Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

På Radiumhemmet och malrom

Janne tog med kameran och fotade lite när jag låg där och fick droppet med ”gift”.

Här finns länken till hans inlägg, det är fem bilder.

Det gick bra, men jag blev kolossalt trött den här gången. Jag får lite olika läkemedel innan droppet startat. Det är mot illamående, bl a Cortison och Tavegyl. Fast Tavegylen är väl mer mot allergiska överreaktioner.

Hela besöket från jag låg i sängen tog 5 timmer. Sen sov jag nästan hela vägen hem i bilen.

När jag kom hem fyllde jag på i fågelmatarna och kollade malarnas rom, den fanns kvar och malarna verkade lugna. Då gick jag och lade mig en stund. Nu har jag varit uppe och fixat till ett nytt akvarium åt rommen. Det är på 18 liter, ingen sand på botten för att kunna hålla rent, men lite växter som satt fast på en rot och en lavasten från Island fick vara i karet. Jag lade dit ett ryggsäcksfilter som är väldigt väl ingånget, några posthornssnäckor för rengöringen och en liten test, ca 20 nästan nykläckta svart/vita Black Crystalräkor som är 3-4 mm långa.

Sen letade jag rom ett tag, jag hittade fem stora korn.

Honan, Corydoras duplicareus.

Romkorn med linjal som jämförelse. Linjalen är fasttejpad på utsidan av karet, så det blir en aning missvisande. Men det är 1 mm mellan strecken. Jag bedömmer rommen som 1,9-1,8 mm i diameter.

Det kom lite bubblor på rommen, men dom kommer att släppa till i morgon. Rommen kläcks på ca 4-6 dygn. Jag minns inte helt säkert, men det beror lite på värmen i karet och på vilken sorts pansarmal (Corydorasmal) det är som lekt.

Rommen är lite klibbig så den är lätt att plocka med rena fingrar och försiktigt rulla fast på glaset på yngelkaret. Nu kommer det att bli lätt att fota ynglens utveckling, bara rommen är befruktad så den inte möglar istället.

Det här är någonting jag längtat efter att få fota med en bättre kamera än kompakten med inbyggd blixt jag använde förra gången jag hade rom på kläckning.

december 28, 2009 - Posted by | akvaristik, sjuk

14 kommentarer »

  1. Förstår att du vart trött.. men skönt att det verkat gå bra. 🙂 Hoppas att rommen också är befruktade, håller tummarna.
    Kram

    Kommentar av CD | december 28, 2009 | Svara

    • Jag tror nog att den är befruktad, och då kommer jag att kunna ta en del supercoola bilder där man ser ynglet genom skalväggen. Jag håller också tummarna.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | december 28, 2009 | Svara

  2. Så himla läckert! Jag följer med spänning!

    Kommentar av Malin Tegelberg | december 28, 2009 | Svara

    • Tack, ja det kommer att komma fler bilder när rommen utvecklas.

      Kommentar av sonjac | december 28, 2009 | Svara

  3. Underbara bilder Sonja
    Ta det nu lugnt o god fortsättning på julen
    kram Cicci

    Kommentar av Cecilia Knutsäter | december 28, 2009 | Svara

    • Tack ska du ha, och God fortsättning själv.

      Kramar!

      Kommentar av sonjac | december 28, 2009 | Svara

  4. Wow!! Förstår att du glädjer dig åt att ha en riktig kamera denna gången med rommen! 🙂 Det var nog genom den dagbok om duplicareusarna som jag riktigt snöade in på corysar och den härliga Sonja ifrån Stockholm! Guuu så spännande det skall bli att kolla din blogg (ja, även av denna anledningen ;-))!

    Pyt, pyt, pyt för cellgift!! Kraaaaaamissar i massor!!

