Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Den galna sängen…

Efter ännu en dålig natt med sömn i entimmesintervaller börjar jag piggna till nu framåt em. Jag ställde mig på vågen och ser att jag gått ner 9 kg jämfört med när buken var som störst. Det är inte bara vätska som försvunnit utan tyvärr en del av mina kurvor som jag tycker mycket om 😉 Jag måste försöka få i mig mer mat med mer kalorier.

Nu måste jag skriva om ytterligare en rolig sänghändelse på Karolinska. Det här hände inte nu sist jag låg inne utan en av gångerna tidigare.

Jag och sängen hade varit på en undersökning, lungröntgen eller ultraljud någonting… och en trevlig vaktmästare skjutsade tillbaks oss till min avdelning. Vi pratade som sjutton och när vaktisen fickparkerat sängen på min plats hojtade jag. Tack för skjutsen.

Precis när han försvann ut genom dörren kände jag hur fotänden på sängen höll på att höjas. De flesta sängarna har en fjärrkontroll på en sladd som vi patienter kan manövrera. Man kan höja och sänka hela sängen samt huvud- och fotände var för sig. Nu hade fjärrkontrollen kommit i kläm mellan mellan huvudgaveln och väggen med fotände uppknappen intryckt.

Fotänden höjde sig mer och mer och jag fick en flachback från någon Kalle Ankafilm om att liksom fastna inne i sängen som en brödskiva i en rost 😀

Jag kravlade mkig ur och försökte dra ut sängen från väggen men hjulen var låsta och jag visste inte riktigt hur jag skulle lossa dom, så det var bara att sticka ut huvudet genom dörröppningen och hojta: Hjälp, min säng har blivit galen! Gissa om den personal som kom hastande skrattade åt mig då hon såg sängen 😀

Efter den gången ser jag till att jag har total kontroll på fjärrkontrollen då jag är ute och åker med sängen mellan olika avdelningar/undersökningar 😉

december 7, 2009 - Posted by | sjuk

12 kommentarer »

  1. Haha, vilken härlig historia, jag kan se det framför mig också 🙂

    Kommentar av Anna | december 7, 2009 | Svara

    • Jag skrattar gott åt det fortfarande 😀

      Kommentar av sonjac | december 7, 2009 | Svara

  2. Din kropp må ta stryk av det du drabbats av – men din humor gör det inte! Hälsningar från Sst.

    /Jan L

    Kommentar av Jan L | december 7, 2009 | Svara

    • Tack Jan! Nej jag tror inte ni slipper min lätt sjuka humor så lätt 😉

      Hälsningar från Kgl! //Sonja

      Kommentar av sonjac | december 7, 2009 | Svara

  3. Tur att man inte sover i något sådant teknikens underverk. Verkar iofs skönt att få vara instängd i sängen, men så småningom blir det väldigt besvärligt… 😉

    Skönt att behandlingen kommit igång. En dag kommer du att vara många erfarenheter rikare och en ännu visare kvinna. Kul att se några nytagna akvariebilder och läsa om yngelkullen (säger man så?).

    Hälsningar
    Staffan

    Kommentar av Staffan H | december 7, 2009 | Svara

    • Så länge man har kontroll över sängen själv är det helt underbart att kunna höja huvudänden då man ska läsa, och lite på fotänden. Skönt att kunna styra själv när man ligger där istället för att behöva be om hjälp hela tiden.

      Visst heter det yngelkull. Jag har fotat lite andra akvariebilder igår och idag, kommer upp så småningom.

      Hälsningar!

      Kommentar av sonjac | december 8, 2009 | Svara

  4. Dubbelvikt säng får mig att tänka på en kul film som jag tror heter ”Potatishandlarens dotter”.

    9kilo… fast vätska väger mer än man tror.
    Fick för några år sedan hastigt och lustigt blodförgiftning, och när jag började nyktra till efter två dagar på sjukhus… kom de dragande med en våg!
    7kilo tyngre hade jag blivit… Det bubblade inte i öronen, men prasslade destomer i lungorna, om man säger så.

    Ha det så bra du kan!
    Mvh Lilla Damen

    Kommentar av Lilla Damen | december 8, 2009 | Svara

    • Åh jag vet precis vilken film du menar, Molins ”Potatishandlaren”. Helt fantastisk, allt han gjorde var ju bra förresten. Lassgård var sååå bra i den, och Hirdwall, han är ju alltid bra 😀 Jag har sett den flera gånger och älskar den.

      Jo jag har också haft det där prasslandet i lungorna, märkligt ljud.

      Tyvärr är det inte bara vätska som försvinner, mina bröst har minskat flera kupstorlekar 😦 För att inte tala om rumpan… 😦 Jag vill ha tillbaks mina kurvor 😉

      Hälsningar!

      Kommentar av sonjac | december 8, 2009 | Svara

  5. Jag tänkte direkt på ”potatishandlarens dotter” också…..synd du inte hade Janne med dig i sängen!
    Du får gärna ta över lite ”kurvor” från mig, man ser snart ut som något Zorn har målat!

    / Gunilla

    Kommentar av Gunilla Falk | december 8, 2009 | Svara

    • Jamen Zorns kullor är ju oerhört vackra 😀
      Men visst har jag varit störd över att min midja blivit vidare en längre tid, jag undrar hur länge de här ”monstrena” har vuxit inne i min buk egentligen.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | december 8, 2009 | Svara

  6. Jag ler brett… Visualiserade en bild på dig där i sängen hehe. Kram!

    Kommentar av Malin H | december 8, 2009 | Svara

    • He! he! Ja det var för roligt, speciellt minen hos hon som kom in och undrade vad jag hojtade om 😉

      Kram!

      Kommentar av sonjac | december 8, 2009 | Svara


Kommentera

