Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Tack Dan

Både Janne och Gerhard var och hälsade på mig idag. Gerhard hade med bilden från Lavén, och det visade sig att jag gissat helt fel. Det är ju den mest underbara inramade akvarell på en tuff tofsmes som han målat till mig. Jag är så glad och rörd, och på baksidan hade grabbarna på NFF-träffen på Big Ben skickat en hälsning.

Fotot på akvarellen är skit, jag kan inte fota med blixt sådär och ville inte vänta till imorgon då jag kunde fota med naturligt ljus istället. Men det visar tillräckligt hoppas jag.

Janne hade med Brutus nya fågelbok, Att överleva dagen, vackert signerad. Jag har bara orkat bläddra lite och läsa någon enstaka textrad, men det är en praktbok som kommer att glädja mig länge då jag tar fram den och läser ordentligt och njuter av bilderna.

Sen åkte Janne och jag till Vallentuna centrum. Jag skulle på apoteket och hämta ut tabletter och något mot den förstoppning jag fått av tabletterna. Men jag har mindre ont nu när jag vågar ta mer av tabletterna.

Vi handlade lite mat till mitt kylskåp också.

Jag hade även fått kallelsen till Radiumhemmet. 1a dec, tis nästa vecka alltså. Men på måndagen innan ska jag till husläkaren och ta ett gäng blodprover så resultaten finns på Radiumhemmt då jag kommer dit. Jag trodde att jag skulle ta en massa prover där, men det är ingen idé att fundera på varför. Det visar sig på tisdag.

Det är skönt att det är på gång igen. Jag har kännt att det varit lite jobbigt att vänta.

november 25, 2009 - Posted by | sjuk

22 kommentarer »

  1. Uschiamejan vilket elände du har råkat ut för. Jag håller tummarna och varvar T44:an litet extra för att du snart skall få komma igång med din behandling!

    /Hälsar fotointresserade lokförarkollegan Joakim i Tm

    Kommentar av Joakim | november 26, 2009 | Svara

    • Åh det är nästan så jag kan höra alla cylindrar 😀
      Du, jag har Siv som min gruppchef på pendeln, henne känner du väl?

      Hälsningar!

      Kommentar av sonjac | november 26, 2009 | Svara

      • SJ? Jodå, henne känner jag, och hon lär nog kunna berätta ett och annat om mig också. Jag tycker fortfarande att hon fegade ur, som inte målade damernas omklädningsrum i Tm sådär härligt tjejigt knallrosa med små blommor… fast sist jag sade det till henne fick jag springa för livet sedan… 😉

        /Joakim

        Kommentar av Joakim | november 26, 2009

      • Joakim, det är precis den SJ som du menar. Jag ska fråga henne om omklädningsrummet då jag pratar med henne nästa gång. Hoppas jag kommer ihåg det bara 😉
        Hon hade bara gott att säga om dig.

        Kommentar av sonjac | november 26, 2009

  2. Det där är en vanlig variant numer… dvs att man ska ha tagit proverna innan man kommer till doktorn. I annat fall blir Herr doktorn put…
    Men det utesluter inte att de tar nya eller kompliterande prover igen…

    Kommentar av Lilla Damen | november 26, 2009 | Svara

    • Aha, ja då blir det nog fler prover där på tisdag.
      Tack för infot 😀

      Kommentar av sonjac | november 26, 2009 | Svara

  3. Vilken fin akvarell!
    Skönt att du har mindre ont nu, hoppas allt går bra.

    Kommentar av Micke | november 26, 2009 | Svara

    • Ja visst är den vacker. Jag älskar fåglar 😀

      Kommentar av sonjac | november 26, 2009 | Svara

  4. Men vilken underbar akvarell! Du är värd det Sonja!

    Lycka till nu 1 dec! Tänker på dig!

    Kram

    Kommentar av Malin H | november 26, 2009 | Svara

    • Den är så underbar. Den är helt nymålad också. Tofsmesar är riktigt tuffa. Jag hade en som mer eller mindre bodde på min jordnötsmatare mot slutet av förra vintern. Men dom är rätt skygga, eller i alla fall var den det.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | november 26, 2009 | Svara

  5. Oj vilken härlig bild du har fått. Ja, det är fina fåglar. Jag pratade med jobbet i dag och tycker att man får väldigt fint stöd när man är sjuk därifrån. De väntar och hoppas på att man ska bli bra. En del arbetsgivare är inte lika roliga, och det sista man behöver är ju att oroa sig för en grej till, men du får säkert lika fint stöd du med.

    Torkade aprikoser är bra för magen förresten, minns inte om jag har sagt det. Nästan bättre än katrinplommon och inte lika kletigt heller.

    Jag tror att det är så att de vill ha blodproverna så att de kan ställa in behandlingen rätt så att den blir så effektiv för dig som möjligt.

    Kommentar av Anna | november 26, 2009 | Svara

    • Jag fick förklarat för mig att tabletterna gör att tarmen står still, då hjälper inte ”vanliga” bulkmedel så bra. Jag testade både katrinplommon och krossade linfrön med dåligt resultat. Men det här pulvret, som man blandar ut i vatten, verkar bättre.

      Jag känner ingen oro för dom på jobbet. Mer att försäkringskassan ska djävlas längre fram. Men det är nog inga problem ännu i alla fall.

      Mm, jag fick förklarat att första besöket på Radiumhemmet ska det tas prover, men det har tagits en massa redan innan. Sen ska dom berätta hur behandlingen kommer att gå till men det ska inte vara någon behandling som börjar precis på tis utan någon/några dagar senare.
      Men det visar sig på tisdag hur dom tänkt. Jag hoppas ju lite på att dom kör igång direkt iom dom fått färska prover redan innan.

