Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Mitt hus

Det har kommit en del snö även i Fjollträsk. Här bor i alla fall jag, det är mitt… och bankens 😉 När jag köpte det för ca 10 år sedan var det en bostadsrätt. Men styrelsen ordnade en omröstning om föreningen skulle dödas och alla bli tvungna att köpa loss det som äganderätter. Den som inte ville eller kunde köpa loss det var tvungen att sälja och flytta. Omröstningen vanns av de som var för äganderätter med en rösts övervikt 😦

Men nu är det som det är, och jag säljer det inte direkt i alla fall. Den synliga månadsavgiften blev betydligt lägre, men då väntar en restskatt på 200 000 nästa år och man måste se till att lägga undan till allt underhåll. Dessutom ska det bildas en vägförening som ska ha pengar varje månad också. Så summan blir väl att det kosta lika mycket men det är ett osäkrare boende med allt som kan hända i hus som är byggda på det här sättet för 10 år sedan.

Idag var jag ner till Vallentuna centrum till min husläkare för att ta ett blodprov igen. Sen handlade jag lite till mamma och gick till henne och visade upp min nya frisyr 😉 Hon tyckte det såg käckt ut, tror jag.

Nu är jag trött som ett murmeldjur i december, klockan är 19,30, och jag funderar på att lägga mig redan. I morgon ska jag till Karolinska igen, först till dietisten och sen till min läkare. Jag måste komma ihåg att be om ett nytt läkarintyg för sjukskrivning. Det första går ut 17e jan. Janne följer med till Karolinska, eller Radiumhemmet heter det ju. Få se om jag orkar fota efter det eller om jag slocknar direkt när jag kommer hem.

Undre bilden är från baksidan av mitt hus. Där syns altandörren med fönstret jag brukar fota fåglarna genom. Busken med fröautomaterna syns också. Det är inte långt mellan dom. Bakom ryggen på mig där jag fotar står min tall som jag har dels en tvättlina som går till husgaveln och där det hänger fler fröautomater med frön, jordnötter och talgbollar.

december 22, 2009 - Posted by | ditt och datt, sjuk

17 kommentarer »

  1. Huset ser trevligt ut. Ha en riktigt god jul!

    Kommentar av Micke | december 22, 2009 | Svara

    • Det är riktigt mysigt, det är det.
      En riktigt God Jul till dig med, Micke!

      Kommentar av sonjac | december 23, 2009 | Svara

  2. Det såg mysigt ut. Säkert ännu trevligare på sommaren med lite grönska också.

    Kommentar av Elexidor | december 22, 2009 | Svara

    • Det srämmer, fast snön är rätt trevlig, man slipper klippa gräset 😉

      Kommentar av sonjac | december 23, 2009 | Svara

  3. Ahhh…vad trevligt å se hur du bor…ser mysigt ut…perfekt med busken utanför där för fåglarna…

    Steffe

    Kommentar av Steffe | december 22, 2009 | Svara

    • Ja jag tänkte att jag har väl inte haft någon bild på mitt hus med här tidigare.

      God Jul och Gott Nytt År, Steffe och Ulla!

      Kommentar av sonjac | december 23, 2009 | Svara

  4. God Jul och Gott Nytt År till er båda förresten!
    Kom vi på här! 🙂

    Steffe och Ullis

    Kommentar av Steffe | december 22, 2009 | Svara

  5. Håller med, det ser jättetrevligt ut och trots viss osäkerhet är det ändå rätt skönt att äga sitt boende. En bostadsrätt är egentligen ett rätt konstigt påfund, man måste betala dyrt för något som man sen ändå inte äger. Men visst är det lite knöligt när något pajjar hemma. Det var därför jag sålde mitt hus i Bromma, det blev för tungt med underhållet. Det som jag har nu är nyare och dessutom mer lättskött utan källare och vind. Jag tycker att det är så mycket värt att inte ha grannar i väggen också, jag kan sjunga rätt högt ibland och vill inte störa andra, eller själv bli störd om jag ska sova för att jag jobbar oregelbundet.

    Ha en riktigt god jul nu, om vi inte hörs före julafton!

