Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Döden lurar, lura döden…

Ibland kan döden komma på en rosa cykel 😉

En del av er som läser här och inte känner mig kanske tycker att jag inte tar min sjukdom på allvar… att jag stoppar huvudet i sanden och skojar bort allt. Så är det inte. Jag har fått en procentsiffra av min läkare som opererade mig, och den är inte 100%. Men den är tillräckligt bra för att jag ska må bra.Jag har större chans att bli bra än det är att vinna 25 kr på en trisslott 😉

Men lite stoppar jag huvudet i sanden. Jag tänker inte fråga någon annan läkare om andra siffror, inte just nu i alla fall. Sen är det en sak som jag är lite orolig för men inte vill veta just nu… varför har det bildats sådana mängder med vätska inne i lungsäcken… nej, jag vill inte veta just nu.

Men det verkar som om vätskebildandet har om inte avstannat helt så i alla fall slutat produceras så snabbt. Viktraset har också avstannat. Jag har tom gått upp lite, lite. Nu är ju det rätt svårt att säga om det visar på att jag går upp eller ner. Jag vet inte om det är enbart fett/muskulatur eller vätska som försvinner men vågen stannade på 64 i morse.

Igår var jag så pigg på fm och grejade med allt möjligt, satt och spelade Sims3 några timmar också. Men framåt eftermiddagen blev jag trött igen och låg mest och slumrade i halvdvala på sängen till midnatt. Då gick jag ut en sväng. Jag tog en promenad runt området jag bor i, det tog 45 minuter i väldigt sakta mak och var skönt. Men jag hade svårt att somna sedan, fast när jag väl somnat sov jag rätt bra ända till 09.

december 10, 2009 - Posted by | sjuk

22 kommentarer »

  1. Din styrka och inställning är imponerande, jag håller alla tummar jag kan!

    Kommentar av Micke | december 10, 2009 | Svara

    • Tack Micke, alla snälla ord värmer 😀

      Kommentar av sonjac | december 10, 2009 | Svara

  2. Ibland är det bättre att veta mindre än mer, för att må bra och det kan bli för komplicerat om det är olika besked man får. Jag har inte känt dig länge Sonja men känner att du har rätt inställning. Vår älskade Grim gör sig bra på sin rosa cykel 🙂
    Kram

    Kommentar av CD | december 10, 2009 | Svara

    • He! he! Ja Grim sitter fint där när han älgar runt stan på jakt efter nya själar att skörda 😉 Fast egentligen är han ju rätt snäll 😀
      Jo visst, du slår huvudet på spiken, det är det där med motstridiga besked som inte är roligt.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | december 10, 2009 | Svara

  3. Tycker att du är klok Sonja!

    Kommentar av MariaH | december 10, 2009 | Svara

    • Då har jag lärt av dig. Du är den klokaste människa jag vet, det har jag sagt förut… klok som en uggla 😉

      Kommentar av sonjac | december 10, 2009 | Svara

  4. På Triss är det ju vinst varje gång så det låter som en riktigt bra prognos 🙂

    Jag kommer ihåg att jag fick ”Biblioteksförbud” av min behandlande läkare. Fattade inte riktigt vad han menade först men det gick upp för mig att det var ett seriöst tips jag fick. Det händer så mycket med behandlingar och prognoser och böckerna på biblioteken är ofta föråldrade så man är i princip utdömd i förväg om man söker information där. Var jag tvungen att ta reda på mer information än han kunde delge skulle jag surfa på nätet istället 🙂
    Jag har följt hans råd men har kollat lite i litteraturen nu när jag har fått lite distans till sjukdomen och man blir imponerad vad mycket det har hänt på 10-20 år bara.

    Kommentar av elexidor | december 10, 2009 | Svara

    • Du det där var ett vist tips. Jag fick lite varning för att kolla för mycket på nätet, eller i alla fall kolla vilka sidor fakta finns på. Det är också klokt.
      Fast det är mer Janne som letar fakta, sen berättar han väl valda delar om t ex exakt hur olika kemoterapibehandlingar inverkar på cancerceller. Det är riktigt intressant.

      Jag tänkte på dig och era trisslotter och milkshakes när jag jämförde 😉

      Kommentar av sonjac | december 10, 2009 | Svara

      • Javisst ja, jag glömde att det kanske är ett manligt drag att söka både onödig och nödig fakta…:)

        En annan sak jag tänkte på. Jag vet inte hur din cytostatika fungerar och hur blodvärdena påverkas men om du riskerar att få Trombocytopeni kan jag tipsa om att köpa ut en påse med Oraclean. En slags skumgummitandborstar som funkar bra i stället för vanlig tandborste under en begränsad tid när man blöder lätt.
        Jag fick även utskrivet något som heter Tranexamsyra som motverkar blödningar lite, och som satt bra när blödningarna var som värst mellan blodtransfusionerna.

        Du vet att du får maila om det något jag kan bistå med hoppas jag 🙂

        Kommentar av Elexidor | december 10, 2009

      • Aha, ja jag har fått höra att slemhinnorna kan bli ömtåliga. Jag snyter lite blod och blöder lite då jag joxar med tandtråden på kvällarna. Men det är absolut ingen fara än. Tack för tipset.

