Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Jag fäller hår nu

Igår stekte jag pannkakor, väldigt gott. Det blev kvar några som jag kan äta idag. Jag brukar helst bara vilja ha ett tunt, tunt sockerlager på dom och sen rullar jag ihop dom.

Jag tror jag har börjat tappa hår nu. Det lossnar inte tussvis än, men när jag borsta kommer det väldigt mycket i borsten. Hur lång tid kan det ta egentligen? Jag har tänkt att det rasar rätt fort, och att det släpper tussvis. Då tänkte jag att jag klipper allt och rakar det. Men om det bara lossnar såhär då, när ska jag då kapa allt tro? Kanske när det börjar bli synligt väldigt tunt.

Klådan har gett med sig. Tabletterna verkar hjälpa och prickarna är nästan helt borta på magen. Jag strök bara på cortison lite sparsamt ett par gånger.

Annars så är jag oerhört trött nu, tröttare och tröttare för varje dag. Det skulle vara kul att veta vad blodvärdena visare. Jag antar att jag skulle kunna ringa Radiumhemmet och fråga, men jag orkar nog inte det.

Jag orkar inte riktigt följa alla blogglänkar i min bloggrulle just nu. Så jag ber om ursäkt för det, men jag försöker beta av dom och kolla vad ni sysslar med några gånger i veckan i alla fall 😉

Och snö har det kommit också, fast jag köpte en sådan där snösläde att skjuta bort snön med från min carport och parkeringsruta. Men jag orkar inte göra så mycket åt snön, skottade lite utanför dörren och brevlådan bara. Janne får skotta resten 😉

Nu måste jag nog vila lite igen 😀

december 16, 2009 - Posted by | sjuk

20 kommentarer »

  1. Sonja…huvudsaken är att du orkar skriva så vi har något att läsa… 😉 allvarligt…ta hand om dig vi finns här och läser när du har orkat skriva något…alltså vi kikar in lite då och då och håller koll på dig! 😉

    Kram!

    Steffe

    Kommentar av Steffe | december 16, 2009 | Svara

    • Tack ska du ha Steffe. Jag blev så inspirerad av era pepparkakshus mm i din blogg, men jag glömde ju köpa deg sist jag handlade.
      Att göra dom i miniformat är genialiskt. Då kan man ju göra dom hur stora som helst fast i smådelar, som ett slott t ex eller liknande. Eller en hel by/stad.

      Hälsa byggkonstruktören 😉

      Kram!

      Kommentar av sonjac | december 16, 2009 | Svara

  2. Skönt att du fick kontroll över klådan, jobbigt värre. Pannkakor med ett tunt lager socker gillas. Några droppar Grand Marnier på det så lyfter de ett snäpp till! 🙂

    (jag är lite dålig på att kommentera; har inget giltigt förfall, men läser med intresse allt du skriver)

    Kommentar av Fredrik Mörk | december 16, 2009 | Svara

    • Inte sjutton behöver folk kommentera, jag ser ju antalet träffar och bara det är uppiggande i sig 😉

      Mmmm, det låter ju väldigt gott med det på pannkakorna, måste testa senare. Just nu vågar jag inte smutta på en droppe med någonting alkoholhaltigt. Inte för jag dricker alkohol speciellt många gånger per år. Men just nu är det lite surt, jag älskar Blossa starkvinsglögg 😀

      Kommentar av sonjac | december 16, 2009 | Svara

      • Äsch – ta dig en liten glögg du. Ingen av oss tänker skvallra;-)

        Kommentar av Jan L | december 16, 2009

    • Nej jag törs inte. För rätt många år sedan var det en… lite avlägsen kompis, kan man säga, som hade gjort någon operation har jag för mig. Hon åt i alla fall smärtstillande tabletter som man absolut inte fick blanda med alkohol. Hon tog någon öl till maten, gick och lade sig och dog i sömnen 26 år gammal med fyra barn. Jag förstod senare vad det var för tabletter, om man blandar med om än så små mängder alkohol slås andningsreflexen ut. Det fungerar väl om man är vaken, men inte när man sover.
      Jag är inte säker på att det jag äter inte har samma ”lilla” biverkning, men vill inte testa 😉 Jag har enorm respekt för läkemedel.
      Jag kan förstås ringa någon och kolla upp det, men det låter så fåning: Hej, jag äter dittan och dattan, kan jag dricka starkvinsglögg? Ha! ha! ha! 😀

      Kommentar av sonjac | december 16, 2009 | Svara

  3. Jösses, man blir ju hungrig nästan varje gång man kollar din blogg 🙂 Julia fick se bilden och utbrast en dominant order om tillverkning omedelbart bums. Vi kompromissade lite och bestämde att det får bli menyn på fredag.

    Förstår att du är trött. Undrar om det är trött som i lågt Hb eller orsakat av annat? Är det ok om jag ringer Radiumhemmet och kollar? Näää, skojar bara.

    Kämpa på och ta en dag i taget.

    Kommentar av elexidor | december 16, 2009 | Svara

    • Ha! ha! Jamen det vore ju kul om alla som läser min blogg började ringa Radiumhemmet för att fråga ut min läkare 😉
      Jag skulle tro att det är blodvärdena som är så låga, dom ska ligga som lägst precis nu. Sen borde jag piggna till framåt jul igen 😀

      Jag tror jag ska värma pannkakorna som blev över nu.

