Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

En avverkad surdeg

Corydoras duplicareus

Jag tog äntligen itu med en gammal surdeg i form av ett akvarium. Det har stått igång fullt med växter men inga fiskar eller räkor en längre tid. Jag har tänkt att jag skulle tömma det helt, sanera och lägga i helt ny sand, växter mm och göra en nystart på det. Idag satte jag igång. Akvariet är inte större än 37 liter och jag kopplar en slang direkt till duschblandaren så slipper jag bära några vattenhinkar alls. Ändå fick jag ta pauser var 10e minut och lägga mig på sängen och vila.

Men nu är det klart och jag tog en extra funderare på vad jag vill ha däri. Jag skulle kunna stoppa ner hela yngelgänget då de växer till sig, men dom är alldeles för små än så länge. Några posthornssnäckor fick i alla fall flytta in direkt, en brun, en blå och två rosa.

Sen kom jag på att jag kan ju släppa ner några av mina lite ovanligare pansarmalar och kanske få lek på dom. Pansarmalar är inte helt lätta att se könskillnad på. Inte de här i alla fall. Honorna brukar vara något rundare om buken medan hanarna är mer konkava. En fick jag tag i två honor och enhane. Egentligen borde det vara tvärt om, två hanar/hona eller tre hanar/två honor. Jag är lite dum som stoppar ner dom direkt, men jag tog gammalt filtermedia och tryckte ner i det nya ryggsäcksfiltret. Jag får hålla lite extra uppsyn ifall de börjar flämta, då gör jag vattenbyten direkt.

Malarna har lite nedslitna skäggtömmar, men jag hoppas på att de växer ut igen i det nya karet.

Jag tog även en promenad till ICA ikväll. Nu kommer jag nog att sova gott hoppas jag.

december 10, 2009 - Posted by | akvaristik

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