    Kommentar av Maria Lenmar | december 28, 2009 | Svara

    • Ja jäklar vad jag höll på med föräldrarna till dessa Corysar för att få rom. Troligen var dom VF eller möjligen, möjligen VF1, som jag har för mig ska vara ännu marigare. Jag tog regnvatten som var nästan 0-gradig och pytsade ner i deras kar bl a, och samlade alkottar mm.
      Men när de väl satte igång slutade de ju aldrig. Vad jag är extra glad åt är att jag lyckades gissa rätt på könen på den här gruppen. Jag har nog 15-20 st som jag valde mellan. Tittade på dom uppifrån och tog en som var bredare bakom bröstfenorna (hona) och två som var smalare bakom bröstfenorna (hanar), och det stämde.

      Nu när jag fotade rommen ser jag ju att glaset är lite slitet på karet, men det var det kar som var lättast att göra en ommöblering på de tidigare innevånarna med.
      Det ska bli så spännande att följa rommen med kameran. Tänk när man om någon/några dagar börjar se ögonen och ryggraden. Rommen på dessa är ju så stor också, inte som sterbaiernas som är typ 1 mm.

      Massor av kramisar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | december 29, 2009 | Svara

  5. Fick lite av en chock när jag nu efter en lång tid hittade till din blogg igen. Riktigt tuff period att gå igenom, men med stöd av Janne kommer det att gå vägen.
    Kul att de ”gamla” C duplicareusarna leker, kommer mycket väl ihåg när du skaffade dem.
    Mina och Lenmar´s C venezuelanus brukar leka med gämna mellanrum utan att jag tar vara på rommen, får bli ändring på det snart.
    Många kramar från Halmstad

    Kommentar av Guy Palm | december 29, 2009 | Svara

    • Åh vad kul att se dig igen Guy 😀
      Jodå, visst är det tufft, men samtidigt så har jag ju Janne som är ett sådant kanonstöd, och den här bloggen. Jag tog en ordentlig funderare om jag skulle skriva om cancern, jag har ju varit utsatt för fruktansvärd nätmobbing för några år sedan på fotosidan. Men jag känner så många inom akvaristiken, fotonördar, tågmuppar, gamla och nya kompisar mm och jag har inte precis telefonkontakt med så många. Så det verkade som en bra idé att blogga om det som ändå upptar det mesta inom min värld just nu. Det visade sig vara helt rätt, jag har fått ett sådant enormt stöd från båda gamla och nya bloggläsare. Det ger mig massor av positiv energi och den hjälper mig att må bra och hålla humöret uppe.

      Jag har inge som helst problem att få tiden att gå på dagarna heller. Det är enormt kul att jag nu har tid att lägga på fiskarna. Jag har ett 20-tal yngel på mina prickiga blåögon också, och på mina killis från Janne Wester. Där hade jag tur, det var bara en hona kvar, och hon dog strax efter jag börjat plocka rom från moppen. Nu har jag 3-4 små honor och några fler hanar.

      Klart du ska spara lite rom från malarna, om du har tid. Bäst vad det är så slutar dom leka 😉

      Massor av kramar från Stockholmstrakten till Halmstad!

      Kommentar av sonjac | december 29, 2009 | Svara

  6. Vad skönt att du orkar pyssla med fiskarna lite. 🙂 Sista bilden är ju jättefin, med bubblorna! Det ska bli spännande att följa denna utveckling. 🙂

    Kommentar av Anna (taiyo) | december 29, 2009 | Svara

    • Jag lovar att jag ska dokumentera den här rommen, och hoppas på att lyckas fota själva leken också kanske.

      Kommentar av sonjac | december 29, 2009 | Svara

  7. men, vilken energi du har då… jag som knappt ur sängen idag o då bara til soffan.
    spänande med romen!

    Kommentar av MariaH | december 29, 2009 | Svara

    • Energi… knappast. Jag lovar att det går i ultrarapid med mellanlandningar i sängen med jämna mellanrum, och lite pillerknaprande när ryggen säger ifrån 😉

      Ärligt, jag kan inte låta bli att ta hand om rommen nu när de äntligen kom igång. Jag har velat fota Corydorasrom ända sedan jag bytte upp mig från första kompakten jag hade förra gången. Att det blev just duplicareusarna är ett enda stort jättebonus 😀

      Kommentar av sonjac | december 29, 2009 | Svara


Kommentera

