Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Orkar inte fota eller skriva…

Ejderfamilj-5134

Ejderfamilj vid midsommartid 2008 i Jökulsárlón, Island

Inte sjutton orkar jag vara ute i denna kvava hetta. I morse åskade det som sjutton och regnade lite. Men inte hjälpte det.

Just nu håller jag på med vattenbyten i mina 20 akvarier. En liten översvämmning fick jag till… jag skyller på att hjärnan håller på och kokar 😉 Men nu är det bara två kvar, sen ska bara filtren sköljas ut lite i en del kar också.

Sent i morgonkväll kommer Janne hem från jobbet i Pakistan. Det har gått väldigt bra med själva jobbet men själv åkte han på både magsjuka och någonting i halsen så han tappat rösten, mer eller mindre.

Angående bilden ovan… tänka att få vara en ejder som får simma omkring bland isbergen sådär 😉

juli 3, 2009 - Posted by | däggdjur, ditt och datt, Island, Janne Pakistan

8 kommentarer »

  1. Det där var en otroligt fin bild. Det ser så kallt men ändå så varmt ut… Den gjorde du bra… Angående akvarier tycker jag inte alls det är jobbigt att byta. Springa med hinkar gör ju folk utan vett, när jag hade akvarium gjorde jag som du. Fram med slangen 😀

    Till veckan lovar dom regn här, det går väl två dagar så klagar man på det sen 😀

    mvh // johannes

    Kommentar av Johannes Glännman | juli 3, 2009 | Svara

    • Jodå jag vet, extremvärmen brukar inte hänga med så länge. Så snart blir det nog lite svalare igen.
      Jag tycker det är jätteskönt att vara ledig och bara skrota runt inne och pyssla med sådant man inte hinner annars. Det får ta den tid det tar liksom, ingenting är bråttom.

      Jag har hållit på med akvarier sedan 1978, och första 20 åren sprang jag med hink. Fast då hade jag bara ett 150-liters. Inte förrän jag började surfa på nätet och hittade till http://www.zoopet.com som jag såg hur folk gjorde med sina vattenbyten. När jag väl skaffat slang började jag skaffa fler alvarier 😀

      Edrarna är fotade i en sjö med förbindelse till havet där en glaciaär släpper isberg. Den är väldigt, väldigt djup och det simmar in säl genom förbindelsen också. Väldigt annorlunda ställe. Det är fotat sent på kvällen, därav det fina ljuset.

      Kommentar av sonjac | juli 3, 2009 | Svara

  2. Otroligt vacker bild. Dock skulle jag inte vilja vara den simmande ejdern, för det är förmodligen kallt i vattnet och ska jag bada ska det vara varmt och skönt. 🙂

    Kommentar av Staffan H | juli 4, 2009 | Svara

    • Jaaa… lite kallt skulle det nog vara. Det är djupt också, mellan 250-300 meter.

      Kommentar av sonjac | juli 5, 2009 | Svara

  3. ut tidigt på morgonen…eller natten rättare sagt! friskt och skönt! inget folk ute den tiden heller så tystheten är så underbar

    Kommentar av Magnus | juli 6, 2009 | Svara

    • Snarare sent på natten… för mig är det betydligt lättare att låta bli att lägga mig än att sova och försöka kliva upp extremt tidigt. Jag hade lite lättare att gå upp tidigt förut. Nu gör jag det bara om jag måste till jobbet.

      Men tidig, tidig gryning är underbar, hur man än bar sig åt för att uppleva den 😉

      Kommentar av sonjac | juli 6, 2009 | Svara

  4. Hej Sonja!
    Vilken härlig Islandsbild jag hittade här – en riktigt unik och fascinerande sjö det där. Börjar så smått längta tillbaka till Island igen när jag ser detta.

    Mvh, Jörgen

    Kommentar av schonfoto | juli 19, 2009 | Svara

    • Jag längtar dit hela tiden 😀 Jag hade verkligen tur med ljuset här, det är riktigt sent på kvällen strax efter midsommar och solen är på väg ner.

      Hälsningar Sonja!

      Kommentar av sonjac | juli 20, 2009 | Svara


Kommentera