    Kommentar av Anna | december 22, 2009 | Svara

    • Jag tyckte det var perfekt då jag köpte det som bostadsrätt, fristående och allt. Hade jag vetat att det skulle bli äganderätt så småningom hade jag aldrig köpt det. Men just nu är det som det är. Jag tycker det är för dj-gt att en sådan här sak som gör att folk tvingas flytta om de inte får banklän, eller inte vill äga, kan avgöras med en omröstning där medlemmarna inte behöver vara överens till 100%.

      När hyresrätter ombildas till bostadsrätter finns åtminstone möjligheten att bo kvar som hyresgäst i föreningen, även om det sällan är en bra lösning det heller.

      God Jul och ett Gott Nytt År!

      Kommentar av sonjac | december 23, 2009 | Svara

  6. Det är ett himla trevligt hus du har! Vad jobbigt att vara husägare bara. Jag gillar min gamla bostadsrätt, allt hålls efter och vår månadsavgift är löjligt låg. Sen gav jag ju bara 30 000 för den för 23 år sen. Ska man sälja kan man lägga på en nolla numera.
    Gillar din tuffa nya frissa! Ser ut som Nefertiti på bilden med de stora örhängena. Nu blir jag himla sugen på studiobelysning igen. Tror du man kan använda dubbelhäftande tejp till katterna för att de ska posera fint?
    Kämpa på och ha en bra jul. Själv ska jag jobba igen, 8:e julen på raken tror jag…

    Kommentar av Ulla | december 23, 2009 | Svara

    • Vad lustigt, jag tänkte också lite på Nefertiti när jag kollade på några av bilderna Janne tog.

      Dubbelhäftande tejp är en klassiker, fungerar på både katter och barn 😉

      Jodå, vi två tillhör den arbetande klassen, helger, vad är det? 😀

      God Jul, Ulla, och ett Gott Nytt År!
      Hälsa alla katterna också!

      Kommentar av sonjac | december 23, 2009 | Svara

  7. Vilket fint litet hus du har! Jag är lite avundsjuk – fast inte på underhållet då…. 😉 Men jag skulle vilja ha en liten trädgård för min balkong börjar bli för liten för mina odlingar. 🙂

    Vill passa på att önska en riktig god och mysig jul.
    Många julkramar till er båda!

    Linda

    Kommentar av muppins | december 23, 2009 | Svara

    • Du slipper alla sniglar, liljebaggar mm på balkongen 😉

      God Jul till dig med!
      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | december 23, 2009 | Svara

  8. Vilket sött litet hus 🙂 Och härligt ser det ut med all snö. Jag har aldrig varit ”där borta” 😀 föddes på södern, uppväxt på södern, bor söder om södern. Skull irra bort mig tror jag 😀

    God Jul till dig och Janne
    Kram

    Kommentar av CD | december 23, 2009 | Svara

    • God Jul till dig med CD!
      Kram!

      Kommentar av sonjac | december 23, 2009 | Svara

  9. Vad trevligt huset ser ut!

    Själv jobbar jag faktiskt inte denna jul -det finns vissa fördelar med att köra gods, t ex brukar storhelger vara synnerligen arbetsbefriade.

    Å andra sidan sitter jag på tåg 543 som just nu är omkring -90 och alla mina anslutningar har spruckit rejält, så gud vet när jag kommer fram egentligen. Man kanske skulle ha jobbat ändå? Men jag lär väl komma fram till sist någon gång, om jag så måste hoppa av i Alvesta och norpa ett diesellok. 😉

    God jul på er båda!

    /Joakim

    Kommentar av Joakim | december 23, 2009 | Svara

    • Ha! ha! Ja sno tåg har ju hänt, även om det var länge sedan jag hörde det senast. Ett pendeltåg som någon snodde i Nynäshamn och körde upp till Västerhaninge. Dom kom aldrig på hur det gått till. Men det var länge, länge sedan, det var lokaltågklarerare där då, och det var mitt i natten då inga tåg gick i trafik. Skum historia.

      Hoppas du kommer fram välbehållen och får lite varm mat i dig.

      God Jul till dig själv, och Gott Nytt År!

      //Sonja

      Kommentar av sonjac | december 23, 2009 | Svara


Kommentera

