Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Jobbstrul igen

T44-Spå_054

Bilden föreställer en T44 som växlar ner från ett sidospår i Spånga. Jag fotade med jobbhanddatorn genom fönstret på mitt pendeltåg.

Nu är det en sådan där helg då jag inte har mycket att skriva om igen, en jobbhelg alltså.

Men igår var det ovanligt struligt på jobbet. Ett pendeltåg hade fått en hjulskada och rullat så, hela vägen från Bålsta till Centralen. Det var visst något/några fastbromsningsskydd som trasslat. För att vara på den säkra sidan så sätts farten på alla tåg ner till 30 km/h tills banan är avsynad. Det är för att hjulskadan kan slå bitar ur rälsen, sabba växlar mm. Kör man 30 så hinner man kanske se om det är någon större skada och skulle det vara så att det är ett brott på rälsen som inte direkt syns så är 30 så långsamt så inget allvarligt ska kunna hända om rälsen går sönder under tåget.

Jag råkade då ut för att få köra ett tåg hela den aktuella sträckan i 30 km/h… jag blev exakt en timme försenad in till Centralen 😦 Sista tåget jag hade var allt avsynat och farten normal igen men fortfarande fanns följdförseningar, så det blev en halvtimme övertid.

Det blev inte roligare än så här i min blogg idag 😉 Nu ska jag äta frukost och sedan iväg till jobbet igen.

juni 6, 2009 - Posted by | järnväg

2 kommentarer »

  1. Ha en bra dag på jobbet!

    Vi ska dra en sväng till Tullgarn och kolla lite…å fika med förståss! 🙂

    Kommentar av Stefan Pettersson | juni 6, 2009 | Svara

  2. Tack Steffe, hoppas ni får en fin dag också… fast här regnar det och är rätt kallt. Kanske bättre hos er?

    Kommentar av sonjac | juni 6, 2009 | Svara


Kommentera

