Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Mitt första blogginlägg

Jag kollade lite i min gamla dagbok på Zoopet för att hitta fakta om malarna.

Här är mitt allra första dagboksinlägg, från 26/10 2003. Det var så länge sedan så det hette inte ens blogg. Dagboken såg inte ut såhär då i början men har importerats till ett nytt ”skal”. I början fanns ingen möjlighet att lägga in bilder.

I alla fall såg jag att första leken på föräldraparet till de som jag fått rom av nu är från Sep. 2003. Rommen kläcktes på mellan 3-5 dygn. 3 dygn var det snabbaste och det berodde på att vattnet i det akvariet var betydligt varmare än jag brukar ha, 26-27 grader. Annars har kläckningstiden varit 4-5 dygn oftast.

I den här bloggen/dagboken på Zoopet så skriver jag nästan enbart om mina akvarier, så det är inte så intressant för andra än väldigt insnöade akvarienördar med specialintresse för Corydorasmalar och mot slutet sötvattenräkor. I mitten står det nog en del om lite andra fiskar också 😉 Men det är 167 sidor att leta igenom. Jag har inte varit aktiv med bloggen på Zoopet på rätt länge nu, fick en del klagomål från någon sur medlem när jag skrev om annat än akvarier, då ledsnade jag och koncentrerade mig på den här bloggen istället där jag kan bestämma själv vad jag skriver om och ”banna” dom som skriver otrevliga kommentarer 😀 Fast det har bara hänt två gånger, och det var samma person som inte gillade att jag hittade fotoprylar på MediaMarkt som var dyrare än Nikons listpriser 😉

Efter att PC-City lades ner har jag börjat handla mer på MediaMarkt och gillar det stora utbudet på allt, samt att allt är igång och kan testas ordentligt innan man bestämmer sig. Men El-Giganten i Barkarby, har blivit riktigt bra efter ombyggnaden också.

I vår öppnar dessutom en enormt stor K-Rauta en liten bit norrut från IKEA räknat, det blir kanon. Inte lika billigt som Bauhaus men med fler kvalitetsprudukter och inte så mycket crap 😉

december 30, 2009 - Posted by | akvaristik, bloggar, ditt och datt, jämförelse, reklam

17 kommentarer »

  1. Åhhh…vad bra att du blev bannad på Zoopet ;-)…älskar å gå in här och kolla senaste nytt…det är så trevligt, så mysigt, ibland känner man sorgeempati när man läser om din sjukdom…men ändå väldigt intressant att läsa och bilderna emanerar så fint till det skrivna…och att du är så vid gott mod, tycker jag är starkt…jag hade nog f-n deppat ihop totalt eftersom jag har ett melankoliskt sinnelag…men med ett glatt humör och en stark vilja i din personlighet till att allt går åt rätt håll samt mycket stöttande från både internetvänner och Janne som verkar vara ett MYCKET stort stöd så ska det här gå vägen…det är jag helt övertygad om!

    Ett riktigt Gott Nytt Fotoår önskar jag er båda!

    Steffe
    Ullis hälsar också

    Kommentar av Steffe | december 30, 2009 | Svara

    • Tack Steffe för dom supersnälla orden. Inte blev jag bannad på Zooet, mer förbannad… eller inte det heller, lite tjurig bara 😉

      Är det spännande med rombilder om man inte är akvarieintresserad? Jag ska försöka att inte dränka min blogg med rom, men några om dagen kommer det att dyka upp nu under utvecklingen.

      Ett riktigt Gott Nytt Fotoår till er båda också.

      Hälsningar Sonja!

