Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Prickar och klåda

Vy från Egypten i Sims3expansionen. Min sim Tessa tältar nere vid ruinen.

Igår började jag alltså bli prickig och få klåda. Det ser rätt kul ut, men klådan är inte så kul. Det kliar mest runt fot- och handleder. Jag kollade om något av det jag äter/fått har klåda som biverkning och fick fram att morfinet kunde ge det.

Idag hade det minskat lite med både prickar och klåda men jag ringde till Radiumhemmet och pratade först med en sköterska. Hon trodde inte riktigt att det var morfinet utan ett av cellgifterna, taxolen, som var boven. Det hade hänt någonting med beredningen trodde hon, för plötsligt har måna som fått taxol fått klåda 10-14 dagar efteråt. Det stämmer ju bra. En läkare ringde tillbaks till mig och skrev ut elektroniska recept på svag cortisonsalva och Tavegyltabletter som är mot allergisk klåda. Det kostade nästan ingenting alls den här gången. Jag tror jag är nere på 50% av summan nu (högkostnadskort).

Jag åkte till Vallentuna centrum och tog det inplanerade mellanblodprovet på min husläkarmottagning. Det är så smidigt, jag behöver inte boka tid, bara ta en nummerlapp till provtagningen, men det är aldrig någon kö om man bara är lite taktisk då man åker dit 😉

Jag passade på att handla tre hyacinter med små söta julinspirerade ytterkrukor på ICA, och massor av apelsiner på Konsum.

Nu väntar jag på att Janne snart dyker upp. Vi ska till perukmakaren ikväll, kl 16,30. Få se hur det utfallet. Jag har inte börjat tappa hår än, men det kommer nog snart. På torsdag är det två veckor sedan första behandlingen och då ska håret börja lossna. Dessutom ska alla blodvärden vara som lägst nu, därför blodprovet. Men sen vänder det uppåt, och då är det dags för en ny omgång med gift 😉

I slutet på januari har jag två olika röntgenundersökningar inbokade, en skiktröntgen och en magnetröntgen, bägge av samma område, buk och bäcken. När jag får dom här har jag fått tre cellgiftsbehandlingar och röntgenundersökningarna ska ge underlag för hur cellgifterna har inverkat, och då bestäms om det blir operation då eller om jag ska få fler behandlingar innan operationen.

Men jag har ännu inte fått någon tid för inoperering av en venport i halsen nära nyckelbenet. Det är genom en sådan man brukar få cellgifterna. Dom är så starka så de förstår mindre ådror i armarna som man annars får giftet i. Jag har fortfarande ont i den åder i armen som giftet strömmade in i kroppen genom. Man ser att det varit en blödning utefter ådern rätt djupt ner. Men det är inget konstigt eller ovanligt.

december 14, 2009 - Posted by | sims, sjuk

18 kommentarer »

  1. Det ser mysigt ut med tältningen på bilden 🙂

    Jag följer din blogg och allt som händer med dig. Och jag kommer fortsätta med det. Och jag fortsätter hålla min tumme för att allt ska gå så smidigt och bra som möjligt för dig.

    Hoppas det går bra hos perukmakaren!

    Kramar!

    Kommentar av Malin H | december 14, 2009 | Svara

    • Jodå det gick bra hos perukmakaren. Jag hade ingen aning om att peruker ser så extremt naturtrogna ut med olika nyanser i håret och solblekta toppar samt lite lagom slarvig bena och smårufs.
      Det kommer att komma upp bilder när jag tappat håret, borde inte vara långt kvar nu. Hade det inte varit för de där 3% som inte tappar håret hade jag nog rakat av allt redan innan 😉

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | december 14, 2009 | Svara

  2. Hej Sonja, som du ser så följer även svägerskan din blogg. Du är suverän på att uttrycka dig så jag både gråter och småfnissar när jag följer ditt liv just nu.
    Läser och förstår att din Janne tar väl hand om dig, men skulle det vara så, tveka aldrig på att höra av dig.

