Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Mindre strandpipare

Jag tycker själv att denna inte fungerar, jag fick inte till skärpan rätt och den är lite överexponerad på det vita. Omgivningen är inte heller speciellt snygg.

Men vad sjutton… detta är min blogg och jag jag lägger upp den här ändå 😉 Jag tycker det är spännande att se spelet mellan fåglarna, hur den högra spärrar ut vingarna och visar baksidan för den andra. Det var tre stycken som höll på och gnabbades. Jag har bara sett en ensam tidigare och blev glatt överraskad av att de är tre (om inte fler).

Dom är rätt orädda och kommer hyffsat nära men jag måste fota lite uppifrån pga beträdelseförbudet. Jag har beskurit en hel del här, fotade med 300/2,8 och 1,7 TC påmonterad.

01-500px-5018

Litet konstigt utsnitt på bilden nedan. Det blev lite väl tråkigt om allt det gula försvann. Jag fotade i liggande format men skar om bilden till stående. För hårt ljus och för långt ifrån… jag vet 🙂

Jag tycker det är knepigt med ljuset. Först är det för hårt, för hårt, för hårt… men jag får korta tider. Plötsligt är det för perfekt, men tiderna blir för långa… ja, ja… vad är en bal på slottet osv… 😉

02-5014

maj 17, 2009 - Posted by | fåglar

4 kommentarer »

  1. Ja, vad är väl en bal på slottet… 😉 Sköna bilder i det hårda ljuset ändå! :))

    //M

    Kommentar av Malin H | maj 18, 2009 | Svara

  2. Men visst är det knepigt med ljuset… fotar man i sol blir det väldigt lätt lite överexponerat på vita detaljer på fåglarna. Det är inte lång tid man har på sig i soluppgång/nergång.
    Och fotar man när det är lite molning/disigt/mulet blir ljuset iofs mjukt men lite trist i stället.
    Det är bara att kämpa på 😉

    Kommentar av sonjac | maj 18, 2009 | Svara

  3. Jag håller med – ljuset kan vara väldigt knepigt så här års. Själv håller jag på med att testa en teknik som den kanadensiske fotografen Dave Morris rekommenderade, nämligen att i princip inte använda bländaren utan ha fullt ljusinsläpp hela tiden och så långt möjligt är. Vad det gör med skärpedjupet kan du lätt räkna ut själv och det ger ofta mycket korta exponeringstider. Skulle det kunna funka på fågelfoto?

    Än har jag inte tillräckligt med material för att kunna utvärdera det, men jag tycker tänket är rätt intressant och användbart inom många områden. Morris Studios har en egen kanal på YouTube om du vill höra mer av vad han har att säga (finns i videoklipp om ljussättning och porträttfotografi i studio, men där tillåter jag mig att understundom ha min europeiska uppfattning).

    Hälsningar
    Staffan

    Kommentar av Staffan H | maj 18, 2009 | Svara

  4. Jo fast det är ju det där med vita fält på fåglarna. I hårt ljus blir antingen det ”vita” utfrätt eller det ”svarta” igenbeckat.
    Kamerans omfång pallar inte hela skalan riktigt.

    Jag vill gärna fota med så öppen glugg som möjligt för att få kort skärpedjup där det går, och korta tider… fast flygande fågel kan bli riktigt trevlig på längre tider så att man får rörelseoskärpa i vingarna.

    Egentligen borde jag inte gå ut med kameran mitt på dagen när solen skiner, bara ta med kikaren.

    Ha det bra! /Sonja

    Kommentar av sonjac | maj 18, 2009 | Svara


Kommentera