        Kommentar av sonjac | december 10, 2009

  5. Ha, den bilden väcker minnen från barndommen!

    Den allra finaste cykel man kunde ha när jag växte upp var en DBS… jag fick ingen, utan en av märket FramKing!
    DBS… vad de tre bokstäverna egentligen stod för vet jag inte, men jag minns vad vi sa när vi retad gallfebern på de som hade en cykel av det märket 🙂

    Mvh Lilla Damen

    Kommentar av Lilla Damen | december 10, 2009 | Svara

    • Åh, jag tjatade till mig en sådan där minicykel. Helt värdelös. Den fällde ju ihop sig när man cyklade ibland 😦 Jag har för mig att jag blev tvungen att linda en massa eltejp runt delningsmekanismen för att våga cykla 😀

      Kommentar av sonjac | december 10, 2009 | Svara

  6. Jag tror det är viktigt att ha en positiv inställning, och att man kan påverka mycket bara med tanken. Dessutom kan man ju behöva lite extra energi när man är sjuk – som man ju får om man utstrålar positivitet själv. Sen hur man känner sig när man sitter ensam hemma, det är en annan sak…
    Sen kan man ju inte ta in mer information än man orkar med just för tillfället! Det är nog bra att stänga ute lite ibland, tills man känner sig redo att ta in det.

    Kommentar av Anna (taiyo) | december 10, 2009 | Svara

  7. Döden har inte en chans på dig Sonja, du är alldeles för positiv och pigg på livet.
    Sedan vet han att han skulle få Janne på sig också och då cyklar han omkull.
    Kanske får det bli lite kärlek på lasarett ett tag, men du är nog snart ute och skrämmer fåglar i skogen igen.

    Kommentar av Anden | december 10, 2009 | Svara

    • Japp, jag hoppas på lite fågelskrämslor Anden 😉

      Kommentar av sonjac | december 10, 2009 | Svara

  8. Humor måste till för att man ska klara en sådan här pärs! Humor är inte samma sak som att stoppa huvudet i sanden, det är en fråga om överlevnad. Humor kan göra underverk, det tror jag på.

    Jag håller tummarna varje dag för dig Sonja!!!

    Kramar!

    Ps Bilden på döden är lite läskig… men inget att ta på allvar om han kommer på en rosa cykel 😉

    Kommentar av Malin H | december 11, 2009 | Svara

    • Tack Malin. Den här döden, The Grim, kommer förstås från mitt Sims3. Han hämtar lite själar när deras tid är ute, men annars är han en hygglig person, och cykeln är ju väldigt rolig 😀

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | december 11, 2009 | Svara

  9. Jag håller med Malin! humor är viktigt, inget att gömma sig bakom eller så men en viktig dela att hålla humöret uppe! Det lilla jag känner dig verkar du vara fruktansvärt envis och dessutom en väldigt positiv människa! Och tankarna går ofta till dig Sonja!

    Kommentar av vastkustenfoto | december 11, 2009 | Svara

  10. Hej Sonja!
    Hittade till din blogg via Terjes. Min man har cancer och folk säger att han ej verkar ta så allvarligt på det hela. Det gör han..fast han inte kanske alltid visar det. Vi lever på så som vi alltid gjort, så gott som det går. Det är som det är och vi kan inte göra annat än att försöka lita på läkarvetenskapen.
    Jag läste några kloka ord som jag tycker är tänkvärda:
    ”Ge mig modet förändra det jag kan förändra.
    Ge mig styrkan acceptera det jag inte kan förändra.
    Ge mig visheten att förstå skillnaden”
    Jag hoppas det går bra för dig, och att du har humorn i behåll. Den behövs!
    Mina tankar går till dig!
    Mvh
    Erika

    Kommentar av Erika Ahlberg | december 13, 2009 | Svara

    • Tack Erika. Det är väldigt tänkvärda ord.
      Jag hoppas det går bra för er.

      Hälsningar Sonja!

      Kommentar av sonjac | december 13, 2009 | Svara

  11. Sonja, min kära parhäst från RB! Jag har precis fått veta vad som hänt dig. Tänker på dig massor och vill inget hellre än att du ska komma tillbaks till ditt rätta jag igen. Är inte van att titta runt så här på bloggar, men jag ser att du har många vänner som stöttar och uppmuntrar. Dessutom är det härligt att se att du har en sån stark kämparglöd. Fortsätt så! Jag kommer att titta in här igen för att se hur det går för dig. Och du; Vilka FANTASTISKA foton du har tagit! Tack för att du delar med dig av dem. Massa kramar från Astrid

    Kommentar av Astrid Hermelin | december 14, 2009 | Svara

    • Tack Astrid! Vad trevligt att se att du hittat hit. Jag har inte alls deppat ihop än, jag hoppas förstås också att det ska gå bra till sist. Kul att du gillar mina bilder.

      Kramar!

      Kommentar av sonjac | december 14, 2009 | Svara


Kommentera

