Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Fyllon på tågen

På pendeltågen finns det ett gäng missbrukare som brukar åka fram och tillbaks hela kvällarna och sova på tågen. Vi i personalen brukar låta dom åka så länge dom inte är till problem, men senare på kvällarna börjar tågen tas ur trafik och körs antingen tomma till någon av våra depåer eller uppställningsplatser eller helt enkelt står kvar på Centralen för att tas i trafik morgonen därpå. Då ska det inte finnas några resenärer kvar på tågen eftersom dom låses.

Igår kväll när jag kom fram till Märsta sent och hjälpte tågvärden att kolla igenom det hittade jag en djupt sovande berusad och mycket sliten man. Tåget skulle jag köra till Centralen, sen skulle det stå där till morgonen därpå. Jag skakar gubbens axel en stund och när han börjar mumla lite försöker jag fråga vart han egentligen ska. Tumba mumlar han… grattis, tyckte jag, du kommer nog inte hem inatt. Han fick somna om och jag ringde och varskodde att jag nog skulle behöva hjälp av väktare på Centralen.

På Centralen dök mycket riktigt två väktare upp och dom fick av gubben rätt lätt. När jag kollade igenom tåget en gång till där såg jag att de stod försökte prata med gubben. Hoppas han kom hem eller vart han nu skulle ändå.

Liknande händelser inträffar rätt ofta. Det är synd om människorna.

Själv hann jag med sista tunnelbanan som anslöt med min nattbuss och jag var hemma vid 2-tiden.

oktober 21, 2009 - Posted by | ditt och datt

2 kommentarer »

  1. Precis som Strindberg sa; det är synd om människorna.

    Tänk ändå, att få fotografera dessa människor. Jag ser det som att ge dom en plats, att få synas och finnas. Att inte bli bortglömd. Förstår hur du måste känna när du ser dom.

    Kram!

    Kommentar av Malin H | oktober 21, 2009 | Svara

    • Jo jag har tänkt på att fota, men dels har jag oftast inte tillräckligt med tid, sen vill jag absolut inte fota utan tillstånd, just för dom är så utsatta. Det kan vara ruggigt svårt att prata med dom. Oftast är dom så borta så det blir bara lite mummel när jag försöker få reda på vart dom egentligen ska.
      Jag skulle vilja ha en liten berättelse om vad som gick fel.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | oktober 21, 2009 | Svara


Kommentera

