Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Dammråttor och morfin

Jag har legat och studerat min koloni med livskraftiga dammråttor en tid nu. Dom är stora och förökar sig med en rasande fart så idag kom det till ett avgörande. Antingen börjar de betala hyra eller så flyttar de… och alla vet ju hur svårt det är att få in hyra från dammråttor så det alternativ som fanns kvar var vräkning.

Jag äter vanliga alvedon och ibumetin var 6e timme men har också en starkare tablett med morfin i som jag kan ta om dom andra inte riktigt fungerar.

Så jag tog en sådan tablett, väntaden en halvtimme medan jag lade upp min strategi inför kriget mot dammråttorna. Sen hämtade jag mitt hemliga vapen… dammsugaren 😀 Dammråttorna krigade tillbaks för fullt och försökte gömma sig men jag lyckades få ner deras antal betydligt. Nu tror jag de håller sig lite lugnare en tid och inte är fullt så orädda och obstinata 😀

I förmiddags såg jag en underbar film till, Bagdad Café. Jag brukar köpa på mig lite DVD ibland när jag hittar billigt, men jag brukar inte ha tid att titta på dom. Så nu har jag en liten samling med godbitar.

Jag har svårt att sitta vid datorn mer än några få minuter i taget. Det är ryggen ända uppifrån och ner som gör grymt ont. Jag gissar att det är för jag legat mer eller mindre orörlig så pass länge nu. Jag har lite dålig rygg och måste hålla igång med åtminstone ordentliga promenader regelbundet, men det har blivit dåligt med det 😉 När jag tagit mig igenom det här borde jag göra slag i saken och börja styrketräna lite. Jag har tänkt på det länge, och håll på då jag jobbade på förra jobbet. Vi hade en lokal med redskap där som personalen hade fri tillgång till.

november 20, 2009 - Posted by | sjuk

7 kommentarer »

  1. Hej Sonja,
    Som du kanske vet är jag sjuk själv och man har inte så himla mycket energi då. Så jag har missat att du är dålig, såg det först i dag när jag tittade i Jannes blogg för att läsa hur det gått på mässan. Det var inte så kul att få höra förstås, det är aldrig roligt när någon blir sjuk, men jag tror att det kommer att gå bra för dig och jag ska hålla alla tummar förstås.

    Äter själv morfin (helt paj i ryggen och väntar på operation) och det är rätt ok, man blir lite avtrubbad och lite glömsk, men inte direkt påverkad eftersom det istället går ut till värken och tar hand om den, så var inte rädd för att vara smärtfri, det låter bara mer dramatiskt än det är med ordet morfin. Men det brukar alltid vara bättre att röra lite på sig med smärtstillande, än att sitta still och lida, och i förlängningen är det säkert bättre så för din egen rygg också.

    Du får jättegärna ringa om du behöver prata av dig, jag är ju hemma och har tid att lyssna, även såna tider när andra kanske måste sova, eftersom jag själv är sjukskriven (visst är det trist, man får ju stora dåndimpen mellan varven, tur att det finns filmer att se och böcker att läsa, men till sist blir det ju trist det också). Jag är uppe rätt sent, måste jag sova stänger jag av mobilen, är den på innebär det att jag är vaken och att det är ok att ringa till den, så behöver du prata klockan tre på natten är det bara att prova då också. Jag lovar, jag skriver inte sånt om jag inte menar det.

    Min pappa fick lungcancer förut och fick cellgifter. Man blir väldigt trött av det, han sov mest bara bort den tiden, men han blev bra och det kan väl vara skönt att höra. Sjukvården har ju gått framåt enormt mycket på det här området och de flesta blir ju helt återställda. Janne skrev att du har mycket jävlaranamma och det tror jag också, jag tror att det här kommer att bli jättebra i slutänden, även om det är kämpigt just nu. Bit ihop, vi är på din sida allihop (utom dammråttorna kanske 😛 ).

    En stor jättekram till dig. Mobilen har nummer noll-sju-noll, sju-ett-sju, sju-tre, sex-tre.
    /Anna

    Kommentar av Anna | november 21, 2009 | Svara

    • Tack Anna. Jo jag har ju sett vad du åkt på. Jag är lite försiktig med morfinet av en annan anledning, man blir förstoppad av den. Jag är så svullen, öm, har ont och är konstig i magen redan innan så jag vill inte få så mycket problem med det också. Fast nu har jag fått hem katrinplommon så då kan jag ”slösa” lite mer med medicinen 😉 Det är den allra svagaste tabletten jag fått att börja med.

      Tack för mobilnumret, jag spar det och ringer när jag är lite piggare. Det kan verka som om jag är piggare än jag är när man läser här, men inatt kunde jag inte sova speciellt mycket och idag har jag mest legat i sängen och slumrat. Jag går upp och kikar lite på datorn på väg till muggen eller kylskåpet bara 😀

      Hoppas du får din operationstid och kryar på dig snart, jag har kollat i din blogg då och då för att se hur det går.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | november 21, 2009 | Svara

      • Jo, magen blir lite långsammare, men inte så hysteriskt mycket ändå. Katrinplommon är ok, men torkade aprikoser är nästan ännu bättre. Be Janne köpa med sig såna till dig om de blir trög i magen, och ät minst halva påsen så blir det fart igen (jösses, låter som rena ålderdomshemmet, pratar sjukdomar och magar, haha). Kul att du har plåtat lite ovan, jag får en hel del kattbilder jag, man får ta det som är nära till hands.

        Kommentar av Anna | november 22, 2009

  2. Tänkte bara skriva ner en kram till dig denna lördag. Skrev en rad hos Janne igår tror jag.

    Kommentar av Malin H | november 21, 2009 | Svara

    • Kram tillbaks Malin 😀
      ps. Terje är bra rolig med sina Sverige/Norgehistorier… har han komplex 😉 ds.

      Kommentar av sonjac | november 21, 2009 | Svara

  3. ja man kanske skulle ta hyra av de är råttorna som flyger omkring här hemma på golvet 🙂 det är nog nyttigt att hålla igång så mycket som man orkar med, stärker kropp och själ.

    Kram
    Magnus

    Kommentar av vastkustenfoto | november 21, 2009 | Svara

    • Dom är svåra att få in hyra av 😉
      Kram!

      Kommentar av sonjac | november 22, 2009 | Svara


Kommentera

