
    (Joakims sambo)

    Kommentar av Åsa | januari 2, 2010 | Svara

    • Vad kul om mina bilder kan inspirera till ett akvarieintresse 😉 Det är bara att fråga om du undrar om något.

      Gott Nytt År till er med!
      Hälsningar Sonja!

      Kommentar av sonjac | januari 2, 2010 | Svara


Kommentera