      Kommentar av sonjac | december 30, 2009 | Svara

  2. Tycker det är jätteintressant med lite info om ditt pyssel med akvarierna…särskilt då det kommer bilder också…gillar blandningen på din blogg om allt möjligt liksom!
    Själv försöker jag hålla en blandad karaktär på min blogg…det vore ju träligt om det bara var fåglar…lr natur…det blir så nördigt då! 🙂

    Steffe

    Kommentar av Steffe | december 30, 2009 | Svara

    • Ja jag tror det kan vara lite intressant att blanda. Jag har mer än ett intresse och när det inte blir så mycket fotande ute så sitter jag inte sysslolös precis 😉
      Speciellt inte när malarna var så vänliga och satte igång att leka precis nu.

      Kommentar av sonjac | december 30, 2009 | Svara

  3. Alltid kul att läsa om ditt intresse med fiskar och så…guppies var det va??? 🙂 Önskar dig ett gott nytt år Sonja! En stor kram till dig….

    Kommentar av Magnus | december 30, 2009 | Svara

    • Guppies… var det inte groupies 😉

      Gott Nytt år och en stor nyårskram till dig med Magnus!

      Kommentar av sonjac | december 30, 2009 | Svara

  4. Jag kommer ihåg hur kul vi hade när vi började ”träffas” varandra först på Zoopet, sedan på Zonen och slutligen i verkliga livet. Första gången i Jönköping och sedan i Göteborg.

    Kommentar av Guy Palm | december 30, 2009 | Svara

    • Ja vad trevligt det var. Jag var så ny på internet då. Vilken lycka att hitta Zoopet med en massa fisknördar som var som jag. Jag var aldrig med i någon förening tidigare utan fick som tur var all hjälp från de malintresserade grabbarna som jobbade på Akvarielagret.

      Sen när jag började skriva om Corydoras så ville Lenmar att jag skulle fota dom och gå med i Zoonen så jag skulle kunna lägga upp bilder. Så det är hennes ”fel” att jag köpte min första digitalkamera… hör du det, Maria 😉

      Och sen malmötet i Jönköping, vilket pladder det blev. Lenmars absolut första kommentar när hon fick se mig: Men vad liiiten du är, så liten kan man inte vara när man kör tåg!
      Vad kul det var, och Göteborg, jag trodde jag skulle få en infarkt när jag stod vid filmduken tillsammans med Petnym och våra sista bidrag trillade ner och till sist var det bara två kvar, hans amanoräka och mitt blåöga… och jag VANN! Jag trodde jag skulle åka rakt ner genom golvet!!!

      Men har vi verkligen bara setts två gånger? Det är i så fall alldeles för lite 😀

      Gott Nytt År Guy, och en stor nyårskram till dig!

      Kommentar av sonjac | december 30, 2009 | Svara

  5. måst säga att jag saknar din zoopetbogg lite ibland. Fast jag kan ju läsa här istället.!
    Hoppas du (ni) får ett fint nyårsfirande o ett förbaskat gott år

    Kommentar av MariaH | december 30, 2009 | Svara

    • Mja, kanske jag börjar skriva lite där igen. Jag tror att dumhuvudet som tjafsade inte är kvar, dom brukar inte bli så långlivade om dom inte klarar att vara artiga mot folk.

      Sen har jag inte haft tid att sätta fiskar till lek senaste åren. Det är slitigt att bo på två håll. Mycket fritid försvinner, och att jag började spela Sims har inte hjälpt till att ge mig mer fritid precis 😀

      Nu kommer det att bli bilder på rom och yngel här en tid i alla fall. Det är inte omöjligt att någon annan Corydoras sätter igång också, nu när de får lite bättre med mat varje dag under precis rätt årstid, vintern när det är regnperiod i Amazonas.
      Ska man trigga Corys fungerar det bäst nu. Jag har en fin grupp med C.sterbai, det är väl en av de vackraste och mest populära bland de inte helt billiga. Dom får stora kullar också, om man hinner rädda rommen. För dom är enorma romtjuvar också.

      Gott Nytt År till er med, och jag ska skicka ner ditt USB-minne alldeles strax… har varit lite slö, men jag har lyssnat flera gånger på det.

