Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Datortomografi

PpHMmXimDa

Hemma från Karolinska igen. Det jag gjorde var en datortomografi/CT röntgen/skiktröntgen på lungor, buk och bäcken.

Janne och jag var där 90 minuter innan själva röntgen och jag skulle då dricka 1,5 liter vatten i sakta takt och helst inte gå på muggen sista 20 min till själva röntgentiden.

Sen blev vi hämtade, Janne fick vara med hela tiden, iklädd ett blyskynke. Jag fick ta av halsband och BH, lägga mig på en brits till själva röntgenapparaten, fick en filt över mig och drog ner byxorna lite (knappar och blixtlås skulle inte vara med på bilderna 😉 ) och fick en… port? insatt i ena armen.

Sen gjorde dom lite inställningar och britsen med mig åkte igenom maskinen en gång först. Själva maskinen/röntgen var en rätt platt ring som var 70 cm i diameter.

Efter det sprutade de in kontrastvätska via porten i armen och jag fick alla symptom de ”varnade” för. Dvs konstig smak i munnen, varm runt halsen och så kändes det som jag pinkade på mig, en konstig värmekänsla. Men bara en känsla alltså. Jag blev lite lätt illamående också, men allt det här klingade av på några få minuter.

Nu var det dags för själva röntgen. Jag låg då med armarna över huvudet, fötterna mot maskinen. Jag blundade hela tiden men kände att britsen rörde sig och en inspelad röst sa att jag skulle dra in andan och hålla den. Efter kanske 10-15 sekunder skulle jag andas igen. Det här hände två gånger, tror jag, och sen var allt klart. Jag blev väldigt förvånad att det gick så fort. Jag blev av med porten i armen, klädde mig och så kunde vi gå ut.

Efter det här var jag hungrig som ett lodjur och vi åkte till Scandic Hotell i Järva Krog. Jag tog en grillad laxbit med lite jox till och den mest perfekta potats jag någonsin ätit. Det var klyftpotats som först kokats, sen rullats i en blandning av ströbröd, peppar och paprika. Sedan förvarats i frysen tills den används då den friteras lätt. Men gör man det hemma kan man istället bryna på den i ugnen på en plåt.

Nu är jag trött och lägger mig nog strax, tror jag. Men jag jobbar halvnatt i morgon så egentligen borde jag försöka hålla mig uppe ett tag till.

 

oktober 27, 2009 - Posted by | insekter, sjuk

7 kommentarer »

  1. Här finns en del bilder på den imponerande skiktröntgenmaskinen,

    En Lightspeed VCT från GE Healthcare

    http://images.google.se/images?hl=sv&source=hp&q=lightspeed%20VCT&lr=lang_sv&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

    Kommentar av Janne Arleklint | oktober 27, 2009 | Svara

  2. He! he! Teknikfreak 😉

    Kommentar av sonjac | oktober 28, 2009 | Svara

  3. […] Mer undersökning av Sonja 28 10 2009 Igår var Sonja och jag inne på Karolinska sjukhuset igen. Denna gång undersökteman Sonja med s.k datortomografi. Läs mer på Sonjas blogg. […]

    Pingback av Mer undersökning av Sonja « ARLEKLINT PHOTOGRAPHY | oktober 28, 2009 | Svara

  4. Det där ser ut som en likadan maskin som jag fick åka genom i Lund för ett par år sedan. Den där kontrastvätskan ger verkligen en skum känsla, som du säger.

    Kommentar av Fredrik Mörk | oktober 28, 2009 | Svara

  5. Jag tror du fungerar som en undersökande journalist Sonja, du beskriver allt med en nykter närvaro….intressant!

    Kommentar av Gunilla Falk | oktober 29, 2009 | Svara

    • Tack Gunilla. Jo jag tycker det är intressant, jag har alltid varit väldigt nyfiken på allt runt omkring mig. Ibland lite väl nyfiken tom 😉 Jag har lite väl lätt att gräva ner mig i det som intresserar mig.

      Kommentar av sonjac | oktober 29, 2009 | Svara

  6. […] Datortomografi « Sonja C's Weblog […]

    Pingback av Datortomografi Lungor | Länkkatalogen | oktober 29, 2011 | Svara


Kommentera

