Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Tid för venportsoperation

Dagens rombild. I natt har alla utom ett romkorn lossnat från glasrutan och lagt sig på botten istället. Det gör väl inte så mycket, men blir ju mer svårfotat. Jag sög upp det här mörkaste kornet och släppte ner det på ett kaffefat innan fotandet.

Igår fick jag äntligen en kallelse till inoperation av en venport. Den sätts in under lokalbedövning under huden mellan hals och skuldra på framsidan. En slang går in i en ven och skjuts in en rätt lång bit till ett större kärl.

Det är för att cellgifterna är så staka så de förstör de tunnare ådrorna i armar och händer där man annars får in det i blodomloppet.Med en venport behövs inga nya stick utan kanylen sticks in ett membran, man kan även ta blodprov genom den och få antibiotika mm om det skulle behövas. Den kan sitta där under huden i många år och det går att sticka genom membranet tusentals gånger, läste jag precis i pappren jag fick.

Operationen blir den 14e januari kl 07,30… urk så tidigt. Den 15e ska jag på läkarbesök igen och måndagen direkt efter får jag behandling nr tre, genom den nya venporten 😀

december 31, 2009 - Posted by | akvaristik, sjuk

5 kommentarer »

  1. Den där venporten blir riktigt bra att få på plats tror jag.
    Mer om den kan man läsa här 😉

    http://www.sjukvardsradgivningen.se/handboken/06_article.asp?CategoryId=1134&ParentId=409&ChapterId=1134&Preview=&From=MENU&sString=subkutan

    Kommentar av Janne Arleklint | december 31, 2009 | Svara

  2. Grattis till att du får en port-a-cath :). Det sägs vara riktigt lång väntetid på att få den för vissa. John fick sin snabbt, redan innan första behandlingen…men de har endast tagit cellgifterna via den. När de väl tagit bort kopplingarna till cellgifterna så vill de inte gärna sticka direkt i den utan då har de tagit blodproven i armarna…och det är långt ifrån alla som har utbildning på venporten. Men du kommer absolut vara hjälpt av den!

    Underbara bilder du tagit på små bebisarna 🙂

    Önskar dig ett Gott Nytt År!

    Kommentar av Erika Ahlberg | december 31, 2009 | Svara

    • Aha, tack för info. Jag fick lite väntetid i alla fall, hann få två behandlingar i arm/handled, och visst blev det skador på venerna av cellgifterna.

      Jasså vill dom inte sticka genom membranet menar du? Vi får se hur det går när jag får tredje omgången då.

      Gott Nytt År till er också.

      Kommentar av sonjac | december 31, 2009 | Svara

      • Hej Sonja!

        John här i andra änden… Vill förtydliga lite angående venporten: Om du är känslig för nålar och stick se till att få ett emblaplåster innan de sätter nålen i venporten! Nålen är böjd i en 90 graders-vinkel och har en plastslang på ca 15 cm i ena änden, och det är kopplingen på den slangen som ansluts till cellgifterna eller som de tar prover i, så länge nålen sitter kvar. När de väl tagit bort nålen så har de inte tagit några prover där.

        Tråkigt med din sjukdom! Har ju själv genomgått 3 st cellgiftsbehandlingar och vet hur det känns. Nu stundar operation den 11 januari. Hoppas du snart åter har hälsan och att allt går bra!

        Hälsningar
        John

        Kommentar av Erika Ahlberg | december 31, 2009

      • Hejsan! Åh vad bra med mer info. Tack John.
        Jag är inte känsligt för stick och nålar, det jag inte riktigt klarar av är tandläkaren. Det är nästan så hon måste bedöva innan jag ens öppnar munnen 😉
        Men nu vet jag vad jag ska fråga om då porten ska användas första gången. Jag får säkert en massa info när de ska operera in den också.

        Du ligger lite före mig i behandling, jag får tredje omgången 18e jan och mgröntgen och skiktröntgen 25e och 26e. Efter dom analyserat bilderna bestäms om det går att operera eller om jag får några omgångar till.
        Jag tar en sak i taget, ingen idé att grubbla för mycket i förväg, men jag ser fram emot venporten, det gör jag.

        Hälsningar Sonja!

        Kommentar av sonjac | december 31, 2009


Kommentera