      Kommentar av sonjac | december 30, 2009 | Svara

  6. Det känns ganska coolt att Sonja började blogga redan innan begreppet ”blogg” fanns. Men i sanningens namn har ju företeelsen funnits hur länge som helst. En blogg är ju bara en modern version av en dagbok.

    Jag är övertygad om att Sonja och jag får ett bra 2010, och jag hoppas att ni som skriver här i Sonjas blogg också får det.

    Gott Nytt År!

    Kommentar av Janne Arleklint | december 30, 2009 | Svara

    • Jag undrar om någon kan hitta fakta om när dagboken hamnade på nätet i den allmänna form som vi menar med blogg.
      Det började kanske som minnesanteckningar på privata hemsidor först, tror jag? Men hur länge sedan är det?

      Kommentar av sonjac | december 30, 2009 | Svara

  7. Saxat från Wikipedia:

    Historia [redigera]

    Links from the Underground av Justin Hall från 1994 anses vara den första personligt skrivna bloggen[4]. År 1997 myntade Jorn Barger ordet weblog. Andra begrepp, som inte används idag så mycket, är reload och nätdagbok. I Sverige började Annica Tiger skriva dagbok på internet augusti 1997. Två pionjärer, Erik Stattin och Stefan Geens, gjorde bloggen känd genom att anordna det första bloggforumet i november 2004. Här diskuterades bland annat bloggens inverkan på politiken. Johan Norberg var en av de tidiga mycket populära bloggarna och satt med i panelen tillsammans med PJ Anders Linder, som startade den första bloggen i media med sin ledarblogg PJ Just nu.
    Det publika genombrottet för bloggen i Sverige kom först efter jordbävningen i Indiska oceanen 26 december 2004. Många bloggar visade sig mycket effektiva för snabb kommunikation och publikation. Det sattes upp listor på bloggar på plats av svenskar i Thailand. Det visade sig vara snabbare och effektivare än att gå via media och myndigheter.
    Riksdagens behandling av FRA-lagen 17 juni 2008 skapade en så kallad ”bloggbävning”. Bloggen gjorde sig gällande i ett nytt medielandskap mer än någonsin.

    Kommentar av Guy Palm | december 31, 2009 | Svara

    • Du är en klippa som vanligt Guy 😉
      Väldigt intressant, så Zoopet var rätt tidig med dagbok i massform liksom.

      Kramar till Halmstad från Stockholm!

      Kommentar av sonjac | december 31, 2009 | Svara

  8. Jaha… nu blev jag nyfiken! Det var väl inte jag som var taskig på ZooPet…
    Skriver ju själv blogg där ganska ofta, men inte handlar de sååå mycket om akvarium… snarare om mina odågor till katter.

    GottNyttÅr önskar jag Er…

    Kommentar av Lilla Damen | december 31, 2009 | Svara

    • Nej, nej, nej det var en liten snorvalp till grabb som inte höll sig till enbart akvaristik i sin blogg heller 😉

      Jag har märkt att det brukar gå i tvåårscykler på forum, eller nja, det är Terje Hellesö som nämnde det och jag tycker det stämmer hyffsat bra.
      På två år har man gått varvet runt som nyfiken nybörjare som frågar en massa, sen börjar man svara på andras frågor och efter två år kommer alla frågor igen och man börjar leta efter annat.
      Det kanske inte stämmer överallt, men för mig har det gjort det.

      Jag hoppas du får ett Gott Nytt År du med 😀

      Kommentar av sonjac | december 31, 2009 | Svara

  9. Det ska jag kolla… har ju varit två år – snart! – på ZooPet.
    Inte sååå aktiv kanske… inte ställt en enda fråga, men svarat på drygt 500 (de flesta på accosiationslek, hur nu det stavas?).
    En sak har jag dock lagt märke till… de som går ut hårt med frågor, och svarar 500 gånger, typ… på två månader brukar sedan försvinna lika snabbt (precis som du sa)…

    Kommentar av Lilla Damen | december 31, 2009 | Svara


Kommentera

