Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Klar med akvarierna

01-5569

Det var visst bara 19 akvarier 😉 Men nu är 16 helt klara. Tre står hos Janne och dom fixade jag för några dagar sedan.

Man kan tycka att vattenbyten på 19 akvarier måste vara oerhört jobbigt med hinkbäranden mm. Men jag har förenklat det betydligt genom att koppla till en slang direkt på ducshblandaren, tackar Garden för smarta lösningar 😉

Kröken har jag böjt till själv med en sådan där spiral som man böjer elrör med, och elrör är just vad det är. Plastmuffen mellan passade precis, men man får lov att kolla till den ändå… ifall att…

Sen har jag trätt på en bit filtermatta med en nylonstrumpa runt i själva akvarieänden på vattenbytesgrejen. Det är för att inga små yngel eller räkor ska slinka igenom.

Jag behöver inte ens suga vatten genom slangen då jag börjar tappa ur. Jag ser bara till att fylla den med vatten från blandare innan jag hänger den över ett akvarieglas. Sen är det bara att lossa den med snabbkopplingen (Gardena) och lägga ner i badkaret, fast först tar jag vara på tre hinkar till krukväxtvattning.

När lagom mängd runnit ut är det bara att koppla slangen till duschblandaren igen, temperera vattnet lagom och fylla på.

Folk som hälsar på för första gången brukar tycka det ser ut som en mindre akvariebutik hos mig… förstår inte vad de pratar om 😀

02-5571

juli 3, 2009 - Posted by | akvaristik, prylar

12 kommentarer »

  1. Dina akvarier måste man ju få uppleva 🙂 Det ser jättefint ut! Det är så skönt att se och läsa om människor som faktiskt sköter om sina djur och verkligen är intresserad.

    Kram från mig! Och ha en underbar helg!

    Kommentar av Malin | juli 3, 2009 | Svara

  2. Jag är alldeles för intresserad av djur för att missköta dom, lika med mina krukväxter. Fast mina akvarier kan se lite röriga ut med växterna, jag flyttar i princip aldrig en växt. Fiskarna vill ha skydd mm och ofta blir det så mycket och tätt med växter så fiskarna knappt syns. Men dom trivs himla bra 🙂 Jag blir också glad när jag ser och hör om folk som verkligen bryr sig om sina djur, precis som du och Snusen.

    Hoppas ni får en fin helg, som är något svalare.
    Kramisar!

    Kommentar av sonjac | juli 3, 2009 | Svara

  3. Jisses vilket pyssel, men jag förstår att det är en givande hobby för dig. För andra med, skulle jag vilja lägga till, för annars hade vi inte fått se några fina akvariebilder här. 😉

    Kommentar av Staffan H | juli 4, 2009 | Svara

    • Jag har hållit på med akvarier sedan -78, det är fortfarande lika kul.

      Kommentar av sonjac | juli 5, 2009 | Svara

  4. Vad du är flitig! Jag har rationaliserat och har ”bara” 7 akvarier att byta vatten på, men det känns ändå jobbigt nu på sommaren.

    Kommentar av Micke | juli 4, 2009 | Svara

    • Fast jag gissar att du har mycket större kar än jag 😉 Vattenbyte på småkar på 18-25 liter går rätt fort. Om jag är riktigt, riktigt effektiv tar det väl 1-1,5 timme allt som allt.

      Kommentar av sonjac | juli 5, 2009 | Svara

  5. vad skönt med ett sådant system för alla vattenbyten. Själv kånkar man med hinkar varje helg. Jag har dock ”bara” 3st akvarium, så jag måste kanske jobba upp mig lite innan jag får skaffa ett sådant system 😉
    /Leonard som också får fnatt i sommarvärmen :S

    Kommentar av Leonard | juli 5, 2009 | Svara

    • Eller så gör du som jag, skaffar ett effektivt vattenbytessysten… sen skaffar du fler akvarier 😀

      Kommentar av sonjac | juli 5, 2009 | Svara

  6. ja alla har sina intressen och det är väl förunnat! massa jobb klart men det måste vara kul annars skulle du inte hålla på med det klart…jag har ett stående på vinden! har inte varit vatten i det sen slutet 80 talet 🙂

    Mvh
    magnus

    Kommentar av Magnus | juli 6, 2009 | Svara

    • Om du skulle få för dig att fylla det med vatten så kolla siliconfogarna först 😉 Just om ett akvarium stått torrt är värre än att det varit vattenfyllt. Mitt äldsta är fortfarande igång, från 1978 och aldrig omsiliconat (150 liter). Men det har ”i princip” aldrig stått torrt.

      Ha det fint!

      Kommentar av sonjac | juli 6, 2009 | Svara

      • ja man får nog kolla först! vet inte men har för mig att det är på 100-150 liter..vi har snackat om det en del år men inte blivit av! har ingen stans att ha det 🙂 fast det handlar kanske mer om prioriteringar och intresse. Isak skulle säkert tycka att det var roligt! han tjatar mycket just nu om katt eller hund….

        Kommentar av vastkustenfoto | juli 6, 2009

  7. Jag vet hur det kan vara med plats. När jag skrev ”i princip vattenfyllt” så ver det för att jag under de här 30 åren som gått sedan jag köpte det första akvariet bodde i villa i 5 år. Där fanns ingen plats för ett akvarium… en villa på två plan tom. Då saknades inte intresse men det fungerade halt enkelt inte.
    Men så fort jag flyttade igen var det första jag gjorde att starta upp det igen.

    Det är lite svårt med mindre barn och akvarier. Det är ju så stillsamt och långsamt med akvarier, det händer inte så mycket. En del barn blir helt fascinerade medan jag tror de flesta tröttnar rätt fort. En katt, eller hund, blir mer som en kompis, en familjemedlem.
    Men då lever de i 10-15 år.

    Kommentar av sonjac | juli 7, 2009 | Svara


Kommentera

