Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Julafton

Julafton började riktigt bra. I det lilla 37-liters akvariet som jag nystartade nyligen, det står i sovrummet. Där kunde jag se att mina två rosa posthornssnäckor parade sig. Posthornssnäckor är tvåkönade, så kanske blir det massor med rosa småsnäckor snart. Jag hoppas det i alla fall. De är så vackra, och just posthornssnäckor är perfekta att ha som städpatrull i akvarier. Jag har sådana i alla mina akvarier och dom är enda chansen att på ett lätt sätt få ett litet 10-liters akvarium att fungera bra. De flesta posthorn jag har är bruna, men det finns även några blågrå.

I samma akvarium går en liten grupp på tre pansarmalar, Corydoras duplicareus. Dom är egenuppfödda och jag skulle så gärna vilja få lek på dom igen. Jag tror det är en hona och två hanar, det är en idealisk liten grupp om man vill ha lek. Vill man utöka kan man ha två honor och tre hanar. Jag har ännu inte sett några egentliga lektendenser, dom är inte dom lättaste att få lek på. Men jag har inte bråttom, och deras naturliga lekperiod inträffar på vårvintern här. Det är då regnperioden börjar i Amazonas som dom kommer ifrån, och dom känner av tiden fortfarande. De pansarmalar som odlats under en mycket längre tid har oftare tappat bort den här naturliga känslan för tid. Men de här är relativt nyupptäckta, även om det är mer än 10 år sedan, närmare 15 har jag för mig. Den första grupp jag köpte, som är föräldrar till de här, var rätt gamla då de började leka hos mig. Men då jag köpte dom var dom helt nya i Sverige, jag fick förstås tag på dom på Akvarielagret i Bromma.

december 24, 2009 - Posted by | akvaristik

4 kommentarer »

  1. Små vackra ”saker” 😀 Hoppas du har tur och får ”ungar” eller vad man säger.

    Kommentar av CD | december 26, 2009 | Svara

    • Ja dom är riktigt vackra. Men vad sjutton heter snäckungar tro? Snäcklingar? Nej jag vet inte 😀

      Kommentar av sonjac | december 26, 2009 | Svara

  2. Snäcklingar låter väl jättebra! Jag brukar kalla andungar för ducklingar.
    Vilka vackra corydoras. Hoppas du får lek på dem!

    Kommentar av Anna (taiyo) | december 27, 2009 | Svara

    • Snäcklingar är riktigt gulligt, precis som en del säger räklingar om räkungar.

      Inga lektendenser på Coryna än, men det kanske kommer.

      Kommentar av sonjac | december 27, 2009 | Svara


Kommentera