      Kommentar av sonjac | november 26, 2009 | Svara

  6. Sonja!
    Vi är inte på minsta vis bekanta, men jag vill bara tala om att jag tycker din blogg är riktigt mysig och bra och att jag blev så ledsen när du talade om att du var sjuk och att det var den där ”helvetesdjävlaskitsjukdomen” som jag inte ens vill skriva namnet på. Jag har alldeles för mycket erfarenhet av den och vill bara ge dig styrkekram och klappa om dig och önska dig ett fullt tillfrisknande så du får fortsätta med alla dina intressen som du delar med dig så humoristiskt av här på bloggen. Varm kram från en tant/farmor som också älskar fåglar.

    Kommentar av Anne-Cathrine | november 26, 2009 | Svara

    • Tack vad rar du är Anne-Cathrine. Det betyder väldigt mycket för mig att få uppmuntrande ord och tankar. Det gör att det känns lättare.
      Härligt med fler som älskar fåglar.

      Kram! //Sonja

      Kommentar av sonjac | november 26, 2009 | Svara

  7. Ja här sitter jag i Värmland och tänker på dej Sonja. Verkligen en fin blåmesbild! Skulle vara kul att få se den i dagsljus också. Brutusboken skulle jag också ha köpt mej men … jag lyssnade på Brutus på fredagen iaf. Det var underbara bilder han visade! Både vackra och komiska samt en hel del etologi. Verkligen värt en Stockholmsresa.
    Ha en fin helg nu och hoppas att magen kommer igång, det känns så mycket bättre då.
    *kramar om* /Iréne

    Kommentar av Iréne | november 27, 2009 | Svara

    • Jag har sett tre eller fyra föredrag/bildvisningar med Brutus och dom är alltid bra. Han är rolig, kunnig och generös med fakta och info.
      Psst… det är en tofsmes på akvarellen 😉

      Jodå, nu är magen igång riktigt, riktigt ordentligt… nästan lite för bra 😉 Men mycket hellre det än tvärtom.

      Kramar!

      Kommentar av sonjac | november 28, 2009 | Svara

      • Javisst är det en tofsmes ….. *suckar leende*.

        Har du ställt dej upp, slagit näven i bordet och sagt att nu har jag väntat nog!! Du ska inte behöva vänta så här länge, fundera och äta piller ….. *puffar på*.

        Kommentar av Iréne | november 29, 2009

    • Nej, jag har inte väntat på någonting i onödan. Allt har gått så fantastiskt fort. Eftet titthålsoperationen skulle proverna de tog av knottrorna/tumörerna analyseras och exakt rätt kemoterapibehandling bestämts. Det skulle ta 2-3 veckor och det är precis vad det tagit.
      Inte vet jag om de gör odlingar och ser hur det reagerar eller så… men inte sjutton maskar de inte. Det finns 200 olika behandlingar, så det är viktigt att få rätt från början.
      Men att det känns jobbigt, det är bara att stå ut. Jag får den hjälp jag behöver, min kontaktsjuksköterska ringer flera gånger i veckan och undrar hur jag mår och om jag behöver hjälp med någonting 😀

      Dessutom ringer min gruppchef från jobbet och undrar hur jag mår och erbjuder hjälp med vad jag vill, behöver inte ha med jobbet att göra. Fast vad det skulle vara kan jag inte komma på. Alla är så snälla.

      Kramisar! Sonja

      Kommentar av sonjac | november 29, 2009 | Svara

      • Då så Sonja … härligt ändå att se att du har bra kontakt och att de tydligen förklarar saker och ting bra samt att du har en fin kontakt i en egen kontaktsjuksköterska.
        Man hör så konstiga saker om sjukvården men ofta hur effektivt patienter ändå mötts och att allt fungerar. Det var väl min önskan att få se att din behandling börjar så fort som möjligt … underbara du som ”lugnar” mej …
        Önskar dej allt gott!! *kramar om*

        Kommentar av Iréne | november 29, 2009

      • Jag håller med dig till 100%. Jag har hört och läst så mycket sk-t om svensk sjukvård, men det jag mött nu är helt underbart.
        Förutom att alla jag träffat på är så trevliga och intresserade så är det kontaktsjuksköterskan jag tycker mest om. Hon jobbar må-fr, och jag kan ringa direkt till henne, om hon är upptagen för tillfället så ringer hon tillbaks så fort det går. Hon har koll på alla papper och fixar tider till t ex en dietist som hon vill att jag pratar med. Det kan vara svårt att veta precis vad som är det vettigaste att äta när man inte får i sig så mycket och aptiten försvinner.
        Den har inte försvunnit än, men när jag börjar behandlingen kan man må rätt risigt, även om inte alla gör det.

        Folk överhuvudtaget är så snälla. ”Min” akvariehandlare sa att jag behöver bara ringa om jag behöver någonting till fiskarna så kör han hem det till mig.
        Och idag fick jag erbjudande om hjälp med vattenbyten i mina akvarier. Men det gör jag med slang direkt kopplad till duschblandaren så det är inte jobbigt. Men hade jag bytt med hink, det hade inte fungerat.

        Kram! //Sonja

        Kommentar av sonjac | november 29, 2009

  8. Om tofsmesar är tuffa så är du en också – för du är tuff Sonja!!

    Kramar om!

    Kommentar av Malin H | december 2, 2009 | Svara

    • Hi! hi! Kanske därför jag fick en 😉

      Kommentar av sonjac | december 4, 2009 | Svara


Kommentera

