Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Tanichthys micagemmae

blogg-9951

Akvarievärlden är inte så förfärligt stor. Jag fick ett mail från en man i Spanien, tror jag. Han hade hittat bilder jag tagit på mina dvärgkardinalfiskar, som den ovan, på en svensk akvariesite där jag brukar lägga upp mina akvariebilder då och då.

Just den här individen är en 5,5 år gammal hane. Det som är speciellt är att arten inte varit känd så länge, bara ca 10 år. Den kommer från Vietnam.

Mannen som mailade var väldigt intresserad av just dvärgkardinalena och undrade hur det kom sig att den såg ut såhär, med den långa stjärten.

Jag visste lite grand, men ringde till den person jag fick fisken, och några till, av, för att fråga. Jo, det var så att dom var insamlade från Vietnam, inte odlade, och jag fick alla namn på de som varit inblandade. Det var iofs bara tre personer. När jag mailade mannen från Spanien igen så kände han förstås till den första personen i kedjan och kunde kontakta honom själv för att fråga vidare. Han undrade också om man möjligen kunde få låna ett par av bilderna, med mig som namngiven fotograf, för att lägga upp på sin väldigt seriösa fisksida. Jag gick in och kollade på sidan och den såg ju väldigt ok ut, så visst, låna på, tyckte jag.

Själva fisken är en extremt lättodlad och trevlig fisk, pigg och vacker. Jag har dom i ett litet akvarium utan värmare, så tempen ligger väl på 19-20 grader vintertid och varmare på sommaren. Dom förökar sig med rom, och har man mycket växter så dyker det upp yngel då och då.

juni 12, 2009 - Posted by | akvaristik

3 kommentarer »

  1. kul det där men hur liten värlen ibland är.. o bilden är fullständigt underbar!

    Kommentar av Maria | juni 12, 2009 | Svara

  2. Verkligen vacker fisk!

    Kommentar av Leonard | juni 12, 2009 | Svara

  3. Tack ska ni ha. Ja det här är verkligen fantastiska fiskar, så lättskötta och vackra.

    Kommentar av sonjac | juni 13, 2009 | Svara


Kommentera

