Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Lingon i massor

Har ingen kamera i närheten så jag kan inte fota de enorma lingontuvorna, men dom är många och väldigt röda i år.

Jag jobbade i natt och passade på att ta en sväng längre in i skogen före jobbet. Jag ville kolla hur det såg ut på svamp och bärfronten. Karl-Johansvamp syntes inte till där de brukar finnas men trattisarna är på gång. De var lite torra, hoppas på mer regn.

Blåbär fanns i enorma mängder, stora, vattniga och övermogna. Dom här stackars Thailändska bärplockare som lever i armod och inte hittar blåbär norröver borde ha fått försöka i mellansverige i stället, det var länge sedan jag såg sådana enorma mängder.

Lingon fanns det också riktigt mycket av. Så efter jag jobbat, sovit när jag väl kom hem, och ätit frukost vid 16-tiden 😉 tog jag en hink och en lingonplockare för att skörda lite.

På mindre än en timme hade jag 5 liter precis lagom mogna lingon som jag plockat på ca 15-20 kvm. Helt enormt, jag har nog aldrig sett så mycket lingon tidigare. Det var ju alldeles rött på marken.

Nu har jag rensat och kokat lingonsylten, det kommer helt säkert att räcka hela vintern och kanske morsan vill ha en burk också.

Som sagt, synd att jag inte kunde fota alla lingon.

september 10, 2009 - Posted by | ditt och datt

3 kommentarer »

  1. Det verkar vara ett riktigt bärår i år i Stockholmstrakten. Det var ju massor med otroligt fina blåbär i slutet av juli/början av augusti också.

    Värre norrut, som det verkar, efter vad man sett på TV ang de stackars bärplockarna där uppe…

    Kommentar av Fredrik Beskow | september 11, 2009 | Svara

  2. Samma här…Ulla plockade på ngn timme också ca 4-5 liter lingon på ett ställe, bara en liten bit bort från där vi bor…hon har ett ställe som ligger lite undanskymt…det går folk där men det är aldrig ngn som går in just där de finns…konstigt nog.
    Vi har haft mycket blåbär här också…

    Kommentar av Steffe | september 13, 2009 | Svara

    • Jag var ute en sväng idag också, det blev lite blåbär till muffins 😉 Men det är ju så mycket lingon så jag får trattkantarellkänsla, skulle kunna plocka hur mycket som helst för det är så kul. Men det räcker tyvärr med det jag plockat redan.

      Kommentar av sonjac | september 14, 2009 | Svara


Kommentera

