Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Fiskmåsen och bobyggandet

01-4232

02-4233

03-4238

04-4247

06-4249

Jag satt och knappade på datorn hos Janne och kikade ut genom fönstret 6 tr upp. Utanför höll en fiskmås med något fuffens i tallen. När jag kikat lite till insåg jag att den håller på att bygga bo… i en tall mellan ett 7våningshus och en bensinstation med mest asfalt och vägar runtomkring… knasig fiskmås.

Skulle den mot förmodan få till ett bo, lägga ägg och lyckas få dom kläckta ser jag några små problem. Ungarna skuttar ju ur boet direkt, det är rätt högt ner till asfalten. Samt mamma fiskmås kommer att vara helt rabiat i 4-5 veckor när folk som bor i huset ska till och från parkeringen… det skulle kunna bli några fotomotiv på det ja 😉

maj 7, 2009 - Posted by | fåglar, Jannes fiskmås

4 kommentarer »

  1. Verkar riktigt spännande. Måsen gör sig förresten bra bildmässigt mot den mörkare tallbakgrunden.

    Kommentar av Anders Wånell | maj 7, 2009 | Svara

  2. Ja det ska bli riktigt spännande att se om dom lyckas. Jag är lite skeptisk, det ser inte så stadigt ut där uppe på grenarna.

    Kommentar av sonjac | maj 8, 2009 | Svara

  3. Det där ser vi verkligen fram mot att få mera rapporter om…har du tagit med 300:an…verkar vara perfekt fotoavstånd…

    Kommentar av Steff | maj 8, 2009 | Svara

  4. Jo jag fotade med 300an, ingen TC. Jag har bara beskurit på ena sidan så det blivit en kvadrat.
    Just nu på morgonen har jag inte sett till måsen. Jag vet inte riktigt hur dom gör, en del fåglar gör lite provbon som dom erbjuder honan som sedan godkänner. Det här verkar så rangligt och joxigt med vajande grenar mm så jag är lite tveksam att de verkligen kommer att försöka häcka här. Risken att det går åt skogen om dom försöker är stor.
    Men jag ska hålla koll, det ska jag.

    Kommentar av sonjac | maj 8, 2009 | Svara


Kommentera

