Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Vila i frid lilla fisken

Idag när jag kollade igenom alla kar saknade jag en av mina favoriter. En dvärgkardinalhane, minst 5 år gammal med underbara fenor. Jag hittade honom död uppe bland flytväxterna. Han dog antagligen av hög ålder, jag har sett att han tappat muskulatur fast han ätit och fem år är mycket på en sådan typ av fisk som är så intensiv.

Det roliga med dom, Tanichtys micagemmae, är att det är en relativt nyupptäckt fisk och fenorna på hanarna börjar växa ut ordentligt då de är ca två år gamla. Fisken har blivit väldigt populär för den förökar sig lätt, lägger ägg men äter inte upp ägg och yngel i någon större utsträckning om man inte har för mycket vuxna fiskar i akvariet, och har gömställen i form av mycket växter. Den är tålig och behöver ingen extra värmare i akvariet och äter det mesta.

Den här speciella hanen fick jag låna hem till mig för fotografering av Janne Wester som äger och driver Södermalms Akvarieaffär. Janne hade en liten grupp med gamlingar och jag fick behålla den här hanen. Han har fått många avkommor och de största av hans söner hos mig har börjat få förlängda fenor de också. Bilden nedan är avkomma från honom men bilden är inte ny, så fenorna är numera längre på grabbarna.

Och så en bild på hur 37-litersakvariet jag nystartade igår. Det är lite udda mått på det, speciallimmat förstås. Bottenytan är större än höjden för att få stor vattenyta men inte så högt akvarium. Då kommer lyset åt bättre och växterna trivs bättre.Det ska förstås ner lite mer växter senare, någonting småvuxet.

Jag är rätt slut i ryggen nu, fast jag försökte vara så försiktig då jag höll på och pausade. Så idag blir det inte några större ansträngningar för ryggen 😉

december 11, 2009 - Posted by | akvaristik

12 kommentarer »

  1. Jag fattar inte hur du kan hålla reda på allting…namnen på dem (artnamnen), och hur gamla de är i de olika akvarierna o.s.v. o.s.v.
    Taniktys micagimmae…bara det…och det är bara en art/namn…sen har du väl ett otal andra sorter…aja fattar det bara inte!

    Kommentar av Steffe | december 11, 2009 | Svara

    • He! he! Jag var faktiskt tvungen att kolla upp stavningen på just den här firren. Men när man håller på lite mer seriöst med odling måste man hålla reda på vad man har, och hur de fungerar. Latinska namn är det enda rätta då, populärnamnet ändras och är ofta helt missvisande. Vad man inte vill ha är bastarder, korsningar mellan olika arter som är för närstående så det är möjligt med förökning. Man kan förstöra så mycket om man sedan säljer eller byter bastarder så de kommer ut i omlopp.

      Tanichtys finns det två olika av. Den här och den betydligt mer kända albonubes, kardinalfisk, som är en av de äldsta fiskar som hållits i akvarier. Dom är precis lika tåliga och lätta att föröka. Jag tror de flesta som hållit på med akvarier haft kardinalfisk någon gång.

      Jag samlar på krukväxter också, Hoyor, eller sk porslinsblommor. Det finns hundratals olika och inga svenska namn så där är det bara latinska namn som gäller 😉

      Men latinska fågelnamn är jag inte alls bra på.

      Kommentar av sonjac | december 11, 2009 | Svara

  2. Vackra fiskar, har aldrig varit intresserad av akvariefiskar men det är vackert att titta på. Vi hade en granne för många år sedan, vars son hade ett helt menageri i ett rum. Allt från vandrande pinnar till kameleonter. Men inga fiskar tror jag. Håller med ovan, men man lär sig ju mer man håller på med något, även ovanliga namn 😀

    Kommentar av CD | december 11, 2009 | Svara

    • Precis så är det. Jag har inte lärt mig namnen för det är kul utan nödvändigt. Men visst tappar jag bort namn också, speciellt om det är en fisk jag haft tidigare med väldigt konstigt namn. Då är det bara att kolla upp ett fisklexikon igen.

      Kommentar av sonjac | december 11, 2009 | Svara

  3. Håller med CD, det är fint att se på bilderna, även om jag inte är någon potentiell akvarieägare själv. När det gäller det där med om man tar lätt eller inte på en sjukdom tycker jag att du gör helt rätt i att låta allt ha sin gilla gång. Går man och grubblar blir man nog fnoskig i längden, så det där med att inte vilja veta är nog rätt ok det också. De undersöker säkert allt noga när du är där i alla fall. Ju vanligare tillvaron kan bli, desto bättre tror jag du mår. Ha en skön helg!

    Kommentar av Anna | december 11, 2009 | Svara

    • Hoppas du får en fin helg själv Anna 😀

      Kommentar av sonjac | december 11, 2009 | Svara

  4. fina fisken det här ju! 🙂 har du inga guppy??? eller du har kanske den modernare varianten ”groupies” ??? 🙂

    Kommentar av vastkustenfoto | december 11, 2009 | Svara

    • Ha! ha! Nej det är väl bara musiker som har ”groupies” 😉
      Men jag har guppys, givetvis en vildform 😀

      Kommentar av sonjac | december 11, 2009 | Svara

  5. Rackans så fina de var då… har faktiskt inte haft kardinalfiskar någongång, kanske för att jag sällan sett några i affärerna häromkring.
    Ha en trevlig helg…

    PS: Mycket jobb med akvarium, fast det brukar jag prata tyst om. Svågern blev smått chockad över alla ”inventarier” som ingick, när han fick äran att hämta ett ”Blocket akvarium” till mig.

    Kommentar av Lilla Damen | december 11, 2009 | Svara

    • Ja det är därför man har en bra hylla som akvariet står på… och kan gömma alla prylar inne i 😉

      Kommentar av sonjac | december 11, 2009 | Svara

  6. dom är veerkigen fina!

    Kommentar av MariaH | december 11, 2009 | Svara

    • Och lättskötta 😀

      Kommentar av sonjac | december 12, 2009 | Svara


Kommentera

