Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Kläckning

Precis enligt plan 4e dygnet börjar rommen kläckas. Här är första ynglet på väg ut, svansen/stjärten är redan ute. Jag vet sedan tidigare att det här kan ta några timmar.

Sista romkornet som satt på rutan hade trillat ner i natt. Nu var jag tvungen att komma på något annat sätt att fota rommen på. Det blev inte så bra att flytta den till théfatet. Problemet är att jag har ingen sand/grus på botten för att kunna mata ynglen bra och hålla rent. Men det finns en kletig siliconlist längst ner mot botten och försöka fota snett genom glaset blir inte bra. Jag lade ner en liten bit glasskiva på tre små stenar precis mot frontglaset, sen sög jag försiktigt upp ett romkorn i taget en bit upp i en tunn slang och lät dom sakta sjunka ner igen genom slangen ner på glasskiva. Nu ligger då rommen fritt från det suddiga siliconet och jag kan fota i rät vinkel mot dom.

Jag mår inte illa idag heller, väldigt skönt måste jag säga 😀

januari 1, 2010 - Posted by | akvaristik, sjuk

2 kommentarer »

  1. Skönt att du inte mår illa idag heller. 🙂 Bilden blev riktigt häftig tycker jag. Jag var ute en stund för en timme sedan med morsan och vi råkade passera pimpelfiskare på Trekanten som just i det ögonblicket drog upp en gädda på 16,6 kilo!! Jag tog några foton men gissa vad? Batteriet tog slut innan jag fick de bilder jag ville ta, när de höll upp den! Hmm, men jag hoppas att de första bilderna jag tog blev ok, ska kolla när jag kommer hem. Det var väl typiskt alltså att batteriet skulle ta slut just då.

    Kram

    Kommentar av CD | januari 1, 2010 | Svara

    • OJ JÖSSES, det var en monstergädda det. Vet du om dom var ute efter just gädda? Man brukar inte ha så stora hål när man pimpelfiskar efter abborre så blir det större monster blir det problem att få upp fisken genom hålet.
      Typiskt med batteriet. Kyla gör att de tar slut betydligt fortare så man kan bli lurad även om man kollar hur mycket det är kvar. Maila bilden om det blev någonting, skulle vara väldigt kul att få se firren.

      Kramar!

      Kommentar av sonjac | januari 1, 2010 | Svara


Kommentera

