Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Och så är jag hemma igen

Jaha ja, då var jag hemma igen. Jag blev tappade på 4,3 liter vätska ur buken och fick samtidigt dropp i armen inatt. Iom jag hade svårt att äta och dricka var jag lite uttorkad. Men så fort värsta trycket försvann igår kväll kunde jag äta lite lättare igen och fick två supersmaskiga lite grövre rostade brödskivor med ost, skinka, gurka och tomat. Det var så otroligt gott 😀

Men jag sov väldigt dåligt. Den här gången var det lite mer patienter så jag fick sängplats i en fyrbäddssal där alla sängar var upptagna. En kvinna snarkade, en hade ont och var nog både chockad och rädd. Hon låg och kved och grät en del under natten… och pratade i mobiltelefon väääldigt sent. Men det spelar egentligen ingen roll när man bara ska sova där en natt. Enda kruxet är väl att natten blir så lång.

Nu hoppas jag väldigt, väldigt mycket att det inte ska hinna bildas så mycket vätska i vare sig lunga eller buk innan cellgiftsbehandlingen börjar. Flera personer på Karolinska har sagt att det kommer att minska ganska snabbt när man väl börjar behandlingen. När det sedan inte kommer ny så tas det som hunnit bildas upp av kroppen igen… fiffigt 😉

Jag åkte taxi in till Karolinska och fick ett sjukresekort när jag kom dit. Då åker man för 140 kr/resa tills man nått upp till högkostnadskort… jag måste kolla lite mer hur det egentligen fungerar. Men 140 är en viss skillnad mot 467 som jag betalade. Jag ska få tillbaks mellanskillnaden i efterskott. Kortet tankas på resp avd med några resor i taget.

När jag skulle hem fick jag inte till det med sjukresebeställningen, och när jag satt och funderade på vad jag gjort fel ringde Janne. Han hade slutat lite tidigare och körde in till sjukan och skjussade hem mig, gullegubben 😀

Janne hade även fixat en 10 m lång sladd som jag kan koppla in mellan min extra bildskärm och datorn. Då kan jag ställa skärmen precis där jag vill ha den… vid soffan eller i sovrummet t.ex. Jag ska försöka undvika att snava över sladden bara… gamla tanter och lösa sladdar på golvet brukar betyda bruten lårbenshals… och det behöver jag inte just nu 😉

Nu ska jag nog ta en smörgås med skivat ägg och kaviar på.

november 19, 2009 - Posted by | sjuk

13 kommentarer »

  1. Låter som du blir väl omhändertagen i alla fall.
    Hållar alla tummar att allt ska bli bra.
    /P

    Kommentar av Per | november 20, 2009 | Svara

    • Dom är helt fantastiska på avd c14/c24 på Karolinska. Och Janne är så underbar. Jag skulle inte på något sätrt kunna ha det bättre.

      Hälsningar!

      Kommentar av sonjac | november 20, 2009 | Svara

  2. Gott att höra att du är hemma igen. Lika gott är det att se att du inte är förlamad av sjukdom utan har humorn i behåll. Det kommer man långt med!
    Förstår att du vill komma igång med behandlingarna. Det är ju små steg på vägen för att komma i mål – eller åtminstone nå viktiga delmål. Dessutom har ju cytostatikan blivit mycket bättre och skonsammare på många områden på senare tid. Den jag fick under mina behandlingar orsakade inte ens håravfall.
    Det är faktiskt intressant att på nära håll se att initiativ som t.ex. din Janne tar via cancerfonden gör nytta. Hedervärt är ordet.

    Kommentar av elexidor | november 20, 2009 | Svara

    • Jag har inte så mycket att bli förlamad av än. Jag kanske deppar ihop längre fram men än så länge är jag i rörelse liksom. Det händer ju någonting hela tiden som jag har framför mig.
      Jasså inget håravfall? Ok, jag är 100% inställd på att tappa det, så skulle jag inte göra det blev jag nog lite, lite… besviken. Jag skulle vilja se hur jag ser ut utan. Men skulle aldrig raka av det utan anledning. Fast om det inte trillar är det väl bra ändå. Ja, ja vi får se hur det går.

      Jag har hört att de är noga med att skräddarsy rätt blandning av cystostakia. Det är väl därför det ska ta 2-3 veckor innan behandlingen kommer igång.

      Kommentar av sonjac | november 20, 2009 | Svara

      • Det finns mängder av olika cytostatika beroende på tumörtyp. Vad jag menade var att den jag fick var så bra utvecklad att den inte orsakade håravfall eller svåra biverkningar. Hade jag insjuknat 10 år tidigare hade läget varit ett helt annat.

        Kommentar av elexidor | november 20, 2009

  3. Hej Sonja, hoppas att det går bra med din behandling.
    Det är väldigt individuellt hur man mår…..men som sagt, med en positiv inställning och din kluriga humor klarar du det nog bra.
    Här uppe har vi ett riktigt 08 väder, grått, ibland snö, ibland regn och inte mycke snö, har inte sett solen på ett bra tag.
    Håller tummarna för dig / Gunilla

    Kommentar av Gunilla Falk | november 20, 2009 | Svara

    • 08-väder 😀 Ja här är det nog mer Skåneväder – dimman. Extremt milt, grätt och blött.
      Jo jag har hört att det är väldigt olika hur man mår, det kommer att bli rätt spännande. Fast läbbigt också förstås.

      Kram Gunilla!

      Kommentar av sonjac | november 20, 2009 | Svara

  4. Tänker på dig

    Kommentar av Erika Photography - Afrikabloggen | november 20, 2009 | Svara

    • Tack Erika 😀

      Kommentar av sonjac | november 20, 2009 | Svara

  5. Tänk, ibland kan en rostad macka vara som en lyxmiddag. 🙂 Skönt att se att du är tillbaka igen några liter lättare.

    Allt kommer gå hur bra som helst. Du kommer ta dig igenom det här och sen sitta på Island och fotografera och tänka tillbaka på allt detta som ett kapitel ur ditt liv som du tog dig igenom.

    Många många kramar!

    Ps Själv sitter jag nog med en urinvägsinfektion då jag haft så ont i magen och bak i ryggen i flera dar… väntar på svar från labbet just nu och hoppas det visar bakterier så jag får penicillin 🙂

    Kommentar av Malin H | november 20, 2009 | Svara

    • Åh din stackare. Jag har haft en sådan tur och aldrig haft urinvägsinfektion. Men en vän till mig får det ständigt. Det verkar omöjligt att bli av med om det väl bitit sig fast.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | november 20, 2009 | Svara

  6. Hej Sonja,

    Tänker på dig och hoppas allt ska gå bra!

    Kram, Fredrik

    Kommentar av Fredrik Beskow | november 20, 2009 | Svara

    • Tack ska du ha Fredrik 😀

      Kommentar av sonjac | november 20, 2009 | Svara


Kommentera

