Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Corydorasrom 1 dygn

Nu har jag hittat sammanlagt åtta romkorn som jag flyttat till yngelkaret. Dom verkar vara från samma tillfälle, ser precis likadana ut i färgnyans och det man kan se av yngelutveckling, som inte är så mycket än. Den här bilden tig jag idag, romkornet är då ca 1 dygn gammalt.

Jag är lite piggare idag än igår och åkte en sväng in till jobbet för första gången sedan början på november. Jag behövde hämta ut mitt tjänstekort, som jag skattar för och då får åka privat på. Jag lämnade också in mitt senaste sjukintyg, bytte ut min bild som varit en trollslända till en isfigur.

Och så träffade jag äntligen min gruppchef, som är rätt ny på jobbet och som jag bara pratat med på telefon rätt många gånger. Hon är supertrevlig och väldigt hjälpsam. T ex har hon tagit hand om all min jobbrelaterad post som på nästan två månader hade blivit en ansenlig hög med papper.

Efter det hade jag någon vag idé att gå in i någon butik och leta efter en snygg schal, gärna lång och lite smal i någon tuff färg. Jag såg en tjej som hade någonting liknande virat kanske två varv runt huvudet och de långa ändorna hängande ner på ryggen. Det var snyggt. Men jag orkade inte ens med tanken att gå in i en butik under mellandagsrean, så jag åkte hem så fort det bara gick, handlade lite färdig mat i en liten shop hemma på mitt torg och åt hemma. Det var nog den godaste jakkinikku (stavning?) jag ätit någon gång. Man kan verkligen bli överraskad ibland.

Nu har jag superont i ryggen och måste nog knarka lite extra, som Anna med sitt diskbråck brukar säga 😉

december 29, 2009 - Posted by | akvaristik, sjuk

6 kommentarer »

  1. Jag kan köra in till stan när det är lugnare så hittar du en läcker schal! Jag tycker också att det var snyggt, det som den tjejen hade på huvudet.

    Kommentar av Janne Arleklint | december 29, 2009 | Svara

    • Åh vad du är juste. Iofs kanske det räcker att åka till TäbyC, möjligen.
      Fast jag vet en butik på Gamla Brogatan som säljer någonting liknande i form, tror jag. Svarta med vita dödskallar 😉

      Kommentar av sonjac | december 29, 2009 | Svara

  2. Intressant att följa utvecklingen på rommen sådär! Och så blir man ju lite nyfiken på vad jakkinikku är för något?

    Kommentar av Fredrik | december 29, 2009 | Svara

    • Det kommer att bli ännu bättre bilder nu, tror jag. Janne påminde mig om att när jag fotar i Liveview-läget, som jag gjorde här, kan jag ju zooma in och ställa skärpan i inzoomat läge. Jag höll på med det förut men glömde den lilla smarta detaljen 😉

      Hittade stavningen på maträtten: Yakiniku det är en Koreansk, eller möjligen Japansk maträtt. Skrapad entrecote som marinerats i en speciell Yakinikumarinad som är sötsalt, väldigt speciell smak, men god, och sedan stekts. Ibland är den liiite väl salt. Men här var den kanongod. Man får ris till och lite strimlade grönsaker, och sesamfrön på köttet.

      Kommentar av sonjac | december 29, 2009 | Svara

  3. Du vet att jag älskar att dela med mig av websidor så här får du receptet
    http://www.recept.nu/1.15657/anders_leven/varmratter/kott/yakiniku

    Kommentar av Guy Palm | december 30, 2009 | Svara

    • Oooooohhhh… tack Guy. Det verkar ju väldigt enkelt, måste testa.

      Kommentar av sonjac | december 30, 2009 | Svara


Kommentera

