Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Rosa posthornssnäckor

Ja vad kan dessa heta då, på latin? Jag trodde jag visste, men fick en fråga av mannen som ger ut boken och skriver texten om det inte kunde vara ett helt annat namn. Jag mailade en riktigt fiskguru och fick ett förslag på ett tredje namn, och en mailadress till en extremt kunnig person på Naturhistoriska museét. Jag har skickat ett mail så får jag se vad som händer, om han har tid att svara och kan artbestämma på några närbilder eller vill ha några levande exemplar att kika på.

Det är sååå viktigt att det blir rätt med fakta.

rosaposthorn

juli 24, 2009 - Posted by | akvaristik

2 kommentarer »

  1. Låter intressant med boken! Ja, det är verkligen inte lätt att hålla koll på vad alla räkor och snäckor heter och alla verkar ju ha en lite personlig benämning på en och samma art, det är just det som är så jobbigt.
    Lycka till med boken, det ska bli spännande att se =)
    Mvh Carl

    Kommentar av Leonard | juli 24, 2009 | Svara

    • Jag ska bara ha med lite bilder, men det är riktigt spännande. Jag hoppas att det inte blir helt sabbat på tryckeriet, vilket det nu är, med färger och ljushet mm.

      Det ju jättejobbigt med alla naamnbyten. Jag såg t ex att en liten, liten mal från… Indien, tror jag, hade byttnamn. Det hade jag ingen aning om, för att inte tala om ”Galaxyrasboran”, som nog kommer att få dras med det populärnamnet länge.

      När det gäller fiskar brukar jag kolla på fishbase.org Jag tror de är väldigt tillförlitliga, och uppdaterade. Men snäckor verkar de inte ha där.

      Kommentar av sonjac | juli 25, 2009 | Svara


Kommentera