    Ett tips gällande peruken, varför inte köra på Julia Roberts-stilen i Pretty Women; rött, krulligt o långt? 🙂

    En varm kram till dig o sköt om er.

    Kommentar av Fru Cygnel | december 14, 2009 | Svara

    • Hejsan! Vad kul att du också hittat hit. Jag och Janne kom precis tillbaks från perukmakaren, och det blev riktigt lyckat tror jag. Jag testade bara två, den jag valde är ca 10 cm kortare längd på än jag har, men det kändes helt ok. Färgen är riktigt snygg, inte så mycket grått som jag har nu utan mer som det såg ut tidigare med lite olika nyanser och ”solblekt” i topparna. Svagt, svagt innåtvända toppar och lite, lite lugg, ungefär som jag har nu.
      Den kändes bekväm, men gled lite nu när jag hade så mycket hår under.
      När jag blivit av med mitt riktiga ska Janne få fota lite, både utan och med peruk, så ska ni få se 😀

      Kramar och hälsa familjen! //Sonja

      Kommentar av sonjac | december 14, 2009 | Svara

  3. Hej
    Vad bra att de kom på vad det var som kliade. Fast morfinet kan fortfarande ”hjälpklia” så bli inte förvånad om det inte försvinner helt med klådan. Men å andra sidan kanske kli-medicinen hjälper mot knarkkliandet också 😛 Det tar ett tag att slå i taket på apoteksutgifterna, för det går på någon slags procent, men nu har jag gratis fram till maj, men då har frikortet hos läkaren hunnit gå ut istället 😛

    Min pappa tappade aldrig håret, trots att de varnade om det, så det är tydligen lite olika, däremot blev det lite urtunnat. Han valde då att inte ha peruk, men det är skillnad på herrar med kort frisyr och tjejer ju. Det är ju tur i oturen att du får peruken på vintern, blir ju som en extra mössa, men jag antar att de fixar dem så att de andas och allt sånt praktiskt också. Sen växer ju ditt eget hår ut igen efter behandlingen.

    Det finns faktiskt de som blir mer lockiga av att ha fått cellgifter. Vet inte om det är något du skulle vilja ha, men det kan ju vara bra att veta i alla fall. Pappa var redan så lockig så när hans hår blev tjockare igen var det ingen skillnad på den biten.

    Kul det där med att Janne dokumenterar, kan bli en fin serie vartefter och jag hoppas att du vill dela med dig av den.

    Kommentar av Anna | december 14, 2009 | Svara

    • Visst kan det vara morfinet som kliar, det är ju en lite ovanliga biverkning men folk får den ju. Det verkar som om tabletterna hjälper i alla fall. Prickar, flammighet och klåda känns som en överkänslighet, så då borde det hjälpa med allergitabletter.
      Jag har redan kommit ner i 50% av medicinen, det gör en stor skillnad. Sen tar det tid förstår jag, att få det billigare.

      Jag har börjat tappa mer hår nu. Inte tussvis men det kommer absolut mycket mer i borsten. Jag får se hur det blir. Om jag fortsätter att tappa så här blir det gradvis mer och mer tunt.

      Det här att håret som växer ut igen ser annorlunda har jag också hört från andra. Vad jag förstod det som är det första omgången som är lockig, i annorlunda kvalité och annan färg. Sen när det fortsätter växa blir det mer och mer likt det man brukade ha. Vi får se vad som händer på just mitt huvud 😉

      Kommentar av sonjac | december 16, 2009 | Svara

  4. Tycker de fått in en massa bra i WA, speciellt i Egypten. Det tog ett tag innan jag såg Karnak ruinerna som är på bilden, det ser faktiskt ut som på riktigt fast bara en liten del av templet 😀 Egypten är bäst av världarna.

