Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Hamstervarning

Väldigt många människor samlar på någonting. Mina samlingar innehåller krukväxter och akvarieinnevånare av speciella släkten.

När det gäller krukväxterna är det främst två olika, Hoyor och St.Paulior. Eftersom jag gör allt jag är intresserad av ordentligt så är jag givetvis med i två olika föreningar: Svenska Saintpauliasällskapet och Svenska Hoyasällskapet.

Några av de St.Paulior som blommar i mina fönster just nu är dessa:

02-5195

03-5194

04-5201

05-5186

maj 22, 2009 - Posted by | blommor

8 kommentarer »

  1. Men då skall jag passa på att fråga, hur f-n får man såna där att blomma?
    Jag köper nya fina med blommor på och efter någon vecka så ramlar blommorna av?!
    Nu har jag kanske hundra tusen små blomkrukor med bara gröna blad, trevligt, visst, men jag ville hellre ha små blommor 😦

    Kommentar av Linda Helsing | maj 22, 2009 | Svara

  2. Hm… skumt Linda. Det finns ohyra, ett slags dvärgkvalster, som hämmar blomningen. Men man brukar i alla fall få knoppar och lite missbildade blommor, plus att själva bladrosetten blir missbildad i mitten och börjar bilda sidoskott.

    Iofs är de St.Paulior man köper i butim extremt hårt drivna och brukar lägga av med blomningen ett tag tills plantorna vant sig i den nya miljön, men dom brukar komma igen efter något år. Inte är de speciellt ljuskrävande heller utan mina står i väster och österfönster.

    Lite gödning och omplantering varje år vill de dock ha, kanske det är det som är problemet?

    Annars kan du få lite nya blad av mig 😉

    Kommentar av sonjac | maj 22, 2009 | Svara

  3. vilka härliga bilder! Jag blir lite sugen igen.. har nog bara två sorter kvar o den ena är anonym.. de hamnade för soligt efter flytten

    Kommentar av Maria | maj 22, 2009 | Svara

  4. Maria, du vet var jag bor 😉 Du har tillgodo lite efter dom fina Hoyaskotten jag fick av dig 😀
    Den där… onycoides (stavas nog inte så) ser väldigt fin ut och har börjat växa ordentligt nu. Det dröjer väl några år innan jag kan vänta första blomningen, hoppas bara att det fungerar. Jag är sååå spänd på att få se dom blommorna i verkligheten.

    Kommentar av sonjac | maj 22, 2009 | Svara

  5. oh, du får inte säga så *s* mina fönster är sprängfulla nu o under renoveringen är det blommor högt o lågt eftersom tre fönster måste tömmas….
    Hoppas nu bara att det är den riktiga onychoides, jag har ju inte sett blommorna – min lever iaf fortfarande så det finns hopp. har knopp på H verticilata albomarginata nu. alltid spännande med förstagångsblommare

    Kommentar av Maria | maj 23, 2009 | Svara

  6. Hi! hi! Ville bara påminna lite Maria 😉 Men det kommer andra år då ni inte håller på med renoveringar… eller det kanske man håller på med hela tiden när man har äldre charmiga hus 😀

    Jo jag vet att onychoidesen kan vara någonting annat. Har själv fått fel från odlare i Hoyaföreningen. Hur noga man än är kan en namnlapp hamna fel och det ser man inte säkert innan blomningen.
    Men det är så spännande. Har kvar fler från dig som lilla, lilla miniatyren också, och den som ska ha gula ”blåbärsblommor” i stället för det vanliga rosa.

    Kommentar av sonjac | maj 23, 2009 | Svara

  7. jag har inte ens våat räkna igenom min samling på ett tag… den är fortfarande rätt rejäl trots förluster

    Kommentar av Maria | maj 27, 2009 | Svara

  8. Då är de de starkaste som överlever 😀 Jag har en gammal H.caudata som inte kommer igång. Den är många år gammal men liten, liten och vill inte. Jag har provat några olika jordar/substrat men nej då. Tror du inte att den ”satan” smygblommade ÄNDÅ 😦 Jag vet inte vad jag ska göra med den, borde väl försöka hitta ett nytt skott av någon och börja om egentligen. Men den är ju inte död.
    Min pauciflora var lite likadan, stod och tjurade i flera år innan den kom igång. Nu är den ett monster 😀

    Kommentar av sonjac | maj 27, 2009 | Svara


Kommentera