      Kommentar av sonjac | december 16, 2009 | Svara

  4. Du behöver inte be om ursäkt för att du inte orkar Sonja. Det är fullt förståeligt att du inte orkar. Du behöver lägga kraften på dig själv och ditt tillfrisknande. 🙂

    Många kramar…

    Kommentar av Malin H | december 16, 2009 | Svara

    • Ja det är snällt att ni förstår. Jag ville skriva det ändå 😀

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | december 16, 2009 | Svara

  5. Håller med de andra om skottning och annat. Det viktiga är ju att du tillåter dig att vila så att du får krafter att bli frisk. Jag är insnöad jag med. Häromdan var jag infrusen också, lset till dörren i mitt plank hade frusit ihop så att jag fick banka mig ut med en hammare, haha. Men skotta snö med min rygg finns inte på kartan, så jag pulsar till brevlådan och tillbaka, men har aktat mig för att halka och göra mig illa mer på två dar nu, så jag är inne. (Dessutom kanske vi ska ha kattungar i huset och då vill jag ju också var hemma och passa, men hon kan vara skendräktig också, så jag vet inte säkert om det blir några).

    Det är jättekul att du orkar skriva lite i alla fall, och jag hoppas att du fortsätter med det. Har värken givit med sig något då? Hoppas det. Biten med håret ger sig nog själv. Med lite tur kanske det bara blir tillfälligt tunnare, så att du inte behöver snagga dig alls. Det visar sig väl. Ta en skön filt och lägg dig och vila mellan varven, det är nog det bästa du kan göra!

    Kommentar av Anna | december 16, 2009 | Svara

    • Ha! ha! Jag kan se det framför mig Anna. Det var inga grannar som trodde det var någon slags inbrottsförsök då 😀

      Fortsätta blogga ska jag verkligen försöka göra. Jag är lite datorberoende och är datorn ändå igång skriver jag lätt några rader. Fast ibland blir det idétorka med vilken bild jag ska ha till. Ofta har de ingenting med inlägget att göra. Men det blir roligare att läsa om det finns bilder mellan inläggen tror jag.

      Nuuu ska jag ta och värma min vetevärmare och lägga mig på sängen en stund under några filtar och med en tidning eller någonting att bläddra lite i.

      Kommentar av sonjac | december 16, 2009 | Svara

  6. Hej igen!
    -kan du inte maila mig din adress – så skickar jag dig min bok. Jag vill verkligen ge dig den! Ett av dina inlägg på min blogg är förövrigt med på baksidan. Dvs citerat. (Mats@Concret.se)

    /Mats

    Kommentar av Mats Andersson | december 16, 2009 | Svara

    • Oj då. Jag blir väldigt glad och väldigt nyfiken. Har mailat dig.

      Hälsningar Sonja!

      Kommentar av sonjac | december 16, 2009 | Svara

  7. I eftermiddag kommer jag och skottar. Jag är en hejjare på det 😉

    Kommentar av Janne Arleklint | december 17, 2009 | Svara

    • Du ska få inviga den nya snösläden 😉

      Kommentar av sonjac | december 18, 2009 | Svara

  8. Hej
    Pannkakor är så gott, helst frasiga med socker. Eller hjortronsylt. 🙂 Skönt att klådan gett med sig och kanske det är bättre att håret inte ramlar av i sjok. Så det inte blir fläckvis menar jag. Jag tycker du kan raka av det när det börjar bli så tunt att det syns igenom. Jag vet inte riktigt hur lång tid det kan ta, det är säkert olika för alla dem som drabbas.. Kram till dig..

    Snön ser vacker ut, men de har inte plogat riktigt bra så man får pulsa sig fram och jag som bara har gympadojjer. Måste nog ut och fota lite imorgon, men jag hoppas att snön är kvar över jul i alla fall iår.

    3 veckor ledigt hurra 🙂
    Kram

    Kommentar av CD | december 17, 2009 | Svara

    • Jaaa… hjortronsylt, helst riktig hemgjord. Men det år ju nästan omöjligt att få tag i om man inte känner någon som åker upp och plockar.

      Ja, ja ja jag går i gympadojor så länge det går, utom då jag jobbar. Där behövs ordentliga kängor med skaft på vintern. Man vet aldrig vad som väntar.

      Åh är du ledig 3 veckor, så skönt. Fast jag är iofs också ledig, till i sommar typ 😉 Hade jag varit lite piggare och inte så infektionskänslig bara 😉

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | december 18, 2009 | Svara

  9. Hej Sonja,
    Precis så föredrar jag också mina pannkakor. Dina ser mycket fina och goda ut. Tänker ofta på dig.
    MVH/Jukka

    Kommentar av JukkaL | december 17, 2009 | Svara

    • Tack Jukka.
      Jo dom blev bra, skulle kanske gräddat lite, lite längre så de blev en aning frasiga också.

      Hälsningar!

      Kommentar av sonjac | december 18, 2009 | Svara


Kommentera

