Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Strömming

Igår hann jag inte blogga först och sen orkade jag inte.

Janne och jag åkte ner till Vallentuna centrum och handlade lite till min kyl igen. Bla var filead strömming riktigt billigt, så vi köpte 16 filéer och ströbröd mm.

Sen dubbelpanerade jag dom och stekte strömmingsflundror i riktigt smör och rapsolja. Till det åt vi hemlagat potatismos, oj vad gott det var. Efter den måltiden, och turen till Vallentuna, var jag helt sänkt och orkade inte göra mycket mer än diska.

Jag har fått klåda lite här och där på händer, armar och ben, är det en biverkning av cellgifter tro? Jag känner inte igen att jag skulle kunna få det. Jag ser lite prickig ut också.

Annars händer inte så mycket just nu. Det har blivit lite kallare ute och igår kom lite snö som ligger kvar lite, lite på gräset på några ställen på tomten.

Janne är i stan och kör en kurs för Nikon 😀

december 13, 2009 - Posted by | sjuk

14 kommentarer »

  1. Oj, det där ser gott ut…! Här blir det Ullas hemlagade lasagne idag…mmmm…den är super!
    Vi har fått liiiite snö här också men den är snart borta…men ungarna hann åka lite i pulkabacken här utanföär lite i alla fall…det behövs inte mycket det räcker med lite frost i gräset så dyker de upp i backen. 🙂
    Idag är en innedag här…jag softar och gör minsta möjliga och Ulla pysslar och nu känns det lite som att det är fika på g här…suger i kaffetarmen!

    Steffe

    Kommentar av Steffe | december 13, 2009 | Svara

    • Det är kul det där med ungar och första snön. Ja jag gör inte många knop idag heller, känner mig lite sliten sen igår 😉

      Kommentar av sonjac | december 13, 2009 | Svara

  2. Oj oj oj, strömming med potatismos. Mums!

    Kommentar av elexidor | december 13, 2009 | Svara

    • Ja visst är det gott. Det är så lätt att göra ändå blir det så sällan.

      Kommentar av sonjac | december 13, 2009 | Svara

  3. Frågan är om strömming är allra godast när den är varm, nystekt och frasig, eller när man har lagt in den med ättika, rödlök, kryddpeppar och ett och annat lagerblad? Jag har ännu inte kunnat bestämma mig, trots flitig provsmakning.

    Strömming borde ju vara en sådan där sak som går bra att laga på kokplattan i förarhytten, men frågan är vad avlösande kollega skulle säga om lukten… det kanske går att muta honom/henne/den/det med en strömmingsmacka? 🙂

    /Joakim

    Kommentar av Joakim | december 13, 2009 | Svara

    • Ha! ha! Ja vilken höjdare om det skulle lukta nystekt strömming i hytten då man byter av 😉

      Det är lustigt det där med inlagda strömmingsflundror, väldigt många karlar jag snackat med tycker det är det bästa som finns, men jag har ännu inte hört en kvinna bli så in i hoppsan lyrisk över det, även om alla gillar det. Är det bara en slump eller är det verkligen så?

      Kommentar av sonjac | december 13, 2009 | Svara

      • För att parafrasera Jan Guillou; ”Jag frågade min fru, som till skillnad från mig inte är en man”. Min sambo är nog litet mer förtjust i stekt strömming än inlagd, men äter båda med den största förtjusning.

        Sedan kan vi ju gå in på riktigt esoteriska frågeställningar, som huruvida man skall äta knäckebrödet separat, eller om man skall lägga strömmingen på knäckebrödet och äta potatismoset separat. Det här är allvarliga saker!

        Förresten, om du kan skicka mig en lämplig mailadress, så kan jag skicka dig litet trevliga dieseldoftande foton jag tog häromdagen 🙂

        /Joakim

        Kommentar av Joakim | december 13, 2009

      • Ha! ha! Ja där slår han huvudet på spiken. Fast strömming på knäckebröd äter man väl dagen efter huvudmåltiden, eller kanske tom till frukosten.
        Har skickat ett mail 😉

        Kommentar av sonjac | december 14, 2009

  4. Man kan få klåda av morfin och dess ”släktingar”, så om det kliar är det nog det. Men det går över efter ett tag när du blivit lite mer van vid det, så bara du kan låta bli att klia nu i början så ger det sig av sig självt.

    Jag blev alldeles hungrig när jag såg bilden på din ströming 🙂

    Kommentar av Anna | december 13, 2009 | Svara

    • Åh är det så. Jag kollade på biverkningar på morfin och det ståd att man i sällsynta fall kunde få klåda. Jag ska ringa min kontaktsköterska i morgon ändå. Kanske finns det något som stillar klådan. Jag är alldeles prickig på rätt stora delar av kroppen nu 😉

      Strömming är gott. Jag fick några över igår så jag har ätit idag också, men det blev utan mos, bara kokt potatis med lite smör och salt på. Inte så dumt det heller.

      Kommentar av sonjac | december 14, 2009 | Svara

  5. Den strömmingen var riktigt, riktigt god 😀

    Kommentar av Janne Arleklint | december 14, 2009 | Svara

    • Tackar för berömmet 😀 Är du inte lite förvånad över mina matlagningskunskaper, dom har ju inte direkt visat sig tidigare 😉

      Puss min älskling!

      Kommentar av sonjac | december 14, 2009 | Svara

  6. Vill bara säga att strömmingen ser så god ut så jag dreglar 😀 Jag har alltid haft svårt för strömming för benens skull, det fanns alltid ben kvar speciellt i den man fick i skolan men sist morsan min gjorde strömmingsflundra så smällte den i munnen och var så jäkla gott! Och det fanns inga ben heller.
    Kram

    Kommentar av CD | december 15, 2009 | Svara

    • Ja jag vet. Det fanns en hel del ben i dom här också. Om man gillar strömming så intalar man sig att det inte gör någonting att det är mjuka småben kvar 😉 Och så kan man äta hårt bröd till för att få ner benen 😀

      Kram!

      Kommentar av sonjac | december 15, 2009 | Svara


Kommentera