    Jag håller tummarna för att klådan ska försvinna. Ser nu att du sa att venporten inte är på plats ännu, jag läste nog för slarvigt när jag skrev om det i mailet. Hoppas du får en bra dag och vad mycket snö det kommit!
    Kram

    Kommentar av CD | december 15, 2009 | Svara

    • Det känns verkligen som om det är helt olika människor som utvecklat de olika resmålen. Dom är så väldigt olika, inte bara för det är så olika platser, utan när man tar sig igenom gravar mm är fällorna gjorda på så olika sätt. Det är bra, skulle varit lite trist om man kunde genomskåda allt på väldigt kort tid.
      Jag håller med, jag gillar också Egypten mest. Sen Kina, Frankrike är väl egentligen bara bra för alla olika druvor man hittar och köper, ”jag” som odlar så mycket 😉
      Annars tycker jag fisket är klart bäst i Kina, karparna är helt underbara, för att inte glömma drakfisken 😀

      Just nu kliar det inte så mycket, men igår kväll höll jag på att bli galen 😉

      Kram!

      Kommentar av sonjac | december 15, 2009 | Svara

  5. Hej Sonja.
    -du är verkligen stark. Och jag tänker på dig ofta!

    Se nu till att bli frisk!!!

    /Mats

    Kommentar av Mats Andersson | december 15, 2009 | Svara

    • Jag jobbar på det 😉

      Kommentar av sonjac | december 16, 2009 | Svara

  6. Hej Sonja,
    Robban berättade vad som har hänt och jag vill bara att du skall veta att jag tänker på dig och Janne och ber en liten bön för er varje kväll, för att du skall bli frisk och för att ni skall orka igenom detta på bästa sätt. Sänder dig stora varma kramar, massor av Positiva Tankar och Helande Energi.
    Namaste
    Lotta

    Kommentar av Charlotte Rihamre | december 15, 2009 | Svara

    • Tack ska du ha Lotta. Det värmet 😀

      Kommentar av sonjac | december 16, 2009 | Svara

  7. Ville bara säga att jag följer med vad som händer här i din blogg och att jag håller alla tummar för att allt ska bli bra. Tackar för kommentarerna på mina bilder också.
    /P

    Kommentar av Per | december 16, 2009 | Svara

    • Tack ska du ha själv Per.
      Jag är så glad och tacksam för det positiva stöd jag får genom bloggen.
      Jag tog en funderare på om jag skulle skriva om det här, och bestämde mig för det. Jag har inte ångrat det.
      Klart jag kollar och kommenterar dina bilder i din blogg. Jag gillar dom ju 😀 Inte minst alla underbara ödetorp och andra intressanta platser du gärna dokumenterar.

      Hälsningar Sonja!

      Kommentar av sonjac | december 16, 2009 | Svara

  8. Hejsan,

    när jag läste att alla dina tigrar ”lämnat” dig så beslöt jag att skaffa ett gäng så att det blir lite återväxt;-). Det visade sig att Arek på redbee har till salu så i mellandagarna hämtar jag ett gäng, så till sommaren borde jag ha så att det räcker till oss båda.

    Tänker på dig!
    Kramar Eva

    Kommentar av Eva Ehrnström | december 16, 2009 | Svara

    • Det låter väldigt bra Eva. Jag vet inte om Janne har några kvar i sin butik. Han skulle spara lite, men så kom det ju lite annat mellan och jag har inge lämpliga kar just nu heller.
      Jäkla synd att dom dog, dom var så snygga, speciellt efter jag fick dom där två honorna från dig. Den avkomman blev så snygg så. Det var dom du fick tag på i Arninge tror jag.

      Det som de bruna tigrarna gick i har jag nu sanerat och det går en liten lekgrupp med en liten Corydoras där, duplicareus. Dom är lite mariga att få lek på, men jag har inte bråttom.

      Kramar!

      Kommentar av sonjac | december 16, 2009 | Svara

  9. Väldigt fin bild! DV ser ut att vara väldigt roligt! 🙂

    Kommentar av DT | december 21, 2009 | Svara

    • Det är den, bara man slipper dom blå tomterna 😉 Det är riktigt, riktigt kul att göra uppdragen, speciellt i Egypten, tycker jag.

      Kommentar av sonjac | december 21, 2009 | Svara


Kommentera

